News & Views

Co pro nás chystá Generace Z? /

Strategistky Rachel Ayeh-Datey a Emily Rule z BBH London představují výsledky výzkumu společných znaků Generace Z

Pomohli zvolit nového amerického prezidenta. Mají našlápnuto stát se nejvzdělanější, rasově nejrozmanitější a nejvlivnější generací všech dob. Covid-19 ale teď postavil překážku jejich studiu a začínajícím kariérám a dalekosáhle ovlivnil jejich duševní i fyzické zdraví.

Generace Z, kam spadají lidé narození mezi lety 1996 a 2012, se každý den dostává na titulky má vliv na chování spotřebitelů v západním světě – možná ale jiný, než byste předpokládali. Značky a prodejci se proto budou muset přizpůsobit tak, aby po „odchodu“ mileniálů neupadli v zapomnění.

Lze najít velké množství článků, zamyšlení a výzkumů týkajících se Generace Z v současnosti. O tom, kam míří, už existuje méně informací. Proto jsme se rozhodly k vlastnímu zkoumání. Naše zjištění částečně podporují existující klišé. Nicméně jsme přišly i na to, že postupem času na nás spolu s vyšším věkem a kumulací finančních prostředků chystá tato generace několik překvapení. 

Základy Generace Z

Bylo by samozřejmě naivní vykreslovat 32 % světové populace ve stejném světle. Podle samostatné studie BBH založené na TGI datech má Generace Z poměrně nízké „skóre skupinové koheze, což znamená, že nemají mnoho společných znaků, když přijde na vášně, návyky a povahy.“ 

To je důvod, proč jsme v této studii sledovaly publikum složené z členů Generace Z reflektující různé skupiny, hovořily jsme s 1500 lidmi z Evropy a Severní Ameriky z různých příjmových a věkových skupin s různou úrovní dosaženého vzdělání. Následně jsme vybraly body, které je spojují.

Přestože možná nemají na všechno stejný názor, Generace Z je jako celek obrovským hybatelem změny: předpokládá se, že tato skupina osmi až čtyřiadvacetiletých jedinců ovlivní své předchůdce víc, než ji samotnou ovlivní generace předcházející.

Jako ochutnávku budoucnosti jsme prozkoumaly (a prověřily) tři proměnné Generace Z: kolektivismus, rovnost a identitu.

Kolektivismus 


 

Klišé: V roce 2014 se prognostikové téměř jednohlasně shodli, že Generace Z bude „dosud nejindividualističtější generací.“ 

Naše zjištění: Objevil se silný anti-trend. Díky poklesu upřednostňování svobody jednotlivce během nejnáročnějších období pandemie Covidu-19 a působivým důsledkům, které jsme pocítili, když jsme spolupracovali na snížení obávaného „čísla R“ v regionech, kde žijeme, přinese Generace Z vzestup kultury, která upřednostňuje kolektivní činnost  před sebestřednými zájmy.

65 % respondentů uvádí, že během následujících deseti let vyjdou najevo spory mezi Generací Z a zástupci starších generací, které nezastávají stejné úhly pohledu. 20 % z nich zašlo tak daleko, že uvedli, že ti, kteří tuto vlnu změny nepřijmou a nezačnou jednat v zájmu většiny, budou zaostávat.

Náš verdikt: To, co jste slyšeli o individualismu Generace Z bylo špatně. Aby značky a prodejci zůstali relevatní v novém kolektivistickém světě, musí se přizpůsobit, být proaktivní vzhledem ke společenství a nabídnout přidanou hodnotu. Ať už jde o snižování uhlíkové stopy, pomoc komunitě nebo CSR. Kombinace zmíněného se navíc přímo očekává a bavíme se tu o opravdových aktivitách, nejen o podpoře.

Značky a prodejci, kteří tato kolektivistická očekávání nedokáží naplnit, budou trpět bojkoty a skončí na černé listině, v dlouhodobém měřítku pak zaniknou.


Rovnost


 

Klišé: Generace Z je nejrozmanitější generací – například 47 % zástupců generace Z ve Spojených státech není bílých. A požadují rasovou rovnost. 

Naše zjištění: Aktivní anti-rasismus bude bez diskuze. Anti-rasismus je poznávací značkou Generace Z a čerpá z opětovného vzestupu hnutí Black Lives Matter.

Letošní rok opět katapultoval Black Lives Matter do popředí veřejného zájmu. Hnutí, vzniklo v roce 2013 v souvislosti s vraždou Trayvona Martina a nyní povstalo v jiném kontextu.

Kombinace karantény, zvýšené nezaměstnanosti a většího množství času stráveného na sociálních sítích vytvořila perfektní směs k tomu, aby toto revoluční hnutí znovu získalo podporu většiny mladých lidí. Dva ze tří věří, že ve Velké Británii je nutné vyvinout větší úsilí v boji s rasismem. 

Náš verdikt: Co jste slyšeli je správně. V budoucnosti ale bude tento trend ještě akcelerovat. 

Během dalších deseti let bude 80 % Generace Z od značek a prodejců očekávat aktivní anti-rasistický postoj jak v činech tak v komunikaci. To vyžaduje skutečný aktivismus, reálné oběti a viditelnou oddanost nové éře rovnosti. 


Identita


 

Klišé: Z genderu se stává proměnlivější vyjádření identity. Výzkum od VICE zjistil, že 41 % respondentů Generace Z ze západních států vidí sami sebe někde uprostřed mužského a ženského spektra.

Polovina z nich se pak identifikuje jinak než jako heterosexuálové. Nový výzkum od Gucci a Thinktank zjistil, že 25 % osob ve věku 15 až 24 let očekává, že jejich genderová identifikace projde během života změnou. 45 % z těchto mladých lidí očekává, že se jejich genderová identita promění dokonce dvakrát až třikrát.

Naše zjištění: Ano, gender už není strnulý. Navíc se z něj stává součást zdravého zvídavého zkoumání vlastního sebevyjádření. Podle našeho výzkumu se v příštích deseti letech role genderu dramaticky promění do té míry, že 30 % Generace Z věří, že se rodiče budou rozhodovat o výchově svých děti mimo tradiční genderové stereotypy.

Náš verdikt: To, co jste slyšeli, je povrchní. Identita není pouze proměnlivá, je nestálá a rychle se z ní stává zdravý způsob sebevyjádření. Důkazy tohoto tvrzení se už projevují v módním průmyslu. Produkty cílené na konkrétní gender a binární pohled na pohlaví v marketingu značkám odradí nové zákazníky.

Otázka, kterou si musí zodpovědět jak ředitelé značek tak manažeři prodejen, je, do jaké míry jsme adaptabilní? Jak zareagujeme na změny kolem vás? 

Značky a prodejci musí začít brát své závazky ke změně vážně. Bude to nepříjemné, ale pokud chcete v příští dekádě prosperovat, potřebujete zabodovat u Generace Z. A proto:

upřímně a otevřeně se přihlaste do služeb kolektivu

obětujte zisk rovnosti

podporujte zdravé sebevyjádření

 

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout