News & Views

Luxusní blockchain LVMH: styl na úkor funkčnosti? /

LVMH, Cartier a Prada spojily síly a vytvořily blockchain pro autentifikaci luxusního zboží. Světí jejich cíle prostředky?

The Aura Blockchain Consortium provozovaný LVMH, Pradou a Cartierem je výsledkem významné spolupráce konkurenčních módních domů. Jedná se však o významné využití blockchainu?

LVMH v úterý oznámil vznik Aura Blockchain coby „prvního globálního luxusního blockchainu na světě“ a představil ho jako způsob, jak mohou luxusní značky komunikovat „autentičnost, využívání zodpovědných zdrojů a udržitelnost v bezpečném digitálním formátu.“

Blockchain uchovává informace o jednotlivých luxusních produktech – o jejich původu, komponentech, záruce a vlastnictví – k nimž kupující získá přístup zadáním online kódu, který obdrží při nákupu.

„Nejen, že Aura zákazníky ubezpečuje, že nekoupili padělek, ale dává jim i příležitost zjistit víc o ruční práci a umění, které za výrobkem stojí, a tvoří tak užší vazbu ke značce,“ říká LVMH.

„Vyzýváme všechny luxusní značky, aby Auru (za poplatek) využívaly,“ říká LVMH. Tato snaha o vytvoření jasného standardu pro celé odvětví dává projektu jistou důvěryhodnost. Stejný výsledek přináší zapojení ConsenSys – dobře financovaného vývojáře provázeného s blockchainem Ethereum – a Microsoft, který pomohl Auru vybudovat.

Když ale přijde na blockchain, mají za sebou značky minulost plnou triků a falešných startů a tak je na místě, zachovat si trochu skepse a přitom si mít mysl otevřenou novým možnostem.

Co například ve skutečnosti váže fyzicky prodávané luxusní výrobky s jejich korespondujícími profily na Auře? Vidíme, jak certifikáty o vlastnictví na Auře odrazují od padělků, ale bez způsobu, jak připoutat fyzické k digitálnímu, stále existují příležitosti pro motivované podvodníky. 

Navíc Aura je soukromý blockchain. My tomu rozumíme tak (jistě v omezené míře), že blockchain funguje nejlépe v podobě decentralizovaného a distribuovaného systému, v němž nepotřebujete důvěru, protože zde nepůsobí žádná osoba nebo organizace, do níž byste ji vložili – hlavní roli hraje kód. Jaký by to jinak mělo smysl?

Gartner v roce 2019 napsal, že blockchainové technologie vstoupily do fáze hype cyklu, který označil za „údolí deziluze“ a že pět nebo deset let potrvá, než se začnou opravdu využívat.

Je možné, že pandemie, která lidi nutí trávit více času online, tuto časovou linku zkrátila a Aura symbolizuje pro blockchainy nové zrození. Existují však pádné důvody položit si otázku, zda by LVMH, Prada a Cartier nemohly svých cílů dosáhnout snáz za pomoci webu a tabulky.

Bez oné nutnosti se každý distribuovaný evidenční nástroj postupně zaměří spíše na brand blockchainu než na technologii samotnou. To by mohlo stačit, pokud by luxusní značky chtěly zákazníkům jen ukázat, že dbají na transparentnost a správné zacházení, nástroj samotný ale pozbývá užitečnosti.

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout