Kampaň týdne

Contagious

27. září 2019

Kampaň týdne: Burger King, The Meltdown 

Fastfoodový gigant snižuje plastové znečištění a odměňuje zákazníky za snahu o recyklaci

Burger King slíbil, že v pěti stovkách restaurací napříč Velkou Británií odstraní z dětských menu plastové hračky. V kampani nazvané The Meltdown vyzývá zákazníky, aby přinesli nepotřebné hračky, které následně roztaví, zrecykluje a využije na dlouhodoběji využitelná hřiště. 

Zákazníci, kteří se mezi od 19. do 30. září zapojí, obdrží ke každému menu dětské menu King Junior zdarma. Sběrné boxy umístí Burger King do všech svých britských restaurací a bude přijímat jak hračky z menu King Junior, tak i ty z konkurenčních řetězců, z krabic s cereáliemi nebo z časopisů. 

Značka se zavazuje, že všechny sesbírané hračky budou následně shromážděny, umyty, roztříděny a roztaveny, což ve výsledku ušetří zhruba 320 tun jednorázových plastů ročně. Burger King se spojil s berlínskou recyklační společností Pentatonic, která roztavený plast přemění na tácy, hřiště a další věci.

Kampaň The Meltdown vytvořila agentura Jones Knowles Ritchie, London. Burger King na iniciativu upozorňuje speciální edicí samolepkových archů, korunek, krabiček na menu King Junior a sochou obrovské, rozpouštějící se hračky vyrobené z recyklovaných materiálů na londýnském Southbank.   

Jednou z hraček vytvořených speciálně pro kampaň je Beep Beep, králíček řídící Jeep (na obrázku níže). Stephen McDavid, kreativní ředitel Jones Knowles Ritchie v tiskové zprávě uvedl: „K upoutání pozornosti jsme pro kampaň potřebovali vytvořit symbol, který by byl stejně velký a výrazný jako hračky, jež jsme se rozhodli sbírat, i když zpočátku nám přišlo divné vyrábět něco, co nakonec roztavíme.“ 

Britská vlajková loď řetězce na Leicester Square v Londýně navíc projde redesignem ve stylu kampaně, včetně limitované edice obalů a zaměstnaneckých uniforem.

Contagious Insight

Problematické plasty / Zákaz jednorázových plastů na území EU (schválený Evropským parlamentem v říjnu 2018) a zvýšení společenského povědomí o plastovém znečištění (více v Contagious trend Problematické plasty z května 2019, ) dělají z této iniciativy z pohledu Burger Kingu zřejmý a nutný krok.

Značka na svém webu popisuje tři aspekty svého přístupu k plastům: v první řadě se jedná o redukci používání plastových obalů a tam, kde je jejich použití nevyhnutelné, co největší upřednostňování recyklovaných materiálů. Burger King také uvádí, že se do roku 2025 zavázal používat pouze stoprocentně znovu zužitkovatelné, recyklovatelné nebo kompostovatelné obaly. Ředitel marketingu Fernando Machado v prohlášení uvedl: „Na všech našich trzích aktuálně pracujeme na tom, jak se do roku 2023 zcela oprostit od biologicky nerozložitelných plastových hraček.“ 

Trolling McDonald’s / Řetězec má ušlechtilé ambice, ale nebyla by to kampaň Burger Kingu, kdyby si nerýpla do rivala McDonald’s. 

Jak vizuál videa kampaně (zaměřte se na povědomé žluté „M“ a hračku, která jako by Ronaldovi McDonaldovi z oka vypadla), tak skutečnost, že zákazníci mohou k roztavení nosit i nechtěné hračky z McDonald’s, dává jasně najevo, že Burger King je v porovnání se svým rivalem k redukci plastů zavázanější. Na první pohled je patrné, že McDonald’s je příliš opatrný, když pro rodiče chystá nabídku volby mezi knihou a hračkou, raději, než aby hračky zcela zrušil, ze strachu z ochuzení dětí o zábavu. Svou iniciativu zveřejnil Burger King několik hodin poté, co McDonald’s oznámil vlastní plán dát zákazníkům možnost vyměnit  hračku za sáček s ovocem, píše BBC

Oba kroky přišly poté, co dvě sestry ve věku sedmi a devíti let z anglického Hamphsiru spustily na Change.org petici, ve které vyzvaly Burger King a McDonald’s k tomu, aby „mysleli na životní prostředí a přestali k dětským menu přidávat plastové hračky“. V době, psaní článku, bylo pod peticí více než 500 tisíc podpisů.   

Jednání Burger Kingu je možná trochu riskantní obchodní rozhodnutí (vyberou si děti radši Happy Meal s hračkou než menu King Junior bez ní?), rozhodně ale působí větším odhodláním. Za zmínku ale také stojí, že s tavením hraček zábava nekončí – vzniknou přece hřistě, kde se děti zabaví déle, než jen na pár dní, dokud je plastová hračka neormzí.

Tento článek se původně objevil na platformě Contagious I/O. Pro více informací klikněte sem.