News & Views

Kolumbijský prodejce prodlužuje životnost ovoce a zeleniny pomocí nálepek zralosti /

Supermarket Makro v Kolumbii předpokládá, že prodlouží trvanlivost ovoce a zeleniny o šest dní díky samolepkám s tipy na podávání

Údaje Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) a kolumbijského Národního úřadu pro plánování ukazují, že Kolumbijci ročně vyhodí přibližně 6,1 milionu tun potravin, přičemž 40 % tohoto odpadu tvoří ovoce a zelenina.

Jedním z důvodů ohromujícího množství odpadu je krátký životní cyklus ovoce a zeleniny, který způsobuje rozšířená avšak mylná představa, že zralé plody jsou nepoužitelné.

Nizozemský velkoobchod Makro a agentura Grey Colombia v Bogotě se tomuto mýto rozhodly postavit a vytvořili samolepky s tipy na recepty podle stupňů zralosti ovoce a zeleniny. Samolepky prodlužující životnost vypadají stejně jako běžné brandové samolepky, jen napodobují barvu jednotlivých potravin v různých fázích jejich zralosti. Například nálepka banánu přechází od zelené přes žlutou až po hnědou a nakonec černou, přičemž nad každou barvou je uveden návrh na servírování nebo přípravu pokrmu – v případě banánu jsou nápisy (v pořadí podle zralosti) takovéto: smažený, zmrzlina, tempura, koláč.

„Chtěli jsme vyvolat jednoduchou ale účinnou změnu v chování lidí, abychom je poučili o zodpovědné konzumaci ovoce a zeleniny,“ řekl Contagious Juan Yepes, marketingový ředitel Makro Colombia. „Vycházeli jsme z insightu, že když nejsou ovoce a zeleniny ‚dokonalé‘, paradoxně se dostávají do fáze, kdy jsou chutnější, ale lidé to z předpojatých důvodů přehlížejí.“

Nálepky byly uvedeny na trh v dubnu 2023 a používají se ve 22 prodejnách Makro v Kolumbii během „Středečních a nedělních trhů“. Součástí kampaně jsou různé recepty publikované na instagramovém účtu Makra.

Výsledky / Případová studie předpokládá, že kampaň prodlouží průměrnou životnost ovoce a zeleniny o dalších šest dní a způsobí snížení potravinového odpadu o 70 tun týdně (z obchodů a domácností dohromady). Kampaň získala na festivalu Cannes Lions 2023 zlatého lva v kategorii Outdoor.

Contagious Insight /

Méně je více / Kampaň skvěle ilustruje využití kreativního potenciálu jednoduchých nápadů. V případě životnost prodlužujících samolepek se Makro nesnažilo zaujmout žádnou poutavou technikou nebo novou nablýskanou aplikací. Použilo něco tak banálního, jako jsou samolepky na potraviny, coby nástroj boje proti plýtvání potravinami. Z něčeho obyčejného se stal nový mediální prostor s nízkými náklady a prakticky bez použití speciálních technologií, aby mohla vysílat své poselství a podpořit změnu chování. Tam, kde by aplikace znamenala nutnost udělat několik úkonů pro získání návrhů na přípravu, odstraňují samolepky přímo na produktech překážky pro získání potřebných informací, takže je tento nástroj pro snižování plýtvání snadno dostupný pro každého.

 „Samolepky vytištěné v tradiční velikosti 1x1 palec, bez použití technologie, pouze s pomocí barev, ukázaly Kolumbijcům snadný způsob, jak využít ovoce a zeleninu od začátku až do konce. V tomto případě je méně mnohem víc – může snad v reklamě nebo komunikaci obecně existovat nějaké menší médium než samolepka? Ukazuje to, jak mocný je náš průmysl. Jak dokáže změnit chování pomocí reklamy na Super Bowl a nebo kousíčkem lepícího papírku o velikosti 1x1 palec,“ řekl Contagious Juan Jose Posada, CCO Grey Colombia. 

Sledujte peníze / Obrovské množství potravinového odpadu není jen noční můra udržitelnosti, ale také byznys problém pro obchodníky jako je Makro. Aby prodejce snížil ztráty u zcela poživatelných produktů, které lidé nekupují, prodloužil velkoobchodník typu cash and carry dobu trvanlivosti ovoce a zeleniny tím, že zdůraznil všestrannost produktů a představil jejich různé využití v různých stádiích, čímž zvýšil pravděpodobnost, že spotřebitelé budou uvažovat o jejich nákupu nad rámec obvyklé preference zralosti. Tento přístup rozšiřuje okno prodeje a podporuje jeho zvýšení tím, že potraviny, o jejichž koupi by lidé obvykle neuvažovali, budou žádanější, což prodejnám umožní dřívější naskladnění produktů a prodloužení doby jejich prodeje.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout