Kampaň týdne

Contagious

21. září 2021

Co se stane, když prodejce poskytne zákazníkům jejich data? 

Maloobchodní družstevní řetězec S Group se se svými zákazníky podělil o nákupní data, zaznamenal díky tomu bezmála 14% růst tržeb

Finské maloobchodní družstvo S Group chtělo nalézt způsob využití databáze obyvatel země, který by byl pro spotřebitele prospěšný a přivedl je k lepším, informovanějším nákupním rozhodnutím.

Díky skutečnosti, že S Group působí v širším ekosystému, jež zahrnuje také banku, hotely, restaurace, železářství nebo čerpací stanice, nasbírala skupina spotřebitelská data za několik dekád. Věrnostní kartu S Group (S-Etukortti) používá 3,7 miliony Finů (67 % populace). Značka se proto nachází v ideální pozici k tomu, aby potenciál skrytý v nahromaděných datech využila.

Ve spolupráci s technologickou, datovou a designovou společností Solita Helsinki stavěla značka S Group na Kalkulačce uhlíkové stopy z roku 2019 a Nutriční kalkulačce z roku 2020 a pro zákazníky vytvořila intuitivní vizualizace dekád dat, které nasbírala.

S Group vizualizaci dat integrovala do mobilní aplikace Omat Ostot (Moje nákupy) a zpřístupnila ji také na webu Omat Ostot. Vizualizace mají podobu jednoduchých a snadno čitelných grafů, které znázorňují jednotlivé nákupní trendy. Pokrývají tedy širokou škálu důležitých informací. 

Aplikace dokáže zobrazit data o nutričních hodnotách nákupů, uhlíkové stopě, spotřebním chování zákazníků, nákupních trendech nebo lokálních nákupech a dokonce je srovnává s další, obsáhlejší databází S Group. Lidé tak mají možnost vidět, jak si jejich nákupy stojí v porovnání s jinými nakupujícími od místních supermarketů skupiny S Group až po národní demografické srovnání.

Výsledky / Podle videa případové studie kampaň zvýšila prodeje o 13,9 % a prostřednictvím aplikace bylo zaznamenáno přes půl miliardy návštěv prodejen S Group. 10 % obyvatel Finska navíc aplikaci stále používá a 48 % uživatelů uvedlo, že změnili své spotřební zvyky – například začali jíst více lokálního jídla a/nebo zeleniny a snížili emise CO2. Kampaň mimo jiné získala zlato v kategorii Media na Cannes Lions Festival 2021. 

Contagious Insight

Big Data / Jak využít data zákazníků, aniž by vám hrozilo nařčení z postranních úmyslů a zneužívání informací pro vlastní zisk nebo z porušování práv zákazníků? Výsledky výzkumu KPMG ukázaly, že většina spotřebitelů by svá osobní data ráda sdílela, pokud by jako odměnu dostala lepší zákaznickou zkušenost. Jinými slovy, zásadní je zajistit zákazníkovi relevanci.  

Nedávno jsme psali o tom, jak Pedigree obešlo GDPR Evropské unie a použilo data ke specifickému zaměření na majitele psů prostřednictvím algoritmu, který necílil na lidi ale na psy pomocí dynamických OOH reklam. Značka krmiva přinesla relevantní kampaň pro cílové publikum a nad etickými důsledky sledování psů k oslovení jejich páníčků v konečném důsledků nikdo ani nemrknul.

Aplikace Omat Ostot od S Group využívá velké množství personalizovaných a citlivých dat, aby zákazníkům poskytla extrémně užitečný nástroj. Děláte si starosti kvůli své uhlíkové stopě? Kalkulačka CO2 přímo v aplikaci vám ji může pomoci snížit. Pokud chcete jednoduché výživové hodnoty, které by vám pomohly udržovat se v kondici, najdete zde i nutriční kalkulačku. Vysoká míra personalizace zajišťuje relevantnost pro každého uživatele, který chce dospět k lepšímu nákupnímu rozhodování.

Nejdůležitější ale je, že informace jsou v rukou zákazníka a nezachází se s nimi jako s nástrojem pro společnost.

V jednoduchosti je síla / Neustále nás bombardují zprávy vyzývající ke změně spotřebních návyků. Ať už jde o snížení konzumace cukru, upřednostňování lokální produkce potravin nebo ohled na uhlíkovou stopu. 

Ale skutečná implementace těchto změn do praxe je pro spotřebitele usilující o změnu spotřebních návyků mnohem složitější.

Omat Ostot od S Group na tuto spotřebitelskou poptávku reaguje a možné komplikace pro spotřebitele eliminuje. Už se během nakupování nemusí zastavit a najít si všechny příslušné informace sami. Podobnou iniciativu jsme loni zaznamenali rovněž ve Skandinávii, pro změnu v Dánsku, kde družstevní skupina supermarketů Coop DK zavedla do své mobilní aplikace nástroj pro sledování klimatické stopy. Coop DK nevytvořil samostatnou službu, ale poukázal na uhlíkovou stopu nákupů zákazníků a ukázal jim, které výrobky jsou pro životní prostředí nejškodlivější.

Tím, že finské družstvo S Group vytvořilo komplexní integrovanou službu, zašlo o krok dál. Sesbíralo, srovnalo a personalizovalo nejdůležitější informace pro každého zákazníka a postavilo se pevně na stranu uvědomělého spotřebitele. Zároveň tím povzbudilo loajalitu. Zákazníci mají pádný důvod, proč v S Group dál nakupovat raději než v jiných supermarketech. Díky množství dostupných informací o každé prodejně a všech zákaznících mohou snadněji dospět k lepším a informovanějším nákupním rozhodnutím.

Tento článek se původně objevil na platformě Contagious I/O. Pro více informací klikněte sem