News & Views

Head & Shoulders v Indonésii zkomolil svůj název a rapidně zvýšil prodeje /

Když globální značka šamponu vyřešila v Indonésii problém s výslovností, dočkala se 13% růstu prodejů 

Značka Head & Shoulders z portfolia P&G je světovým lídrem mezi šampony proti lupům. V Indonésii už ale několik desetiletí marně dýchá na záda tamní přední značce Clear.

Head & Shoulders často v Indonésii nabízí tradiční obchody „warung“, kde si musí zákazníci o danou věc přímo požádat obsluhu. A vzhledem k tomu, že pro spoustu Indonésanů je obtížné název značky v angličtině vyslovit, žádají většinou o značku, kterou vysloví snáz: Clear.

Obchody warung představují v Indonésii zhruba 50 % maloobchodního prodeje. Především na venkově mezi lidmi ve věku 18 - 35 let. Tito zákazníci si Head & Shoulders koupí pouze tehdy, když o něj nemusí žádat, pokud ano, dávají přednost snadno vyslovitelné konkurenci.

Jako šampon proti lupům se Head & Shoulders zaměřuje především na budování sebevědomí, takže chtěl osvobodit Indonésany od strachu z nesprávného vyslovení názvu jeho značky - a zvýšit prodeje - oslavou všech chybných způsobů výslovnosti. 

Ve spolupráci s agenturou Ambilhati v Jakartě vytvořila značka Say It Proud. Kampaň oficiálně potvrzuje indonéský způsob výslovnost i psaní názvu Head & Shoulders. Součástí kampaně je online video s nepovedenými záběry z natáčení s ambasadorem značky, hercem Joe Taslimem. Video získalo během jedné hodiny 1 milion organických zhlédnutí. 

Head & Shoulders následně upravil také podmínky vyhledávání na Googlu (psané i hlasové) tak, aby reflektovaly různé verze názvu značky jako „Heten & Soljers“ a „Hed & Solder“. Vrchol kampaně byl naplánovaný na Den indonéské nezávislosti (17. srpna), kdy značka oslavila 700 indonéských jazyků v sérií televizních spotů a také v reklamách na regionálních rozhlasových stanicích, v nichž spotřebitelé sdíleli své vlastní verze názvu značky. Head & Shoulders také vytvořil přes tři stovky lahví šamponu s různými variantami názvu. 

Výsledky / Video s Joem Taslimem nasbíralo přes 18 milionů zhlédnutí a poté, co influenceři a dokonce i jiné značky přišly se svými variantami, vygenerovalo více než 243 milionů impresí. Head & Shoulders prodal o 660 tisíc lahví víc šamponu a jeho celkový tržní podíl vzrostl o 16 %. Celkové prodeje stouply o 13 %. V kategorii si celkově polepšil o 11 % a o celých 12 % oproti Clear. Díky kampani se značce podařilo oslovit 1,9 milionů nových domácností, což představuje zvýšení tržního podílu o 10,4 %. Poprvé tak převzala prvenství od svého konkurenta.   

Tento článek se původně objevil na platformě Contagious I/O. Pro více informací klikněte sem

Contagious Insight

Sebekritika / Zásahy do poznávacích prvků značky mohou působit riskantně. Zvlášť když se týkají názvu. Pokud jste však natolik dobře etablovaní jako Head & Shoulders, riziko se vyplatí. Značka přijala chybný pravopis i výslovnost s humorem a z původního omezení udělala příležitost pro zvýšení povědomí. Zbavila Indonésany obav z chybné výslovnosti názvu značky a odstranila spotřebitelům zábrany v cestě k nákupu. Head & Shoulders se podařilo zajistit, že se všechny zkomoleniny budou správně přiřazeny k jeho produktu, raději než aby kvůli studu přišel o potenciální prodeje. Kampaň díky výslednému dosahu značce zajistila povědomí v nových domácnostech a udělala z ní první volbu při výběru šamponu proti lupům. Provázání Say It Proud a Dne indonéské nezávislosti, kdy země slaví svůj odkaz a 700 různých jazyků, dále zdůraznilo pocit hrdosti, na němž kampaň staví. Nová svoboda ve výslovnosti „Head & Shoulders“ zajistila značce 13% růst prodejů. A to už je skutečně důvod k hrdosti. Místní insighty / Tato kampaň perfektně využívá místní kulturní insight a má obrovský dopad na prodeje. Může sloužit jako poučení pro kteroukoliv globální značku: aniž porozumíte, jak a kde zákazníci výrobek nakupují, jako to udělal Head & Shoulders, nikdy nepřijdete na důvod, proč ztrácíte podíl na trhu ve prospěch konkurenta. Tento příklad vyzdvihuje, jak důležité jsou znalosti místních poměrů a života zákazníků, před tím, než pro odlišné regiony jednoduše přeložíte komunikační strategii. Mezi další značky, které úspěšně využily lokální insighty, patří Berocca, která se vymezila proti vnímání své značky ve Vietnamu taneční výzvou na TikToku, Listerine a jeho jazykolam založený na filipínštině nebo Netflix, který k propagaci nového obsahu během svátků používal na Filipínách kulturně specifické symboly. 

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2023 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout