News & Views

Kampaň týdne: Alepa, Block Wish /

Samoobsluhy s potravinami upravují své prodejny místním na míru a do nabídky zařazují zboží, o které si řeknou

Finský řetězec s samoobsluh Alepa vytvořil chatovacího bota, který umožňuje zákazníkům vyžádat si ve lhůtě dvou dní konkrétních produktů a jejich zařazení do sortimentu v nejbližším obchodě.

Kampaň pochází od helsinských agentur TBWA (kreativa) a SOK (digitální média) a snaží se do prodejen Alepa přinést větší výběr produktů, které lépe odpovídají vkusu a potřebám konkrétních čtvrtí a tamních obyvatel.

Alepu vlastní HOK-Elanto, finský družstevní podnik, který provozuje na 1.800 prodejních míst napříč Finskem, 240 z nich jsou právě samoobsluhy Alepa. 

 

Alepa kampaň charakterizovala jako hyper-lokální integrovanou digitální iniciativu. Zákazníky vyzývá ke komunikaci s chatbotem Alepa, který je vestavěný do aplikace Facebook Messenger. Zde mohou vyhledat zboží, které by rádi viděli ve svém místním obchodě Alepa.

Nakupující mohou vyhledávat jakékoliv zboží. Požadavky se následně srovnají s celkovým sortimentem sítě HOK-Elanto a systém nakonec najde žádané produkty nebo nabídne blízké alternativy.

Poté, co zákazníci potvrdí svůj výběr, proběhne odeslání produktů do nejbližšího obchodu Alepa s cílem doručit objednávku do 48 hodin. V policích jsou pak výrobky opatřeny štítkem „Korttelitoive“ (Na přání), aby ostatní věděli, že nejde pouze o novinky, ale zároveň o výrobky vyžádané specificky zákazníky jejich obchodu.

Digitální obrazovky před některými prodejnami Alepa na nové zboží upozorňovaly a odkazovaly také na jméno osoby, která si je prostřednictvím Block Wish vyžádala.

Výsledky / Kampaň Block Wish zatím podle firmy obdržela 150 tisíc žádostí a 70 % z nich bylo vyřešeno do 48 hodin. Myšlenku přijalo za svou 90 různých čtvrtí. Značka také tvrdí, že 9 z 10 zákazníků uvedlo, že kampaň Block Wish oceňují a  jejich vnímání značky stouplo o 12 bodů, protože „nabídka Alepa odpovídá jejich potřebám“ a o 9 bodů za „aktivní snahu značky o zlepšení služeb“. A závěrem – 22 % zákazníků už svůj požadavek zadalo a 56 % se na to v dohledné době chystá.

Tento článek se původně objevil na platformě Contagious I/O. Pro více informací klikněte sem.

Contagious Insight

Cena a pohodlí /  Velké řetězce menších samoobsluh jako je Alepa většinou vydělávají díky účtování prémiových cen za výrobky, které by spotřebitelé sehnali ve velkých obchodech mnohem levněji. Například BBC vydala v listopadu 2018 reportáž o tom, že britské supermarkety zvyšují ceny v menších pobočkách. Jeden z řetězců dokonce za košík potravin v samoobsluze účtoval o deset liber víc než v supermarketu. Článek pokračuje tím, že v supermarketu Tesco by jeden banán stál 9 pencí, zatímco v jednom z jeho menších obchodů vyšel na 25 pencí. Vyšší cena je většinou přisuzovaná pohodlí, které místní obchody spotřebitelům nabízí, ale když člověk opakovaně nenachází výrobky, které hledá, samoobsluha přestává sloužit. Kampaň Block Wish od Alepy tento problém řeší, protože spotřebitelé mohou prostřednictvím Facebook Messengeru požádat o produkty, které chtějí mít k ve své nejbližší samoobsluze dispozici. Možná jim trvá 48 hodin, než dorazí, ale data ze studie Made-to-order: The rise of mass personalisation publikované v Deloitte Consumer Review 2015 ukazují, že 48 % lidí nevadí na produkt nebo službu na míru počkat. Stejný report také popisuje, že 20 % zákazníků je ochotných zaplatit 20% přirážku za personalizované produkty nebo služby. Alepa se tedy prostřednictvím Block Wish etablovala jako družstevní podnik, kterému záleží na místních, a zároveň jako hodnotná služba, za niž by si spotřebitelé možná byli ochotni připlatit. Spolupráce / Skandinávské země jako je Finsko jsou známé implementací družstevních obchodních modelů. Jde o organizace, které řídí společně jejich členové s rovným podílem na zisku; podle informací Coop Exchange se Finsko považuje za zemi s největším počtem družstevních podniků na světě, 84 % občanů je součástí alespoň jednoho družstva a 56 % se podílí alespoň na dvou. Mateřskou společností Alepy je HOK-ELanto, která platí za největšího soukromého zaměstnavatele v zemi, má 40.700 zaměstnanců ve více než 1.800 prodejních místech včetně samoobsluh, kaváren, benzinových pump a hotelů. Podle finančního výkazu S Group z roku 2018 se jí daří. Maloobchodní prodeje firmě za loňský rok vzrostly o 2,7 % a celkové prodeje o 2,2 %.  Úspěch družstevních podniků spočívá v lidech, kteří je podporují – družstevní investoři věří, že pokud se své peníze rozhodnou utratit právě zde, podnik jim laskavost vrátí na spokojené komunitě. Block Wish přináší místním vyšší hodnotu a lepší výběr, ale poukazuje také na unikátní efektivitu družstevních sítí, kdy má značka pro dodávku ve 48 hodinové lhůtě k dispozici síť HOK_Elanto. Tento model ale neexistuje pouze ve Skandinávii. Ve třetím čísle letošního ročníku magazínu Contagious jsme se v rubrice Brand Spotlight věnovali britskému družstvu Co-operative (Co-Op) a poukázali jsme na to, jak družstevní model podporuje místní komunity, dodává spotřebitelům hodnotné služby a výdělek svým členům vyplácí v dividendách. Členové Contagious si o spotlightu Co-Op mohou přečíst zde. https://www.youtube.com/watch?v=K82dKLSNfhU&feature=emb_title Po finsku / Kampaň Alepa Block Wish do sebe zakomponovala i známý finský vrtoch: „stereotypní Fin“, jak ho popsala nedávná aktivace Burger King Silent Drive-Thru, je introvertní a nesnáší nezávazný společenský hovor. Ačkoliv nikdy nedošlo k oficiálnímu prokázání, skromná a roztroušená pětimilionová populace má opravdu reputaci tichých introvertů a systém Alepa Block Wish myšlence tohoto typu zákazníka odpovídá. Vzhledem k tomu, že vše probíhá v rámci automatizovaného rozšíření aplikace Facebook Messenger, nemusí zákazníci Alepy kvůli vyřízení požadavku interagovat s žádnou další osobou.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout