Chris Kocek, zakladatel Gallant Branding, nabízí praktickou mnemotechnickou pomůcku, jak rozpoznat, že jste narazili na strategické zlato
V dnešní době je populární téma insightů. Důvod je prostý, insighty jsou mocné. Jdou hlouběji než povrchní aforismy a popkulturní moudra, s nimiž se setkáváme na každodenní bázi. Skutečný insight má sílu stopnout cokoliv a kohokoliv, má potenciál narušit jednání i trh a proměnit vaši značku v lídra kategorie.
Pro začátek, skutečný insight není jen datový bod. A není to ani pozorování, nebo jednoduchá lidská pravda. Insight je pečlivě utkaná konstelace několika datových bodů, lidských pravd, pozorování a kulturních napětí, jež se propojují takovým způsobem, že začnete vidět věci novýma očima. To vede k novému designu produktu, novému byznys modelu nebo inovativní komunikační kampani, která vaší značce poskytne dlouhodobou konkurenční výhodu.
Ačkoli nerad shrnuji vše do jednoduchého kontrolního seznamu charakteristik, během nesčetných seminářů jsem zjistil, že následující kontrolní seznam vám může pomoci při zátěžovém testování nápadů, abyste zjistili, zda to, co máte, je opravdový autentický insight.
Pro snadnější zapamatování kontrolního seznamu použijeme příznačnou zkratku I.N.S.I.G.H.T.
Základ přesvědčivého insightu je schopnost inspirovat k akci. Pokud se po sdílení vašeho pečlivě formulovaného insightu rozhostí hluboké ticho, někdo řekne: „To je zajímavé,“ nebo uslyšíte, jak si lidé něco zapisují, pak jste pravděpodobně narazili na něco velmi silného.
Insight musí jedinečným způsobem přeformulovat problém nebo řešení. Pokud máte jen standardní lidskou pravdu, pak musíte pátrat dál. Pokud ale máte nějaké příběhy zákazníků, které tento SHT čili standard human truth přeformulují do něčeho nového a neobvyklého, pak možná na něco narazíte. Zde je příklad: Kočky jsou nejlepší přátelé člověka, ne psi. To je vskutku novinka. Proč to tvrdíte? Řekněte mi víc.
Pokud jste někdy hráli hru „telefon“, víte, že čím delší je věta putující od jednoho člověka k druhému, tím víc je zkomolená. Proto se snažte, aby se váš insight vešel do deseti slov.
Data, pozorování a trendy jsou klíčovým prvkem důvěryhodnosti. Pokud předkládáte tvrzení, které nejste schopni ničím podložit, skeptici váš pohled na věc ihned zpochybní. Proto se ujistěte, že jste si fakta seřadili, připravili a ověřili.
Existuje spousta zajímavých insightů, pokud ale nejste schopni propojit insight s přesvědčivou nabídkou hodnoty vaší značky, možná budete muset začít pátrat po novém.
Lidská pravda sama o sobě NENÍ insight. Nicméně insight, který se nepojí s lidskou pravdou, na trhu dlouho nevydrží. Aby insight našel u lidí odezvu a inspiroval je k akci, zejména v globálním měřítku, musí se dotýkat něčeho, co je v zásadě pravdivé, pokud jde o lidskou zkušenost.
Insight se nemusí vždy týkat kulturního napětí, ale kulturní napětí rozhodně napomůže. Napětí nás totiž dokáže vtáhnout do děje, dráždí nás konfliktem tak, že nemůžeme odvrátit zrak. Když se zabýváte napětím mezi polárními protiklady, někde uprostřed se většinou skrývá insight.
Pokud tedy můžete upřímně zaškrtnout 70 % nebo dokonce více položek z tohoto seznamu, pak sahejte po láhvi šampaňského, protože pravděpodobně máte autentický insight. Gratulujeme!
Vím, že je toho hodně, ale možná právě proto jsou skutečně dobré insighty tak vzácné.
Nakonec je ale důležité uvědomit si, že i když neskončíte se skutečným insightem, proces snahy o vytvoření insightu vás téměř jistě posune na mnohem kreativnější a inovativnější místa, což je mnohem lepší než vaše startovní pozice.
Chris Kocek je CEO v Gallant Branding a je autorem publikace Any Insights Yet? Connect the dots. Create new categories. Transform your business.
Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz