Kampaň týdne

Contagious

24. listopadu 2020

Supermarket Coop vytvořil pro zákazníky nástroj na sledování uhlíkové stopy  

Supermarket umožňuje zákazníkům monitorovat uhlíkovou stopu nákupu 

Dánská skupina supermarketů Coop DK spustila ve své aplikaci nový prvek, který zákazníkům umožňuje prověřit klimatické dopady jednotlivých výrobků. 

Nástroj, který po roce vývoje Coop v červnu zveřejnil, umožňuje zákazníkům monitorovat C02 stopu jejich nákupu podle způsobu výroby, zpracování a přepravy výrobků včetně surovin vyplýtvaných cestou do prodejny. Zákazníkům umožňuje také porovnat jejich stopu se stopou průměrného zákazníka. 

Aby se uživatelé aplikace Coop k nástroji dostali, stihnou zelené tlačítko „følg dit klimaaftryk“ („sledujte svou klimatickou stopu“); při využití členské kartičky při nákupu se každý nákup uloží do aplikace.

Kromě toho, že uvidí klimatický dopad svých nákupů v Coop, mohou zákazníci zjistit, které výrobky zanechávají největší stopu. Podle tiskové zprávy aplikace nabízí také inspiraci a tipy, ve formě výzev šetrných ke klimatu, například zařazení bezmasých dnů nebo předcházení plýtvání s potravinami.

Pokaždé, když zákazník aktivuje novou výzvu šetrnou ke klimatu, může za odměnu zasadit malý virtuální stromek. Zatímco se jeho les rozrůstá, klimatická stopa se snižuje. Odhady jsou hrubé a například neřeknou spotřebitelům, která značka rýže je šetrnější než jiná. Nicméně Thomas Roland, který v Coop DK vede CSR oddělení, řekl: „Rozdíly mezi druhy rýže jsou minimální, důležité je sdělení, že brambory mají na klima čtyřikrát menší dopad než rýže.“  

Podle značky svou uhlíkovou stopu prověřilo 21 % z 1,2 milionů uživatelů aplikace. Družstvo, které tvoří třetinu dánského trhu s potravinami, zpřístupnilo nástroj k užívání v obchodech provozovaných pěti řetězci supermarketů, které provozuje (Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta a Irma) a poskytlo svou metodologii zdarma k dispozici dalším řetězcům, aby ji mohly replikovat. „Klimatická krize je natolik rozsáhlá, že musíme spolupracovat starým překážkám navzdory. Doufám, že se na tuto cestu přidají i ostatní potravinové řetězce,“ dodal Roland.

Contagious Insight

Využijte trend transparentnosti / Kalkulace uhlíkové stopy jedince je poměrně novou záležitostí – švédská fintech společnost Doconomy letos spustila 2030 Calculator, nástroj, který během několika minut vypočítá uhlíkovou stopu výrobku, zatímco Unilever oznámil, že hodlá uvádět hodnotu uhlíkové stopy u všech výrobků přímo na obalech – reflektuje  tak rostoucí poptávku po transparentnosti dodavatelských řetězců.

Iniciativa Coop DK reaguje na obavy zákazníků o udržitelnost, staví prodejce do pozice inovátora a společnosti odpovědné za životní prostředí. Prostřednictvím šíření osvěty vede k zodpovědnější spotřebě; schopnost sledovat nákup potravin výrobek po výrobku povede spotřebitele k přemýšlení nad tím, co kupují a jak to dopadá na životní prostředí. Iniciativy a služby jako je tato, zejména od mainstreamových značek a řetězců supermarketů, dělají z udržitelnosti srozumitelnější téma a ukazují zákazníkům hmatatelná, každodenní zlepšení, která mají k dispozici.

Stejný přístup zaujala mobilní aplikace Yuka, o které Contagious psala minulý rok. Aplikace analyzuje dopad ingrediencí obsažených v jídle nebo kosmetických výrobcích na zdraví člověka prostřednictvím čtyřúrovňového barevného kódu od zelené (zdravé) po červenou (nezdravé). Pro získání vlivu všech ingrediencí a jejich hodnocení si mohou uživatelé jednoduše stáhnout bezplatnou aplikaci a chytrými telefony skenovat čárové kódy na jídle a kosmetických výrobcích. „Je téměř nemožné etikety kompletně dešifrovat, pokud nejste nutriční terapeut nebo nemáte titul z biochemie,“ řekla Contagious spoluzakladatelka Yuka, Julie Chapon.  

Mobil při nakupování / Výzkum z University of Bath loni zaplašil veškeré obavy prodejců z používání mobilních telefonů při nakupování, když odhalil, že při použití telefonu zákazníci vložili do svých nákupních košíků až o 58 % více výrobků. Výzkum ukázal, že za tyto dodatečné nákupy může rozptýlení zákazníků z módu „autopilot“, existují rovněž důkazy, že zákazníci své mobily využívají, aby našli výhodné nabídky a porovnali výrobky.

Marketer uvádí, že průzkum HRC Retail Advisory ze září 2018 zjistil, že 59 % Američanů nakupujících s chytrým telefonem ho v obchodě využívalo k porovnávání cen nebo vyhledávání výhodných nabídek a slevových kuponů. Zatímco průzkum z listopadu 2018 od TD Bank zjistil, že 6 z 10 zákazníků při nákupu v obchodě využívalo digitální nástroje k porovnání ceny. Retail Drive v roce 2017 uvedl, že téměř 60 % zákazníků hledá na svých chytrých telefonech informace o výrobcích a cenách.

Tento článek se původně objevil na platformě Contagious I/O. Pro více informací klikněte sem.

Chcete poznat obsah Contagious naživo? Pak si kupte lístek na dva nejlepší marketingové dny roku 2020 a připojte se s námi 9. a 10. prosince do londýnského hot-pink studia, čekají vás ty nejžhavější kampaně, nejzajímavější insighty a nejinspirativnější trendy letošního roku. Kompletní informace najdete tady.