Rok 2019 se chýlí k závěru a Contagious nemůže jinak, než vás pozvat ke shrnutí těch nejlepších kampaní uplynulých dvanácti měsíců
Tým editorů Contagious se věnuje hledání nejlepších reklam z celého světa.
Nepídíme se přitom po novinkách typu, která prazvláštní pojišťovna ukořistila projekt v hodnotě padesáti tisíc dolarů, ani nezkoumáme LinkedIn, abychom pak mohli nafukovat příběhy o agenturních náborech.
Pouze hledáme a analyzujeme ty nejlepší reklamy, ty nejlepší nápady.
Tucet kampaní smeteme ze stolu, než narazíme na jednu, o které uvažujeme, že ji zařadíme do naší databáze reklamní inteligence I/O. To jen pro představu, co znamená, vybrat 25 nejzdařilejších kampaní roku.
Následující kampaně jsme vyhodnotili jako ty nejkreativnější, nejefektivnější nebo zkrátka takové, jež nelze ignorovat, a vybrali jsme je z desítek tisíc případů, které nám během těch dvanácti měsíců přišly pod ruku.
Nejde o tradiční seznam amerických a britských trháků - vybrané kampaně pochází téměř ze všech koutů světa a zahrnují téměř všechna média: od pařížských plakátů, na které močí vaši mazlíčci, po úskočné kličky v honduraské pohostinnosti.
Zde je bez jakéhokoliv pořadí první část (z pěti) 25 nejvíc Contagious kampaní roku 2019:
(Pro první část klikněte tady a druhou tady.)
Nicméně pokusy značek o propagaci v této hře byly většinou pokaždé tak nějak vlažné nebo dost neohrabané. Úspěch Wendy’s je tedy vzácnou výjimkou.
Na konci roku 2018 vstoupil fast food řetězec do dvoutýdenní Fortnite Food Fight bitvy s postavou, která se podobala jeho copatému maskotovi, místo boje ale strávila holčička Wendy’s celých devět hodin návštěvami virtuálních fastfoodových poboček, kde ničila všechny mrazáky, které jí přišly do cesty.
Zvláštní bojová taktika znázorňovala, že značka dává přednost burgerům z čerstvého hovězího a odmítá mražené polotovary.
Wendy’s své vylomeniny živě streamovala, nasbírala 1,5 milionů minut sledovacího času a víc než zdvojnásobila počet zmínek na sociálních sítích. Kampaň z dílny VMLY&R, Kansas City v červnu v Cannes obdržela Grand Prix Social & Influencer.
Jasně, je to velmi působivé jako celek, nám se ale líbí, že značka pojala svou spolupráci s Fortnite zábavně a relevantně a vyvarovala se horentních investic do influencerů. A co je nejdůležitější, nikomu kdo její bojové počínání sledoval, nemohlo uniknout, jaké poslání v souvislosti s mraženým hovězím značka plní.
Na první pohled se to celé zdá jako práce agentury, která zapomněla, že existuje, aby prodávala, a tak vytváří pseudoumění, které polechtá ego sebestředným ECD a soutěžním porotám (z velké části složeným ze sebestředných ECD) a nikomu jinému.
Ale nenechte se mýlit.
Revival maskota KFC od Wieden & Kennedy je učebnicovým příkladem, jak z charakteristických rysů značky vytěžit maximum. Zatímco praštěné prvky přidané k jeho každému jednotlivému provedení přilákají pozornost.
Nevěříte? Dejte alespoň na fejetonistu a profesora marketingu, Marka Ritsona, který v nedávném rozhovoru řekl: „Moc fandím tomu, co udělalo KFC, když vzalo Colonela; svůj ne zrovna přitažlivý symbol – bílý sedmdesátník v saku, který je už čtyřicet let po smrti – a poslední dva roky si s ním geniálně hraje. Myslete si co chcete, ale vypadá to jako KFC – a to je velká, VELKÁ výhoda.“
Navzdory tomu, se ale jednou za čas objeví nekomerční film, který své poselství sdělí tak, že zamrazí i nám. A pak naše chladná, kritická srdce roztají a uděláme výjimku.
Přesně tak to bylo s filmem Back-to-School-Essentials pro Sandy Hook Promise; organizaci, která vzdělává Američany o střelbě ve školách.
Mohli byste tvrdit, že to prakticky nejde; udělat film o střelbě ve školách bez vnějšího vlivu. Podívejte se ale na práci agentury BBDO New York: klíčová proměna atmosféry z živé na mrazivou, výkony mladých herců – vše absolutně v pořádku. Zcela jistě jde o počin hodný našeho seznamu.
Letos není značky, která by dokázala lépe využít novou technologii ke svým komerčním zájmům, než online platforma na objednávání a rozvoz jídla Swiggy a ve své kampani Voice Of Hunger.
Agentura Densu Webchutney přišla s nápadem na využití nového prvku nahrávání zvukových stop na Instagramu. Vytvořila soutěž, kde výměnou za poukazy vyzvala zákazníky, aby tvořili audio stopy, jejichž zvukové vlny měly podobu některých jídel, které Swiggy nabízí.
Jen za první den lidé odeslali přes deset tisíc příspěvků a počet návštěvníků webu Swiggy přicházejících z Instagramu narostl o 2100 % a objednávky jídel, která měli lidé pomocí hlasu vytvářet, vyletěly nahoru o 24 %.
Ale výsledky stranou, Voice Of Hunger patří mezi 25 nejvíc Contagious kampaní roku, protože ukazuje využití čisté kreativity k vytvoření něčeho tak podmanivého tam, kde to vůbec nečekáte. A přitom taková blbost, že...
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz