News & Views

Anatomie reklamy na konopí /

Největší americká firma na konopí vytvořila velkorysou reklamu s hvězdami – redaktor Contagious James Swift se jí podíval na zoubek

Na naší akci Most Contagious 2018, která proběhla v prosinci v Londýně, jsme si jako jednu z „nejnakažlivějších“ věcí roku (Most Contagious Things of the Year) vybrali konopí.

Prohibitivní legislativu v mnoha zemích buď zrušili nebo značně uvolnili a do dynamicky rostoucího sektoru začaly proudit velké peníze. Nikoho tedy nepřekvapilo, že originální marketing konopí na sebe nenechá dlouho čekat. 

Vypadalo to na nástup inovativního retailového marketingu a čekali jsme spíše nějaké hodně divné společné projekty nebo technologii, která člověka spíše zmate (VR weed store kde si můžete virtuálně ubalit a vykouřit jointa třeba).

Rozhodně jsme nečekali, že první velká kampaň na konopí v roce 2019 bude velkorozpočtová reklama pro televizi a kina, kterou natočil oskarový Jonze a ve které hraje velká televizní hvězda. Ale to přesně přišlo v podobě kampaně The New Normal od MedMen. A ono to vlastně dává docela smysl.

Nejprve rychlá rekapitulace. V kampani New Normal hraje (a mluví) herec Jesse Williams známý ze seriálu Grey’s Anatomy. Příběh marihuany v USA – od konopných farem Otců zakladatelů, přes přísnou prohibici a potírání, až po nedávné uvolnění a akceptaci – je pojat jako série stylizovaných muzeálních scén.

Reklama značku MedMen téměř nezmiňuje (branding je opravdu téměř nepostřehnutelný) a má to pravděpodobně svůj důvod. MedMen je v prvé řadě největší společností s konopím v USA a legální marihuana je mladý trh. MedMen proto lépe poslouží obecné chvalozpěvy na trávu a lákání nových zákazníků (jejichž afinita ke značce je předem takřka daná) do této kategorie, než snaha „ukrást“ tržní podíl. Za druhé se MedMen zřejmě nemůže o svých produktech nějak příliš rozpovídávat.

Ale hlavním sdělením kampaně The New Normal je, že legální konopí je zcela normální věc a jeho kriminalizace bylo mylné vybočení z přirozeného běhu věcí. A to je důležité. Strategie stojí na získávání obliby pro tuto novou a kontroverzní produktovou kategorii u spotřebitelů a to mi, když jsem reklamu sledoval, připomnělo kampaně, které předcházely dvěma největším politickým přešlapům poslední doby: zvolení Donalda Trumpa a Brexitu.

Trump se ucházel o prezidentský úřad s kampaní, která slibovala, že Ameriku učiní opět velkou (Make America Great Again), zatímco podporovatelé Brexitu, hnutí Vote Leave, přesvědčilo lid, že chce „opět vzít věci do vlastních rukou“ (Take Back Control). V obou případech byl tento velký skok poslepu do neznáma zabalen do „návratu k tradičním hodnotám“. A v obou případech sázka na tento argument vyšla.

Když se podíváme ještě hlouběji do historie, možnou inspiraci nalezneme ve slovech slavného průmyslového designéra Raymonda Loewyho, který přišel s teorií MAYA (Most Advanced Yet Acceptable, tj. nejpokrokovější, ale stále ještě přijatelný koncept), která se snaží skloubit lidský fetiš pro stále nové věci s jejich strachem z neznámého.

Loewy se domníval, že abyste prodali lidem něco, co znají, musíte jim to podsunout jako novinku; naopak, když jim chcete prodat něco nového, musíte jim to podat jako známou věc.

V kampani je nejspíš více nuancí, ale pokud vás zajímalo, proč největší americká firma s konopím chce po lidech, aby vnímali trávu jako starého dobrého přítele, tak už teď pravděpodobně víte proč.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2023 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout