News & Views

Josef Havelka: The New Normal /

Několik postřehů k současné situaci

Když jsem se při týdenní poradě dobrovolně přihlásil, že připravím nějaký ten white paper „Jak reagovat na Covid-19 krizi“, neměl jsem tušení, do čeho se vlastně pouštím. Velikonoce jsem strávil v papírech, studiích a průzkumech. A jelikož jsem se tímto tématem zabýval hodiny a dny, napadla mě při tom spousta věcí. O několik malých postřehů, které mě doprovázely, bych se s vámi, laskavými čtenáři, rád podělil. 

 


  • Zaprvé: Obsahu chcete-li „contentu“ ke Covid-19 krizi vznikly mraky a v hodinovém taktu přibývají další. Necháme-li stranou medicínské zprávy, spekulace o dalším vývoji a nejrůznější materiály o strategiích a přístupech jiných zemí a soustředíme-li se pouze na ekonomické předpovědi a začneme je srovnávat, zjistíme, že v principu neví nikdo nic a obrazy budoucnosti se všichni snaží odvodit na základě obdobných situací z minulosti. Debata zda se příští ekonomický vývoj bude podobat spíše písmenu V, U, W nebo snad L je pro experty zcela jistě zajímavá, nicméně je to podobné, jako kdybychom šimpanze nechali házet šipky. Profesor Sir Michael Berry, který zkoumal možnosti předpovědí, se pokusil předpovědět cestu kulečníkové koule po zásahu. Hádat, kam by šel první míč, bylo snadné; druhý dopad byl komplikovanější, ale stále možný. Problém nastal tehdy, kdy správná předpověď devátého dopadu, závisí na gravitační přitažlivosti někoho, kdo stojí poblíž. Pokud jich chcete předpovědět 56, musíte zahrnout účinek každé jednotlivé částice ve vesmíru. Prakash Loungani z Mezinárodního měnového fondu pátral, jak úspěšně ekonomové předpovídali recese. Ze 150 minulých, předpověděli dvě. Nicméně tentokrát to zcela jistě klapne. Jen tak mimochodem mnoho zkušeností s recesí způsobenou virem nemáme, nicméně jedna věc je jasná: recese bude, připravte se.


 

  • Ze zcela jiného soudku: Když se podíváte na web velkých agenturních značek (korporatnistranky.com), mnoho informací ke krizi tam nenajdete. Respektive velká většina z nich se tváří jakoby nic. Zkuste se ale podívat na velké poradenské firmy jako McKinsey, Accenture, Bain a další – krizi věnují speciální sekce a neustále přidávají další materiály: výzkumy, studie monitorující nákupní chování a další opravdu užitečný obsah. Je zřejmé, že poradenské firmy vidí krizi jako obrovskou příležitost. A agentury? Vnímají ji spíše jako ohrožení? Samozřejmě, těch 600 miliard dolarů, které se najednou vypařily z původně plánovaných a nyní už alokovaných marketingových budgetů, jsou celkem velké peníze že ano. Neměla by se ale nyní agenturní branže o to víc snažit?


 

  • A předposlední věc: “The New Normal” aneb Nový Normál. Ještě ani pořádně nezanikl ten starý “New Normal” (který vznikl po finanční krizi) a už tu máme nový. A věštci a prophetové mají konjunkturu. Co na to marketing? Marketing to miluje. Dej mi něco Nového a já v to budu věřit. Proč? No protože s „tím novým“ přijde samozřejmě i návod, jak s ním zacházet. A správný marketingový manažer nic nemiluje víc než “simple recipes”. Jednak si je ještě dokáže zapamatovat a jednak jsou skutečně jednoduché. Skrývají se v krásných prezentacích plných žargonu a přesvědčivých statementů včetně charakteristik horoucích pekel, kam se dostanou nevěřící nebo ti, co vyznávají falešnou víru.


 

Teď ještě aby vše fungovalo tak, jak věštci říkají. A když ne, nastane Nový Normál, my něco vymyslíme. A ten krizový tahák, pokud se k vám ještě nedostal, najdete zde.

Líbí se vám náš úhel pohledu? Tento článek je jen ochutnávkou z toho, co mají k dispozici naši předplatitelé. Více o členství v Contagious zjistíte zde.

Foto: L N pro Unsplash

Josef je ústřední postavou české pobočky Contagious a českého marketingu vůbec. Ačkoliv sám se cítí jako jako tibetský buddhistický mnich, nicméně jeho špatná karma ho nechala zrodit se v bývalém Československu a až si odpyká svůj čas v reklamě a marketingu, bude znovuzrozen v nebi Tushita – bez značek, televize, internetu či billboardů.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout