News & Views

Jak se značky aut připravují na budoucnost /

Nejinovativnější marketing výrobců aut, výběr z naší Contagious I/O

Začátek konce éry aut se spalovacími motory přišel podle analytiků dříve, než se čekalo. V rozhovoru pro Financial Times zaznělo, že jejich prodeje dosáhly vrcholu v roce 2018.

Dřívější odhady týkající se spalovacích motorů předpovídaly růst prodejů do roku 2022, ale smršť ekonomických a politických událostí - jmenovitě Brexit nebo Spojenými státy zahájená obchodní válka, předpoklady změnily.

Moody’s Corporation v příštích letech v globálním měřítku stále předpovídá mírný růst prodejů aut, jelikož prokazatelně vzrůstá podíl elektromobilů. Nicméně u benzínových motorů je překročení zenitu pouze jedním z dalších znaků toho, jak rychle se automobilovému průmyslu mění půda pod koly.

Náš vztah k autům se brzy dramaticky změní. Nezadržitelný nástup samořiditelných dopravních prostředků, ohled na životní prostředí a pokračující migrace obyvatel do městských lokalit, to vše je předzvěstí katastrofy pro výrobce aut dnešního střihu. Nejoptimističtější předpověď společnosti PwC počítá do roku 2030 se snížením počtu zaměstnanců v oboru o polovinu.

Žádné jiné důležité průmyslové odvětví nečelí takovému nebezpečí vlastního konce.

V roce 2015 jsme dělali rozhovor s Alainem Visserem, viceprezidentem marketingu, prodeje a customer service Volva. Ten o automobilovém průmyslu řekl, že je to „z hlediska marketingu jedna z nejkonzervativnějších a nejméně se vyvíjejících částí globálního ekonomiky.“

Podle Contagious I/O, našeho inteligentního nástroje, který vám umožní prohledávat marketingové případové studie podle obchodní situace nebo sektoru (i podle dalších filtrů) to už ale dávno není pravda.

Během několika posledních let se značky aut směle pustily do inovací, především v oblasti nových služeb, technologií a podnikatelských modelů. To naznačuje, že teď, když byly zahnány do kouta, převážila kreativita nad konzervativním přístupem.

https://vimeo.com/311955146

Volvo, Volts by Volvo

Volvo Belgie se spojilo s poskytovatelem ekologické elektřiny Eneco, aby domácnostem nabídlo, jak tvrdí, nejkonkurenceschopnější smluvní cenu zelené energie na trhu. Skok od výrobce aut k poskytovateli energie se možná zdá být až příliš velký. Volvo prohlašuje, že cílem je zajistit vlastníkům aut s elektrickým pohonem možnost dobíjet svůj vůz doma, aniž by museli využívat neobnovitelné zdroje energie. Iniciativa, která nyní působí pouze v Belgii, vznikla s pomocí agentury FamousGrey Brussels.

Volvo, Care by Volvo

Ve Volvu mají pocit, že se jim nedaří reagovat na vývoj, kdy se automobilismus  mění z produktu na službu. Proto experimentují s nabídkou předplatného na svá auta. Odběratelé programu Care by Volvo si mohou pronajmout buď XC40 nebo V60. Cena začíná v Británii na 799 librách a ve Spojených státech se pohybuje okolo 1050 dolarů, cca 26,5 tisíce Kč a je to koncová cena včetně daní, pojištění, údržby a recepční služby. Mnozí výrobci aut zkouší nabízet předplatné nebo různé možnosti sdílení aut a reagují tak na změnu chování spotřebitelů: ve své zprávě z roku 2016 zaznamenala společnost McKinsey v USA a Německu 30% nárůst sdílení aut oproti předcházejícím pěti letům.

Toyota, Drive To Go

Toyota je dalším příkladem toho, jak se výrobci aut pokoušejí přizpůsobit a vymýšlejí nové obchodní modely vhodné pro budoucnost, v níž bude méně lidí vlastnit auto. Koncept obchodu The Drive To Go, který v Japonsku Toyota připravila společně s agenturou Inamoto & Co, je vymyšlený jako one-stop-shop pro mladé řidiče. Ti si zde pronajmou vůz a veškeré vybavení, které potřebují na víkend na venkově. Pronájem auta stojí 9 dolarů (225 Kč) na hodinu a nebo 125 (3 125 Kč) dolarů za celý den.

Lincoln, Lincoln Chaffeur

Americký výrobce Lincoln zkoušel v roce 2017 v Miami zavést službu šoféra za poplatek 30 dolarů (750 Kč) za hodinu. Předplatitelé si mohli prostřednictvím mobilní aplikace zavolat domů svého osobního řidiče. Šofér je pak mohl (jejich vlastním vozem) odvézt do vybrané destinace a, pokud o to požádali, auto vrátit zpět domů. Šoférská služba od Lincoln vypadá jako předchůdce budoucí dvoustupňové vize automobilového průmyslu, kterou představila PwC. Finanční společnosti očekávají, že se automobilová produkce do roku 2030 „rozdělí na vozy pro masový trh, které si budou lidé půjčovat na jednotlivé jízdy a auta vyrobená podle poptávky a představ konkrétních zákazníků, kteří budou stále chtít řídit, nebo se nechat vozit ve svých vlastních vozech.“

General Motors, Marketplace

Pokud budoucnost patří samořiditelným autům, pak je to pro inzerenty dobrá zpráva. Při cílení na řidiče a pasažéry se už nebudou muset omezovat na rozhlasovou reklamu a auta se zařadí mezi všestranná média pro získávání publika. Pomocí obrazovek, dat a GPS umístěných v autech budou moci své nabídky upravit přímo podle lokace. První vlaštovku vypustili v General Motors, když vytvořili aplikaci s názvem Marketplace, kterou umístili do palubních počítačů svých aut. V aplikaci si lze objednat kávu ve Starbucks, najít nejbližší čerpací stanici nebo schraňovat slevy a kupóny. GM popisuje Marketplace jako „první komerční platformu v automobilovém průmyslu pro rezervace a nákupy zboží a služeb.“


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2023 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout