Rozhovor

Contagious

5. května 2019

Muž, který prodal oblohu 

Rozhovor Contagious s Vladem Sitnikovem o jeho plánech inkasovat dvě stě tisíc dolarů za satelitní reklamu umístěnou ve vesmíru

Ruskému startupu StartRocket evidentně nechybí ambice. V lednu letošního roku firma odhalila plány na využití CubeSats, krychlových satelitů o velikosti 10 až 60 cm krychlových k vytvoření obřích reklamních sloganů na noční obloze.

První reklamy by podle odhadů společnosti mohly být umístěny do vesmíru v roce 2021. StartRocket má už podle svých slov prototypy krychlových satelitů a začátek jejich úvodního testování plánuje z kraje příštího roku. Zatím ale není jasné, jak firma například hodlá projekt financovat.

Zároveň ne všichni se StartRocket sdílí nadšení z vesmírné reklamy. Vedoucí projektu Vlad Sitnikov nám sdělil, že obdržel velké množství nenávistných zpráv jak z řad odborníků, tak ze strany veřejnosti.

Původně jsme Sitnikova kontaktovali kvůli jiné kampani (držící se víc při zemi), kterou vytvořil ještě v pozici CCO Possible Moscow. Myšlenka o plánovaném umisťování reklamy do vesmíru nás ale fascinovala. Zeptali jsme se ho tedy na budoucnost StartRocket, na zákonitosti vesmírné reklamy a taky na to, proč jeho vize není tak obtěžující, jak si lidé myslí.

Jaké byly počátky startupu StartRocket?

Cesty do vesmíru mě zajímaly odjakživa. Se ženou jsme vždy chtěli být pohřbeni na Marsu – to je náš sen. Mimo to se svět připravuje na vesmírnou turistiku, cestování, těžbu a vojenské aktivity, vesmírné zábavě se ale věnuje nedostatečně. Zábava je součástí lidské duše a s reklamou úzce souvisí. A jelikož se vesmír stává komoditou, propagace – díky které je ekonomika životaschopná – se postupem času stane předmětem debat o zkoumání vesmíru. To je důvod, proč jsem založil StartRocket. Před několika lety jsem na Facebooku vytvořil stránku, kde jsem se uživatelů ptal na nápady na technologie, pomocí kterých bychom mohli z vesmíru ukazovat informace lidem na Zemi. Odměna byla třicet tisíc dolarů. Obdržel jsem sedm nebo osm vážně dobrých nápadů, nejlepší přišel ze Skoltech University v Moskvě. Několik výzkumníků mi navrhlo využít reflexní krychlové satelity (CubeSats) jako typ LED technologie, díky níž by bylo možné vytvořit na nebi oběžná zařízení. Nápad se mi okamžitě zalíbil, už díky tomu, že se například velmi snadno vysvětluje investorům. Není to raketová věda, ale zároveň je. Jde o technologii, kterou ve StartRocket plánujeme využít.

Kterým překážkám stále čelíte?

Hlavní bariéry jsou především finanční. Chceme na oběžnou dráhu vyslat dvě stě krychlových satelitů – to je dost drahé! V první fázi musíme vybrat mezi dvanácti a dvaceti pěti miliony dolarů. Na to padne čtvrtina prostředků naší firmy. Musíme najmout správné lidi a na oběžnou dráhu vyslat první testovací skupinu satelitů. Navázali jsme vztahy s investory z Kataru. K uskutečnění projektu ale potřebujeme mnohem více peněz i přesto, že máme technické know-how.

Jaké typy zpráv bude s touto technologií možné zobrazit?

Budeme schopni zobrazovat loga, obrázky i pohyblivé obrazy.

Kolik si budete za tuto službu účtovat?

V prvním roce budeme od klientů vybírat dvě stě tisíc dolarů za osm hodin vysílání. Potom plánujeme poplatek snížit na sto tisíc dolarů. Jde sice o osmihodinový blok, ale lidé na Zemi uvidí reklamu pouhých šest minut, jelikož satelity budou umístěné blízko k zemskému povrchu a jejich pohyb od jednoho horizontu k druhému tak bude velmi rychlý.

 

Někteří mi vyhrožovali smrtí, od některých jsem obdržel velmi agresivní zprávy.

Vlad Sitnikov, StartRocket

 

Jaké značky projevily o váš projekt zájem?

O tom nemohu příliš hovořit. Zájem ale projevila Coca-Cola a Pepsi, stejně jako několik velkých firem z Ruska, Číny a Japonska. (Pepsi se mezitím od projektu distancovala)

Jaké jsou právní překážky umisťování reklamy do vesmíru?

Vesmírné reklamy se ve Spojených státech týká jen jeden zákon. Vznikl v devadesátých letech minulého století, kdy existovala pouze jedna vládní vesmírná společnost – NASA. Podle tohoto zákona nesmí být na raketách, raketoplánech, startovacích plochách ani na vesmírných stanicích NASA umístěna žádná reklama. Dnes se cestám do vesmíru věnuje mnoho soukromých společností – jako například SpaceX – na něž se zákon nevztahuje. Budeme globální společností a vždy budeme ochotni spolupracovat s vesmírnými agenturami z Indie, Číny nebo Japonska. Můžeme pracovat i se soukromými americkými společnostmi, pokud budou naše peníze chtít.

Myslíte si, že je v pořádku lidem tímto způsobem narušovat pohled na noční oblohu?

Zaprvé, do vesmíru nebudeme posílat tisíce satelitů a reklamních panelů každou minutu, abychom zastínili hvězdy. Zadruhé, abychom dosáhli co největšího možného počtu pozorovatelů, budeme cílit na lidi žijící ve městech, která jsou už tak dost zatížena světelným smogem. Lidé na vesnicích nás neuvidí. Zatřetí, nebudeme zobrazovat reklamu v průběhu noci – pouze brzy ráno nebo k večeru, kdy lidé chodí do práce nebo se vracejí domů. A půjde jen o šest minut, tudíž by to nemuselo být tak obtěžující. Službu zároveň nebudeme používat k vládní propagandě.

Jak lidé zatím na vaše nápady reagují?

Někteří mi vyhrožovali smrtí, od některých jsem obdržel velmi agresivní zprávy. Několik lidí také prohlásilo, že spáchají sebevraždu, pokud v projektu budu pokračovat. Já tomu rozumím. Odpůrce nic nepřesvědčí.