News & Views

Fyre Festival: Marketingové lekce podle totálního průseru /

Joe Wade, komediální autor a zakladatel Don't Panic, o tom, proč je podvodník Billy McFarland mistrem v přesvědčování

Jako mnoho jiných lidí i mě pohltil dokument z produkce Netflixu s názvem Fyre Festival: The Greatest Party That Never Happened. Šla z něho tak trochu úzkost. Některé věci byly při sledování hned jasné. Hlavně, když se začalo mluvit o tom, že  „mileniálové milují zážitky“ a „deset důvodů, proč nepodvádět.“ Ale co si můžeme vzít z marketingové strategie impresária a momentálně usvědčeného podvodníka ve vězení Billyho McFarlanda? Je to především mistr nad mistry v přesvědčování. Na první ročníky festivalů je obvykle těžké přitáhnout davy a organizátoři už dopředu počítají s tím, že se na nulu dostanou až při třetím ročníku. Fyre, jeho festival, o němž nikdy nikdo neslyšel a lístky stály tisíc dolarů, se vyprodal i bez toho, že by kdokoliv věděl, kdo tam vlastně vůbec vystoupí.


Sex stále prodává


Kdokoliv v atmosféře po #metoo pochyboval o platnosti starého rčení, že sex prodává, nemohl ignorovat fakt, že spoře oděné modelky stále umí produkt velmi dobře prodat. Změnilo se jen médium: takže místo billboardu ve stylu reklamního sloganu slavné podprsenky Wonderbra Hello Boys (i tento koncept se bude brzy recyklovat), nám naservírovali virální videostylizaci se vší působivostí a falešnou intimitou Instagramu, která si získala publikum po celém světě. Lidi zde zaujala zejména dvě hlavní témata postavená do kontrastu: na jedné straně jídlo, umění, hudba, na druhé straně modelky užívající si na ostrově, který dříve patřil Pablovi Escobarovi (naznačený, ale nevyřčený příslib drog). A to vše ve stylu hudebního videoklipu. Samotná hudba však kupodivu chyběla, protože ani jedno jméno účinkujících – proti všem pravidlům festivalového marketingu - nebylo zveřejněno.


Poutavá kachlička


Značky, které se zdráhají hrát tuto živelnou a vykořisťovatelskou reklamní hru, si mohou vzít poučení ze záhadné oranžové “kachličky”, kterou začala na Instagramu šířit pečlivě vybraná partička (pokud tak lze nazvat) influencerů. Z kachličky nešlo prakticky nic vyčíst, fungovala jako klasická (nesexuální) upoutávka, která způsobila, že byli lidé ochotni za festival zaplatit – i bez seznamu účinkujících. Kachlička vygenerovala za pouhých 24 hodin přes 300 milionů impresí.


Síla získaných médií


I já jsem jen polknul nasucho nad 250 tisíci dolary za jeden post na Instagramu Kendall Jenner, ale když vezmete v úvahu zásah vesměs vysoce kaptivní cílové skupiny, najednou se ta suma jeví jako pár drobných. Post získal sedm milionů lajků a přes 30 tisíc komentářů (většina z toho byly konverzace přátel mezi sebou). Podobná investice do televizního reklamního spotu nebo OOH reklamy typu ve stylu „spray and pray“ (šíření bez segmentace a cílení) by stěží dosáhla poloviny engagementu. Velké marketingové rozpočty nejsou nic nového pod sluncem, ale priority se mění. Každá kampaň nyní usiluje o maximální potenciál sdílení (tzv. sharebility), takže je logické, že se dnes více investuje do produkce a osobností než do médií.


Scarcity marketing vždy vyhrává


Marketingová strategie pro Fyre Festival vyvolala hype, s jehož pomocí se všechny vstupenky vyprodaly za několik málo dní. Čím divnější nabídka, tím větší poptávka – bez toho, že by si lidé vůbec připouštěli otázku, jak takový festival vůbec může fungovat. Omezená nabídka vytváří dojem exkluzivity, a takový produkt se pak může prodávat za prémiové ceny. V kombinaci s Instagramem se tato metoda stává téměř všemocnou.

I přes to, co se tvrdí v marketingu, generace Z nebaží jen po zážitcích. JD Sports byl dlouhodobě nejúspěšnějším britským řetězcem s módním zbožím, protože se orientoval na prodej limitovaných edicí sportovních bot. Dnes jsou největšími žraloky v oblasti “vyhajpovaných” produktů Palace a Supreme, protože k prodeji svých limitek využívají Instagram. Lidé tak mají tendenci k impulzivním nákupům. V říjnu se celé online komunity fanoušků streetové módy zmocnilo velké očekávání, když Palace ukázal svým 1,4 milionům followerů upoutávku na svoji spolupráci se značkou Ralph Lauren. Výsledek: kousky z vyprodané kolekce se na internetu prodávaly až za dvojnásobek ceny, a to už 24 hodin od jejího uvedení do prodeje.

Sdílet znamená prodávat


Co je tedy nového? Vždyť to nejsou žádné nové marketingové teorie, ale v současném propojeném světě musíte dát všem najevo, že jste in. Mít tu nejnovější věc má nyní pro spotřebitele i brandy maximální cenu, protože každý takový kousek uvidí kolem stovky “přátel” na Instagramu. Podívejte se na Vetements, Off White a nové kolekce Viktor&Rolf – každý kousek s bláznivými slogany, které přímo volají po tom, aby se “hodily na Instagram”. U eventů je to podobné – hlavně se vyfotit ve vysoce stylizovaném prostředí, a lidi kupují a kupují.

Nelze popřít, že povědomí o Fyre jako brandu je nyní mezi veřejností extrémně vysoké. O kterém prvním ročníku festivalu se vůbec něco napíše, natož aby o něm Netflix natočil dokument? Ať již je to nechvalně proslulý sendvič se sýrem nebo memy s Andym Kingem, internet se postaral o maximální sdílení obsahu, které udržuje “hladinku” ironie a buduje kultovní status pro druhé kolo. K němu asi nikdy nedojde, ale lidé budou o Fyre mluvit ještě dlouhá léta. A jak se říká: i špatná reklama je dobrá reklama.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2023 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout