News & Views

Live commerce na východě sílí má šance i na západě? /

Jak čínský boom live commerce změní prodej na internetu a kdo mu razí cestu?

Na počátku milénia probíhalo v Číně méně než 1 % internetových obchodních transakcí. Do roku 2017 už to bylo přes 40 %. Tedy víc než ve Francii, Německu, Japonsku, Velké Británii a USA dohromady.

Velké zásluhy na vzestupu čínského online prodeje se zaslouženě připisují technologickým gigantům Baidu, Alibabovi a Tencentu. Nicméně v čínské revoluci online prodeje figuruje i jeden opomíjený hrdina, u něhož se pojí nakupování a streaming – live commerce.

Na západě live streaming nejčastěji využívají hráči videoher, v zábavní průmysl a své místo má i na sociálních sítích. Sledujeme živý přenos zpráv na YouTube, fanoušci fitness mohou sledovat živý přenos cvičení na Instagramu a módní blogerky mohou odpovídat na otázky svých sledujících zatímco přenáší tutoriál péče o pleť na Facebooku. 

Twitch, platforma pro živé přenosy, normalizoval zabíjení času sledováním, jak cizí lidé hrají videohry.

 

Maybelline v roce 2016 spustila v Číně live streamingovou kampaň k propagaci nové řady rtěnek. Vysílala ji napříč devíti oblíbenými live platformami více než pěti milionům diváků. Během dvou hodin prodala přes 10 tisíc rtěnek se ziskem 210 tisíc dolarů. 


 

V Číně, kde působí přes 900 live streamingových stránek, se ale živé přenosy vyvinuly v mocný nástroj prodejců.

Na Singles’ Day (Den nezadaných, 11. listopadu) 2019 využilo live streaming přes 50 % prodejců na prodejním webu Tmall, který spadá po Alibabu, s výsledným ziskem v hodnotě bezmála 20 miliard yuanů (2,9 miliard dolarů) .

Live commerce umožňuje značkám interagovat se spotřebitelem a vzbudit vzrušení z nových výrobků, něco jako teleshopping digitální doby. 

„Vidíte tenhle odstín očních stínů, který mám na sobě?“ může se zeptat moderátor nebo moderátorka live streamu. „Dnes je na něj sleva 40 %. Stačí kliknout na tento odkaz.“  

Maybelline v roce 2016 spustila live streamingovou kampaň k propagaci nové řady rtěnek. Podle společnosti Isentia věnující se media intelligence a datovým technologiím přenos moderovala čínská herečka Angelababy spolu se skupinou beauty influencerek a vysílala se napříč devíti oblíbenými live platformami více než 5 milionům diváků. Během dvou hodin značka prodala přes 10 tisíc rtěnek se ziskem 210 tisíc dolarů. 

Být celebritou nebo online influencerem ještě není prerekvizitou k tomu stát se moderátorem live streamu. Nicméně mluvčí značky, její ambasadoři a prodejci jsou v roli moderátorů pod tlakem přinést výsledek. Dokonce nyní existují společnosti zaměřené na jejich školení. Multimediální síť Hifan je jednou z nich a vytváří tak příští generaci live streamingových celebrit známých také pod zkratkou KOLS (key opinion leaders). Jak loni uvedl South Morning China Post: „přítomnost osobnosti, kterou zákazníci obdivují, dodává prodejní akci prvek důvěry“.

Čínský boom live commerce zcela nevyhnutelně inspiroval imitátory. Singapurská platforma online prodeje Shopee v březnu 2019 spustila svou vlastní live streamingovou službu Shopee Live s příslibem spojení značek, mikro influencerů a jejich fanoušků prostřednictvím live streamingu a live commerce. Bylo to krátce poté, co Amazon se smíšenými recenzemi oznámil Amazon Live, kde mohou uživatelé streamovat, jak používají různé produkty. 

Od chvíle, kdy Contagious v roce 2018 psala o Shopshopy, spojila se tato společnost, která posílá moderátory hovořící plynule anglicky a čínsky vysílat z obchodů s více než 150 značkami a uspořádala eventy napříč Asií a Severní Amerikou. 

 

Průnik Monki – západního prodejce fast fashion do live commerce [...] tvoří zajímavý precedent pro další prodejce v Evropě a Severní Americe.


 

Mezitím se švédský live commerce startup Bambuser spojil s módní značkou Monki z koncernu H&M. Jak Contagious psala minulý měsíc, „průnik Monki – západního prodejce fast fashion do live commerce [...] tvoří zajímavý precedent pro další prodejce v Evropě a Severní Americe.“ Live stream, který se odehrál na existujícím online obchodě Monki byl dostupný v Evropě i Asii, čímž se odlišil od předchozích pokusů západních značek o live commerce, které se zaměřily většinou jen na čínské spotřebitele. 

   

Pokud chtějí západní značky používat live commerce pro zajištění potřeb příštích generací, zběhlých v digitálním online nakupování (podle reportu Chi a Tech Insights je 83,1 % uživatelů live streamingu v Číně mladších 30 let), musí z live commerce udělat druh zábavy a musí také investovat do moderátorů a stálého, pravidelného obsahu. Platforma pro online obchod Taobao od Alibaby disponuje 4 tisíci moderátory live streamů, kteří denně vygenerují 150 tisíc hodin obsahu. 

Když tohle všechno uděláte, stále bohužel nebudete mít díky množství příčin (demografických, ekonomických, kulturních), že se s live commerce uchytíte stejně jako v Číně. Například v USA tvoří online prodej pouze něco málo přes 10 % všech prodejů, zatímco v Číně se blíží 37 %. 

Live commerce ale rozhodně stojí za pozornost. Pokud se agentury a marketéři zaměří na jeho úspěchy a vezmou si z tohoto fenoménu příklad, jak bavit a prodávat zároveň, udělají jen dobře.

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá dosáhnout toho nejlepšího v komerční kreativitě. O členství najdete více informací zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout