Jak se za poslední rok změnily postoje v odvětví? Abychom to zjistili, podívali jsme se na odpovědi z průzkumu Contagious Radar z let 2023 a 2024
Právě jsme zveřejnili náš druhý výroční Contagious Radar, ve kterém jsme se ptali více než stovky respondentů z řad lídrů v oblasti reklamy a marketingu na sérii otázek, které vám pomohou zjistit, na co v nadcházejícím roce zaměřit svůj čas a pozornost.
Nyní, když report Radar vychází už podruhé, můžeme porovnat soubory dat z let 2023 a 2024 a zjistit, jak se za poslední rok jejich postoje změnily – nebo spíš nezměnily.
Následující text nepředstavuje statisticky přesnou analýzu. Průzkum ani soubor respondentů nebyly v obou letech zcela stejné, takže ne vždy srovnáváme srovnatelné. Ale pro zhodnocení toho, co se změnilo, si vystačíme.
OPTIMISTIČTĚJŠÍ
Za prvé, lidé jsou optimističtější ohledně stavu reklamy a marketingu v roce 2024 než v roce 2023 – k odhalení této změny byste ALE potřebovali elektronový mikroskop. 72,7 % respondentů průzkumu Radar v roce 2023 uvedlo, že jsou optimističtí ohledně vyhlídek odvětví, tentokrát to bylo 72,8 %. Při tomto tempu růstu lze očekávat, že někdy kolem roku 2296 bude celé odvětví zpívat ze stejné veselé písně.
MENŠÍ DOPAD
Na otázku, zda jsou optimističtí ohledně schopnosti reklamy ovlivnit svět i jinak než prodejem zboží, odpovědělo v meziročním srovnání kladně méně respondentů – z 84 % jsme klesli na 80,6 %. Vzhledem k tomu, co se stalo v USA v případě značek Bud Light a Target, a vzhledem k veškerému odporu vůči snahám společností v oblasti ESG a DEI to možná není překvapivé.
ROZPOČTY JSOU STÁLE NAPJATÉ
Největší problémy reklamního průmyslu zůstaly v obou letech do značné míry stejné. Respondenti označili za hlavní problém do roku 2023 recesi a rozpočtové škrty, následované udržením a náborem talentů. Do roku 2024 se lidé opět nejvíce obávají rozpočtových omezení a ekonomických podmínek, ačkoli na druhém místě se tentokrát umístila „devalvace kreativity klientů“.
MĚNÍCÍ SE POSTOJE K AI
Postoj ke generativní umělé inteligenci je stále příznivější. Respektive méně respondentů je ochotno ji odmítnout jako blesk z čistého nebe. V roce 2023 se 69,8 % respondentů domnívalo, že generativní AI v příštích pěti letech „radikálně naruší“ reklamu, zatímco 11,5 % uvedlo, že se tak nikdy nestane. Směrem k roku 2024 si nyní 70,9 % respondentů myslí, že pětileté okno zní věrohodně, zatímco pouze 5,8 % se drží přesvědčení, že jde o vlažnou záležitost.
VÍCE PRŮMĚRU, MÉNĚ BLBOSTÍ
A konečně, 85,4 % respondentů se letos domnívá, že výsledky reklamního průmyslu jsou „zcela průměrné“, zatímco v roce 2023 to bylo 80,8 %. Není to až tak zatracující obžaloba, jak se zdá, vzhledem k tomu, že počet respondentů, kteří se domnívají, že práce tohoto odvětví je mizerná, se snížil z 11,1 % na 4,9 %.
Jedná se pouze o stručný přehled postojů, z něhož nelze vyvodit jednoznačný závěr. Kdybychom však měli naše zjištění shrnout do jednoho přehledného závěru, řekli bychom toto: Usilujte o velikost, ale perte se o svá vítězství tam, kde to má cenu.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz