News & Views

Artful Dodger /

MSCHF kolektiv je miláček světa artu, svatý grál pro milovníky tenisek a postrach luxusních značek – dokáže rozzuřit, zmást i potěšit. Tady se dozvíte, jak brooklynský kolektiv hravě proměnil provokaci v umění.

Kabelka menší než zrnko soli, na kterou potřebujete mikroskop, abyste si mohli prohlédnout vyrytý monogram Louis Vuitton. Bootlegged Nikes s kapkou opravdové krve v každé podrážce – 666 Satanic, samozřejmě. Nanuky navržené tak, aby připomínaly miliardáře, například Jeffa Bezose, Billa Gatese nebo Marka Zuckerberga, které vyzývaly lidi, “eat the rich”. To jsou jen tři z podivných a zároveň úžasných projektů, které umělecký kolektiv MSCHF za poslední čtyři roky vytvořil.

Umělecký kolektiv z Brooklynu začal v roce 2016 jako reklamní agentura, která pracovala na netradičních marketingových kampaních pro značky, jako jsou retailový gigant Target nebo značka Casper vyrábějící matrace. V roce 2019 se ale studio zaměřilo výhradně na vlastní projekty. Od té doby ovládla parta MSCHF titulní stránky novin a kvůli svým výtvorům, které se pohybují na hranici mezi žertíky a provokativními sociálními postřehy, si vykoledovala i několik žalob. Deník Guardian MSCHF nazval „Banksym internetu“ a kolektiv si vysloužil i další přirovnání, srovnávají je například s Andy Warholem, streetwearovou značkou Supreme nebo elektronickou kapelou z 80. let The KLF (nechvalně proslulou spálením milionu liber). Do portfolia MSCHF patří spolupráce s celebritami, jako jsou The Weeknd, Lil Nas X a Mr Beast, ale také se značkami Tiffany & Co, Fenty nebo Crocs.)

mschf 12

„MSCHF jsem nezakládal s konkrétním záměrem, kromě toho, že jsem vytvářel objekty a intervence s určitým názorem, obvykle způsobem, který zneužíval původní záměry média a formátu,“ řekl Gabriel Whaley, spoluzakladatel a výkonný ředitel, v roce 2021 v aukční síni Sotheby's. Dropy jsou na hraně a drze komentují aktuální témata. První oficiální projekt MSCHF, spolupráce s umělcem Guo O Dongem, měl demonstrovat hrozbu, kterou představuje digitální svět. Na The Persistence of Chaos v podobě notebooku Samsung, běželo šest škodlivých programů, které dohromady způsobily finanční škody za více než 95 miliard dolarů. Notebook se v květnu 2019 prodal v aukci za 1,3 milionu dolarů. Čtyři roky od tohoto výrazného uznání si MSCHF vybudoval síť oddaných fanoušků, kteří netrpělivě očekávají, čím je zase překvapí.

 

Pokud něco považujete za posvátné a nedovolíte si se toho dotknout, zabývat se tím nebo to rozsekat, promarníte příležitost. Toho se tady opravdu nebojíme

Lukas Bentel, MSCHF

 

Supi v kultuře 

Skupina označuje mnoho svých výtvorů jako „kulturní readymades“. Podobně jako pisoár Marcela Duchampa jde o úpravy nebo rekontextualizaci existujících předmětů, které získávají a tvoří nový umělecký význam. „Využíváme stavební kameny, kterých je každý svědkem, když vyjde do ven a zažívá dnešní kulturu, a používáme je jako materiál pro narativní umělecké objekty,“ řekl Lukas Bentel, spoluzakladatel a kreativní ředitel, v roce 2021 časopisu The Hollywood Reporter.

mschf 17

Ať už se jedná o cokoliv, MSCHF o tom umí naprosto skvěle rozpoutat diskuzi. Whaley v podcastu Prehype svůj kolektiv jako „stroj na pozornost a slávu“. Tajemství, jak vzbudit pozornost u každého dropu: Kombinace snadno uchopitelného, pobuřujícího konceptu s hlubším společenským komentářem k lidskému chování. „Když plánujeme dropy, jedno ze základních kritérií je, že by měly hitnout na jednu větu, a na tři ještě víc,“ řekl časopisu The Hollywood Reporter Kevin Wiesner, spoluzakladatel a provozní ředitel MSCHF. Jediná věta, která by dokázala popsat projekt This Foot Does Not Exist, zní podle jeho vysvětlení tak, že jde o bota, který posílá fotografie nohou generované umělou inteligencí. Tato zdánlivě hloupá technologie ale otevírá vážnější diskusi o tom, co utváří pornografie a definuje její podstatu.

Zajímá vás ten článek? Více se dočtěte zde.

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout