Názory

Contagious

12. května 2022

Crypto Loyalty: skutečná příležitost pro značky na Web 3.0 

Spoluzakladatel Uncommon CX David Yates říká, že blockchainová technologie představuje pro značky skutečné příležitosti za hranicemi NFT výstřelků

Blockchain mění všechno. Pokud věříme hypu krypto nadšenců.

Ale na tom, co se povídá, je něco pravdy… Za hranicemi několika nafouknutých kryptoměn a předražených aukcí NFT děl se začínají objevovat skutečné obchodní příležitosti. A některé z těch nejvíce vzrušujících se nachází na poli engagementu zákazníků a loajality. Ať už jde o prostou výměnu tradičních věrnostních bodů za značkové tokeny (představte si proměnu Albert bodů na $Albert tokeny) nebo budování infrastruktury k navržení celého nového engagement programu.

Web 3.0 přinese do věrnostního průmyslu dvě velké disrupce. Jedno interní a často přehlížené, druhé externí, jehož význam je často přeceňovaný. Pohled na ně a na způsoby, jakými je značky s odlišnými stupni úspěšnosti aplikují nám může pomoci vytvořit vodítko pro navigaci budoucnosti.

V zákulisí

Za prvé, blockchain dokáže poskytnout obrovské množství interních operačních výhod pro podnik provozující věrnostní program. Zabezpečené decentralizované databáze ve výsledku umožní vznik jednodušších, rychlejších systémů se schopností pracovat flexibilněji skrz několik kontaktních bodů a partnerů bez spoléhání se na pomalý centrální přístup ve stylu „řízení a kontroly“.

A protože je blockchain v podstatě bezpečnější a transparentnější než tradiční centralizované databáze, může snížit výdaje za podvody, zneužití a dvojité utrácení v programech, které stojí na sbírání bodů. Nehledě na budování silnějších vztahů s partnery a spotřebiteli.

Jeviště: zákaznická kolaborace

Za druhé, Crypto-Loyalty nám dovoluje představit si externí vztah mezi značkou a spotřebitelem v novém světle. Spotřebitel už nebude jen konzumovat to, co mu značka nabídne, ale bude s ní také spolupracovat a ovlivňovat to, co dělá. Ať už prostřednictvím nabídky finančního podílu v produktech, které lidé kupují, nebo nabitím engagement programů, možnostmi hlasování nebo dynamickými výhodami pro jednotlivce.

Crypto-Loyalty dneška

Ale mějte se na pozoru. Zatímco teoretický potenciál Crypto-Loyalty je obrovský, realita je v současnosti… limitovaná. Většinu dnešní nabídky by šlo nejlépe popsat jako povrchní a jen pro efekt. Výsledkem je riziko, že bychom mohli možnosti blockchainu zavrhnout a proto je důležité, abychom je dokázali obejít a vidět i potenciál, který máme před sebou.

Socios.com je častou tváří Fan Tokens: směnitelná digitální aktiva s utopickou vizí umožní sportovním fanouškům ovlivnit jejich tým – včetně vysoko postavených partnerství s Barcelonou, Juventusem a Arsenalem. Ale tohle není Crypto-Loyalty. Je to trh s kryptoměnami vydávající se za engagement fanoušků. Dostupný vliv je povrchní: výběr písniček na playlist hrající v šatně nebo návrh vzkazu, který bude mít kapitán natištěný na pásce na rukávu. Není žádné překvapení, že hodnota všech Socios Fan Tokenů od jejich publikace klesla. 

Crypto-Loyalty zítřka

Takže, jak můžeme poskytnout skutečnou Crypto-Loyalty, která opravdu dokáže něco změnit? Nejúčinnější řešení je kombinace interní operační výhody a svěží externí sliby zákazníkům. To znamená, že Crypto-Loyalty nebude vnímaná jako marketingový přídavek, ale naopak, vtělí se do byznys modelu. Představte si přestavbu všech věrnostních programů od základů nahoru jako skutečných programů zákaznické spolupráce. Je to těžší a dlouhodobější výzva než vydání brandové kryptoměny, ale za námahu to stojí. Když se podíváte za hranice hypu, už teď najdete slibně vypadající náznaky a signály z budoucnosti:

Music Producer RAC: NFT které poskytují dlouhotrvající honorář umělcům a dodatečné výhody fanouškům – například airdropovaný obsah z eventů.

Peepl: Britská platební platforma, která přetváří místní ekonomiku pomocí odměn zvyšujících incentivu k vydělávání a utrácení v rámci komunit místo rozšiřování bohatství nejbohatšího procenta společnost. (Uncommon s Peeplem spolupracoval prostřednictvím Unrest accelerator).

Basketball Player LaMelo Ball: Dynamické NFT, které patří mezi nadstandardní sběratelské kousky. Jsou provázané s výkonem na hřišti a majitelům odemykají cestu k dalším výhodám.

Poolsuite: „Exekutivní členství“ které poskytuje výhody a benefity online komunitám zapálených stoupenců značek s příslibem ještě větších vychytávek a rozšiřování možností.

Friends With Benefits: Skupina tvůrců, kteří vytvořili $FWB token ke kolektivnímu řízení a vlastnictví komunitního úsilí. 

Konečně a zcela bez ironie, rámec pro budoucnost by mohl zahrnovat návrat k inspiraci za názvem značky Socios.com. „Socios“ v překladu znamená partner nebo člen. Dlouho před vznikem blockchainu to byl termín pro 144 tisíc fanoušků Barcelony, kteří tvoří shromáždění delegátů, volí prezidenta a hlasují o otázkách ohledně klubu. Zájem je tak velký, že zájemce o členství musí strávit nejméně tři roky na čekací listině. Jde o lákavou ochutnávku úrovně engagementu, kterou by mohla Crypto-Loyalty přinést, pokud ji dokážeme udělat dobře. 

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.