Debata ohledně budoucnosti naší planety je čím dál žhavější, není divu, že se stále větší množství značek předhání ve vlastních udržitelných řešeních
Jeden z nápadů, který poutá pozornost, je koloběh v podstatě představující velmi specifický druh recyklování.
Například platforma Loop společnosti TerraCycle nabízí zákazníkům předměty denní potřeby ve znovupoužitelných obalech, s cílem dosažení radikálního snížení odpadu produkovaného při spotřebě.
Další světová značka nyní představuje vlastní výrobní cyklus: světoznámý výrobce sportovního oblečení Adidas odhalil stoprocentně recyklovatelné sportovní tenisky Futurecraft.LOOP.
Tenisky možná nepůsobí nijak problematicky, obuvní průmysl ale přesto zanechává na životním prostředí překvapivě rozsáhlou stopu. Studie od MIT z roku 2013 zjistila, že jedna běžecká bota se může skládat až z 65 dílů (až z 12 různých materiálů), zatímco odhadovaná délka rozpadu tenisek na skládce je 50 let.
Nicméně Adidas tvrdí, že přišel na to, jak vyrobit celou tenisku pouze z jednoho materiálu.
Termoplastický polyuretan (TPU) je znovupoužitelný plast, který lze rozemlít, rozpustit a pak z něj vytvořit další pár bot, s nulovým odpadem, když nezůstane nic k vyhození. Ke spojení jednotlivých částí využívá Adidas teplo, není tudíž zapotřebí žádné lepidlo nebo šití – tuto techniku v Ansbachu zdokonalila experimentální Speedfactory spadající pod Adidas.
V rámci celosvětového testovacího programu jsme dostali šanci vyzkoušet první generaci těchto tenisek. Jmenují se Futurecraft.LOOP, oficiálně budou představeny v roce 2021.
Účastníci testu budou své vysloužilé Loop tenisky opakovaně posílat zpět Adidas, aby z nich mohly být vyrobeny nové.
Zatímco celá bota je vyrobena z recyklovatelných materiálů, pouhých 5 až 10 % z ní může být v současnosti použito k výrobě nových Loop tenisek, což znamená, že Adidas potřebuje neustálou dodávku TPU. Jedná se však pouze o výchozí bod – Adidas usilovně pracuje na tom, aby se Loop tenisky vyráběly v poměru jedna ku jedné.
Celosvětový marketingový ředitel značky Eric Liedtke v rozhovoru pro Contagious uvedl, že společnost se zároveň snaží vyřešit, jak tyto tenisky dostat k zákazníkům, a pak je přesvědčit, aby změnili své chování a zapojili se do cyklu udržitelnosti.
Pokud Adidas přijde na řešení, získá nejen obchodní model přívětivější k planetě, ale zároveň přiměje lidi vstoupit do dlouhodobého a zavazujícího vztahu se značkou – která slouží dobru děláním dobrých věcí.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz