News & Views

Anti-doporučení, které zákazníkům rozšiřuje obzory /

Prodejce knih a elektroniky Fnac využívá algoritmus, který lidem zobrazuje reklamy na knihy a filmy, které neodpovídají jejich preferenčnímu profilu

Podle francouzského prodejce knih, hudby a elektroniky Fnac 80 % obsahu, který čteme, sledujeme a posloucháme, určují doporučující algoritmy.

V červnu 2022 spustila značka kampaň s cílem postavit tento trend na hlavu – rozhodla se lidem nabídnout úplný opak doporučení na základě historie jejich vyhledávání. 

Kampaň Unrecommended by the Algorithm od agentury Publicis Conseil, Paris, doporučuje lidem knihy, CD a filmy v rozporu s jejich zájmy, jež plynou z jejich profilů na reklamních serverech.

Doporučení se uživatelům zobrazovala na digitálních bannerech na různě po webu a prostřednictvím twitterového botu, který odpovídal na některé tweety o oblíbených knihách, filmech nebo albech. Milovníci kultury měli přístup i na specializovanou microsite pro zisk anti-doporučení na míru. 

Značka nechala zároveň vyrobit billboardy, které zdůrazňovaly důležitost zachování svobodné kultury, která rozšiřuje obzory.

Marco Venturelli, CEO/COO Publicis Conseil a CCO Publicis Groupe France v prohlášení uvedl: „Žijeme v období algoritmů. Nikdy nebylo tak důležité pěstovat nečekané, vyhledávat náhodu a uniknout z bubliny doporučení. Je to kulturní bitva a nakonec i bitva celého lidstva.“ 


Získejte členství v Contagious


Tento článek pochází z Contagious I/O, neustále doplňovaného a plně prohledávatelného repozitáře reklamních případových studií, hloubkových strategických rozhovorů a dalších materiálů. Pro další informace o členství v Contagious I/O nebo bezplatnou zkušební verzi klikněte sem.

Contagious Insight

Počítačová láska / Posun od fyzických médií k digitálnímu stahování společně s jednoduchostí online nákupů způsobily, že prodejci s kamennými prodejnami museli k přežití zásadním způsobem pozvednout úroveň nabízených služeb. Fnac, který obchoduje knihami, hudbou, filmy a elektronikou digitální realitu plně akceptoval a objevil nové způsoby, jak vzkvétat. Při reportingu svých výsledků za rok 2021 společnost odhalila, že získala 5 milionů aktivních online zákazníků, že jeho online prodeje tvoří 26 % celkového obratu v hodnotě 8 miliard Eur (8.1 miliard dolarů). Zatímco kamenné prodejny Fnac se stále zotavují po dvou náročných letech plných lockdownů: „Růst zisků v roce 2021 je založený na solidní pravidelnosti prodejů, které motivují vyšší kurzy a průměrná prodejní hodnota. Fyzická návštěvnost prodejen se zatím pomalu vrací k normálu.“ Primárně digitální kampaň, která demonstruje alternativní přístup značky ke kultuře v době automatizovaného výběru, je skvěle načasovaná a jednoznačně má šanci přilákat pozornost. Najít Fnac / Péče o zákazníky a fundované poradenství zaměstnanců je pro Fnac už dlouho klíčem k úspěchu – jde o zásadní pilíř obchodního modelu od založení společnosti v roce 1954. Iniciativy jako nezávislá laboratoř k testování produktů Labo Fnac nebo kompilace nových umělců Fnac Indétendances vycházející každý druhý měsíc jsou toho důkazem. Důraz na lidi značka přenesla i do 21. století. V únoru 2021 Fnac odhalil nový strategický plán a stanovil přístup ke svým digitálním operacím, který odpovídá nejsilnějším konkurečním výhodám značky – „doporučení a schopnost poradit“. V praxi to znamená, že prodejce poskytuje výhody v podobě služeb zákazníkům jak v kamenných obchodech tak online, zařazuje do nabídky služby jako je online video poradenství a live nakupování. Tato kampaň je rozšiřuje a poskytuje nový úhel zdůrazňující výhody netradičních doporučení.  Zároveň skvěle připomíná kulturní expertízu Fnac a pozicuje jej do role pomocníka při orientaci v nepřeberném množství možností, kterému čelí – v tom značka jednoznačně vyniká. Prostřednictvím svého webu L’Eclaireur Fnac poskytuje informované insighty a názory na denní témata. Algoritmická úzkost / Ačkoliv obchodní giganti zaznamenali obrovský úspěch díky využívání doporučujících algoritmů k ovlivňování nákupů, roste i nejistota v souvislosti s mocí, kterou platformy mají v oblasti manipulace s našimi preferencemi – tento fenomén novináři označili jako „algoritmickou úzkost“.   New America v reportu o fungování algoritmů píše: „Máme pouze malý vhled do toho, jak platformy tyto systémy pro poskytování doporučení vyvinuly, jak operují, a jak činí svá rozhodnutí. Kvůli tomu jsou analýza i následný boj proti problematickým doporučením těchto systémů velmi náročné.“   Fnac dokáže ovlivňovat diskusi o tomto kulturním momentu díky své pozici v obchodním prostředí a adaptuje se tak na digitální současnost, aniž by musel obětovat svou lidskou stránku.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout