Názory

Contagious

22. července 2021

Příznivá doba pro iracionální a nepolapitelné hodnoty 

Ať už NFT a kryptoměny představují dobrou investici či nikoliv, jisto jistě připomínají naši iracionální povahu, myslí si Alex Jenkins, editorial director Contagious

Bez ohledu na to, co pro nás chystá zbytek roku, myslím si, že se všichni shodneme, že poslední kvartál byl pro nepolapitelnou hodnotu skvělý.

Digitální umělec Mike Winkelmann – lépe známý jako Beeple – získal 11. března 69,3 milionů dolarů z aukce non-fungible tokenu (NFT) reprezentujícího koláž jeho děl Everydays: The First 5000 Days. Tento obchod znamenal nejen nejvyšší částku, kterou  kdy kdo za NFT zaplatil, ale vydražený token zároveň získal titul třetího nejdražšího uměleckého díla od žijícího autora. A kdyby zaplacení milionů za datovou jednotku reprezentující jpeg nebylo dostatečně nedotknutelné, za samotný NFT se pochopitelně platilo Etherem – kryptoměnou generovanou protokolem Ethereum.

Na druhém konci bláznivého světa nepolapitelnosti si své místo na Slunci užívá i Dogecoin. Hodnota této kryptoměny, která vznikla jako posměšná reakce na jiné kryptoměny v letošním roce vystřelila o více než deset tisíc procent – mimo jiné díky televiznímu vystoupení krále techniky z Tesly Elona Muska. Musk následně sám zkrouhl cenu Bitcoinů o 20 % poté, co na Twitteru vyjádřil obavy z jeho environmentálních dopadů. (Ale samozřejmě, že pokud jste si Bitcoiny v hodnotě 100 dolarů nakoupili už v době, kdy jsme o nich v Contagious psali poprvé – v dubnu 2011, stále byste teď měli mít kolem 43 milionů dolarů – alespoň v momentě psaní tohoto článku, kdo ví, kolik je to teď – takže to vás nepochybně mírně uklidní.)

A ve chvíli, kdy se veřejný zájem obrátil v šílenou touhu po získání milionů dolarů za cosi o něco málo většího než je záznam v digitální účetní knize, se značky vrhly kupředu ve snaze této pozornosti využít. Po boku Taco Bell, Pizza Hut a Pringles vytvořila značka toaletního papíru Charmin svůj brandový NFT a rychle tak nastřádala získaná média. Podobně se zachovaly i baseballové týmy Oakland Athletics a Dallas Mavericks, když rychle oznámily, že platbu za vstupenky budou akceptovat v Dogecoinech.

Ale zatímco je ještě příliš brzy na to říct, zda budou NFT a memecoiny pro marketéry chvilkovou senzací, která rychle ztratí relevanci nebo se stanou solidnějším zdrojem dlouhodobých příležitostí, já osobně tyto epizody považují za poměrně uklidňující. 

Zvlášť tehdy, kdy celá odvětví se zadrženým dechem čekají na to, jak bude vypadat svět po pandemii je uklidňující vidět, že lidé neztratili svou báječně iracionální schopnost vkládat obrovskou hodnotu do věcí, kterých se nemohou dotknout. Do věcí, jejichž hodnota leží v našich představách spíš než ve skutečném světě. Do věcí, jejichž hodnota leží ve schopnosti signalizovat, buď o nás něco říct ostatním nebo dokonce říct nám samotným trochu víc o tom, kým skutečně jsme. A stejně tak jako jpegy, NFT nebo kryptoměny patří mezi tyto věci samozřejmě i značky.

Článek vyšel v Contagious Magazínu, v čísle 67, které je právě teď dostupné. Pokud byste měli o magazín zájem, můžete si ho koupit zde.