News & Views

Naladění přicházející generace /

Sociální komunikací právě zmítá hudební revoluce. Jak ji mohou využít brandy?

Nejstahovanější aplikací v Apple Store nebyl během října Facebook, Youtube ani Instagram, ale TikTok, aplikace na tvorbu krátkých lip sync videí. Z toho zřejmě plyne, že mladší generaci baví natáčení vlastních hudebních klipů, v nichž před kamerou někdo patnáct sekund tančí nebo zpívá. Může to působit poněkud trapně (jak potvrdil web Atlantic), zároveň to ale ukazuje nový směr v sociální komunikaci.

TikTok vytvořila čínská společnost ByteDance. Možná si ji pamatujete jako firmu, která v roce 2017 koupila Musical.ly, lip sync aplikaci na tvorbu delších videí. Letos v srpnu spojil čínský konglomerát tyto dvě platformy dohromady, čímž odsoudil značku Musicaly.ly k zániku.

Musicaly.ly si oblíbila generace Z ve Spojených státech stejně jako v Evropě. Dosáhla přes sto milionů aktivních uživatelů. Zároveň se na asijském trhu stala populární aplikace TikTok s uživatelskou základnou přes 500 milionů..

Tato čísla rozhodně nevypadají směšně, ačkoliv TikTok videa k smíchu bývají. Čtyři kluci se sevřenými pěstmi tančí v železářství na píseň od MC Hammer a v rukou svírají opravdová kladiva, psi břinkají na různé předměty do rytmu Stand By Me nebo mladá slečna, která napodobuje katastrofickou mluvu jihoafrického prezidenta Jacoba Zumy, nabídka je zkrátka rozmanitá. Stejně jako legrační věci nabízí platforma také hodně videí s náhodnými tanečky, lip syncy písní Miley Cyrus a performancemi nejrůznějších triků, které bývaly populární na dnes už zaniklé video platformě Vine.

Loni v listopadu Wall Street Journal napsal: „Rok 2017 si budeme pamatovat jako rok, kdy se Musical.ly změnila z aplikace zasvěcené tvorbě hudebních videí na širší sociálně-mediální a také zábavní platformu.“ Dnes jsou Musical.ly a TikTok totéž a čím dál víc hráčů v oblasti sociálních médií zaznamenává jejich potenciální vliv.

Když jsme v roce 2016 zpovídali bývalého prezidenta severoamerické Musical.ly Alexe Hofmanna, řekl nám: „Musical.ly chápeme jako sociální síť pro zábavu. Jsou tu další platformy, které se zaměřují na společnost, a jiné, jež staví na zábavě. A tyto dvě složky chceme spojit.“

Našli se ale i další, kteří také vidí dobrou příležitost v kombinaci hudby a sociálních médií. Soundcloud před několika týdny ohlásil, že se chystá uživatelům umožnit sdílet hudbu ze své aplikace rovnou na Instagram Stories, Facebook v lednu podepsal hudební licenční smlouvy se třemi hlavními vydavatelstvími a Instagram v červnu přidal do Stories hudební nálepky.

Hofmann po akvizici opustil Musical.ly a dnes zastává funkci poradce u TuneMoji, což je aplikace umožňující ozvučení GIFů. TuneMoji založil bývalý evropský ředitel Myspace James Fabricant, který zastává názor, že „hudba začíná být čím dál větší součástí sociální interakce, protože komunikaci obohacuje o další vrstvu“.

Jak ale vypadá potenciál hudebních GIFů? Nikdo přece neprohlíží telefon se zapnutým zvukem, nebo ano? Ano, doba pokročila a s ní i uživatelské audio preference.

Podobně jako vzrůstá popularita aplikací stojících na hudbě, posílá si mezi sebou mládež Snapchat Stories se zvukem už několik let. „Sto devadesát milionů dětí si denně navzájem pošle stovky Stories, zvuk si mezitím nevypínají, nechávají ho zapnutý, protože to beztak nikoho nezajímá,“ podotýká Fabricant. Tento posun však nastává nezávisle na generaci. „Pro starší lidi bylo zlomové rozšíření bezdrátových sluchátek, zejména Apple Air Pods,“ pokračuje Fabricant. Teď můžete mít zvuk zapnutý pořád, protože veškerý hluk vycházející z vašeho telefonu jde rovnou do vašich uší, nebo do nejbližších sluchátek, takže tím nikoho dalšího nerušíte.

Tím, jak lidé tráví víc a víc času online, vzrůstá jejich potřeba se naplno ukázat i v digitálním světě. „Sázky na to, jak budou lidé, zejména Generace Z, komunikovat, rostou,“ vyvozuje Fabricant. „Dávno už nestačí napsat někomu pouze text,“ doplňuje.

Otázkou je, zda-li si také brandy najdou cestu, jak se do této komunikace zapojit. Katalogy vám mohou přijít poštou, mohou zahltit váš email nebo se objevit online jako banner. Možná, že krátké zvukové klipy znamenají pro brandy cestu, jak proniknout do chatovacích aplikací.

„Osmdesát dva procent sdílení nyní probíhá na soukromých sociálních sítích,“ říká Fabricant a vysvětluje, že všechny GIFy s TuneMoji tvoří uživatelé a potom je soukromě sdílejí. „To má pro brandy velmi silný potenciál, protože v současnosti neexistuje jediná reálná cesta, jak se tam dostat. Takzvaný ,dark social‘ je v porovnání se saturovanými sociálními médii nejcennější položkou na trhu.“

Neříkám, že toto je jediné řešení, ale myslím si, že až bude Wendy’s zase vykřikovat, že McDonald’s používá mražené burgery, zazáří třeba hudební GIF, v němž bude děvčátko Wendy's zpívat Frozen od Madonny.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout