News & Views

Móda a metaverze /

Editorka Contagious Chloe Markowicz o koperníkovském obratu luxusních značek k nadšení z technologií

Tento článek je součástí 70. vydání magazínu Contagious, který právě vyšel. Chcete si koupit roční předplatné čtyř vydání? Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..

 

Žádný jiný sektor nepřivítal koncept metaverze s takovou razancí jako luxusní móda.

V posledním roce jsme viděli značky jako Karl Lagerfeld, Louis Vuitton nebo Balmain a další mimo jiné vytvářet své vlastní NFT, módní domy se předvedly ve videohrách od Animal Crossing po The Sims, Balenciaga místo klasického představení svých posledních modelů na půvabných modelech a modelkách vytvořila antropomorfického psího avatara ve Fortnite a prezentovanou kolekci vydala k prodeji jak v reálné podobě tak i digitálně.

Existuje jasné byznysové odůvodnění toho, že značky drží krok s digitálními technologiemi. Podle managementové konzultační společnosti Bain & Company bude do roku 2025 30 % luxusních nákupů probíhat online v porovnání s 22 % v roce 2020. 

Přesto je nové přijetí virtuálního světa ze strany fashion průmyslu poněkud překvapivé. Když jsem před více než deseti lety v Contagious začínala, těžko byste hledali mnoho luxusních značek, s výjimkou Burberry, kde s inovacemi v digitálním prostoru začali v porovnání s konkurencí opravdu brzy. Net-a-Porter, je možná přes dvacet let starý, ale řada luxusních módních značek neměla ještě před pár lety ani vlastní prodejní web. V roce 2017 Reuters reportoval, že zatímco 34,5 % procent prodejů britského obchodního domu John Lewis probíhalo online, LVMH přispěl e-commerce pouze 4 % svých prodejů. 

A když v roce 2014 Business of Fashion položil CEO Prady Patriziovi Bertellimu otázku, proč je k e-commerce tak skeptický, pokrčil rameny a odvětil: „Nejsem skeptický, akorát mám na práci důležitější věci.“

Podle jedné teorie o digitální zdrženlivosti luxusních značek jejich vedení nedokázalo přijmout demokratický přístup online prostoru s v kombinaci s exkluzivitou, kterou povahou svých prémiových produktů reprezentují. A pak je tu Gucci, značka, která se s tímto paradoxem vypořádala jako žádná jiná. Jak říká CMO Robert Triefus, pod vedením kreativního ředitele Alessandra Michela Gucci „nalezl způsob, jak být prestižní ale zároveň inkluzivní značkou.“ V rubrice Brand Spotlight v aktuálním vydání magazínu jsme se zaměřili na pronikání italského módního domu do oblasti gamingu, virtuálních světů a NFT, i na jeho výjimečně vynikající přístup k Instagramu a TikToku, jelikož díky všem těmto aktivitám zůstala tato stoleletá módní značka relevantní a stále v kurzu.

Díky spuštění vlastního prodejního webu už v roce 2002 by mohl být Gucci vnímán jako digitální průkopník. Prada však prošla obrovsky rychlým obratem o 180 stupňů – od pohrdání online nákupy k představení NFT společně se sportovní značkou Adidas letos v lednu. S nástupem zatím ne příliš probádaných digitálních teritorií na cestě k Web 3 existuje v podobě koperníkovského obratu luxusních módních značek naděje, že digitální přerod je nejspíš uskutečnitelný i v případě značek, které se zdají být beznadějně staromódní.

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout