News & Views

Canon bojuje s fake news novým způsobem ověřování fotografií /

Přední značka fotoaparátů bojuje proti zneužívání fotografií pomocí globální databáze a digitální stopy

Vzhledem k tomu, že fotografie podněcují emotivní reakce a mohou čtenáře snadno zmanipulovat nebo oklamat, běžně dochází k jejich zneužívání pro šíření falešných zpráv. Výrobce fotoaparátů Canon Nordic představuje řešení s názvem Truthmark

Truthmark, je  globální databáze, která vznikla ve spolupráci s kodaňskou agenturou Uncle Grey. Fotografové v ní mohou ke svým fotografiím uvést pravdivé informace. Po potvrzení (bezplatného) účtu na webu Truthmark mohou vkládat své fotografie spolu se skutečnými okolnostmi, které stojí za jejich vznikem. Každou fotografii mohou opatřit unikátní digitální záznamovou technologií a po nahrání do databáze zašifrovat.

Technologie digitálního záznamu umožňuje nalézt fotografii a její příběh v databázi, přestože došlo k její změně a jinde na internetu existuje v několika verzích. Uživatelé webu – novináři i široká veřejnost – mohou zkontrolovat pravost fotografií provedením bezplatného vyhledávání obrázku.

Jak objasňuje Canon na webu Truthmark, „Doufáme, že díky iniciativě Truthmark dokážeme na celém světě zredukovat míru zneužívání fotografií a podpořit jejich férové využívání, které bude vždy sdělovat pravé okolnosti jejich vzniku. Protože věříme na pravdu, chceme zajistit, aby fotografie, které obletí svět, hned v závěsu následoval také jejich příběh.“ 

Kampaň propaguje krátký dokument vytvořený ve spolupráci se třemi fotografy oceňovanými během pandemie Covid-19 spolu, dále běží na kanálech značky Canon a placených médiích. „Tato kampaň je součástí širší kampaně usilující o to, aby lidé věřili tomu, co vidí,“ sdělila Contagious agentura. „Viděli jsme tolik upravených fotek nebo videí i vzestup deep fakes. To lidi vede ke zpochybňování produktů, které Canon dodává. Jde o projekt, na němž chce Canon během letošního roku stavět.“  

Výsledky / V týdnu následujícím po aktivaci iniciativa vygenerovala 6 883 427 interakcí, oslovila 4 009 987 osob, video dosáhlo 774 443 zhlédnutí.

Tento článek se původně objevil na platformě Contagious I/O. Pro více informací klikněte sem

Contagious Insight

Krize pravdy / Tváří v tvář falešným zprávám, deep fakes a využívání sociálních sítí jako zpravodajských kanálů (polovina dospělých ve Spojeném království využívá sociální sítě k tomu, aby si udrželi přehled o aktuálním dění, uvedl loni Ofcom), čelíme zřejmé a urgentní potřebě nových nástrojů k ověřování a potvrzování zpráv a jejich zdrojů. Přestože zatím nevíme, zda bude Truthmark od Canonu fungovat a jestli dlouhodobě vyřeší otázky zneužívání fotografií, rozhodně však reaguje na důležité problémy fotografů i široké veřejnosti.  Zatímco povinnost fotografů nahrávat fotografie a příběhy může působit jako nevýhoda, ve skutečnosti jim dodává pocit kontroly. Fotografové se často cítí bezmocní a nespochopní zabránit lidem, aby jejich fotografie zneužívali k propagaci falešných narativů. Thruthmark vrací iniciativu zpět do rukou tvůrců a poskytuje veřejnosti cestu k informacím o fotografiích přímo z rukou těch, co jim dali vzniknout. Unikátní digitální identifikátor se vypořádává s otázkou manipulace fotografií a v době velmi přesvědčivé deep fake technologie umožňuje novinářům ověřovat a analyzovat fotografie ještě než je využijí k podpoře či znázornění příběhu. Truthmark samozřejmě nedokáže zabránit lidem, aby zneužívali fotografie pro klamavé účely – uživatelé tohoto nástroje už pravděpodobně usilují o nalezení pravdivého příběhu za fotografií. Zatímco lidé odhodlaní šířit falešné informace tak budou moci činit i nadále. Krize důvěry / Součástí strategie Canonu, jak vysvětluje agentura, je obnova důvěry široké veřejnosti. Jelikož víra v autenticitu fotografií může být jejich častým zneužíváním a úpravou otřesena. Pro Canon je jako pro vedoucího prodejce optických a fotografických zařízení důležité pečovat o pověst zastánce fotografů a „pravdomluvců“ – zdá se, že značka spojuje nedostatek důvěry ve fotografie / fotografy se ztrátou důvěry ve své vlastní produkty. Ochrana integrity těchto dvou věcí proto chrání i samotnou značku Canon. Otázka transparentnosti a pravdy se v období pandemie ještě zkomplikovala. Jak naznačuje Digital News Report 2020 od Reuters Institute for the Study of Journalism, Covid-19 dále „posílil potřebu spolehlivé, pravdivé žurnalistiky, která dokáže obyvatele informovat a vzdělávat,“ což nám připomíná „jak otevření jsme vůči konspiracím a dezinformaci.“ Report v lednovém průzkumu čtyřiceti trhů napříč šesti kontinenty zjistil, že pouze 38 % procent osob „zprávám většinou důvěřuje“ (o 4 % méně, než v roce 2019). Zatímco více než polovina respondentů uvedla, že se obává, zda „jsou zprávy na internetu lživé nebo pravdivé.“

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout