Contagious hovořila s lidmi, kteří aplikovali princip kreativní odvahy sami na sebe, aby získali náskok v reklamě
Reklamní kreativci mají za úkol produkovat nápady, které vystupují z řady, zaujmou a hlavně prodávají. To pro klienty dělají dennodenně. Ale co se stane, když kreativci nebo agentury své schopnosti využijí k posunu vlastních záležitostí? Hovořili jsme s lidmi, kterým se podařily ambiciózní kousky a získali tak buď pracovní místa nebo klienty a zeptali jsme se, jak se to odrazilo v jejich kariéře.
Jade Delaney: Zlatá dívka
V květnu 2018 se Jade Delaney ve snaze získat první pracovní místo kreativce doslova rozhodla chytit příležitost za pačesy.
„Chodila jsem na book crity, chodila jsem na eventy,“ říká. „měla jsem rok po dokončení vysoké školy a začínala jsem být docela zoufalá: ‚Jsem malý člověk před velkým průmyslem, jak prorazím?‘“
Delaney se rozhodla zrealizovat nápad, který ji napadl při práci ve zkušebních kabinkách Outfitu, obchodního domu v anglickém Bristolu: najala si profesionální make-up artistku, aby jí pomohla proměnit se na sochu Fearless Girl, kterou vytvořila Kristen Visbal pod hlavičkou McCann WorldGroup pro State Street Global Advisors.
Delaney se pak jako Fearless Girl postavila před kanceláře McCann v Bristolu a rozdávala své životopisy. „Během deseti minut ke mně přišel hlavní, kreativní ředitel, aby se mě zeptal, co tam dělám a co chci. Ihned mi nabídl stáž, kde jsem strávila dva měsíce, dokud mi nenabídli roční smlouvu na místo na plný úvazek.“
Delaney říká, že odvahu k takovému kroku získala po tom, co se zranila na univerzitě. „Měla jsem nehodu, kvůli které jsem utrpěla zlomeniny lebky na dvou místech… skoro jsem umřela. Tehdy jsem byla nebojácná, takže s tímhle jsem si také poradila. Tuhle kariéru jsem opravdu chtěla a nic mi nemohlo stát v cestě.“
Zájemcům o práci v reklamě radí: „věřit si a být si jistý, že to dokážete. Pokud máte nápad, prostě do toho jděte. Neřešte, co si lidé pomyslí, máte snad co ztratit?“
Josh Thompson: Kdo se směje naposled
Josh Thompson, kreativec a stand-up komik na částečný úvazek, neměl co ztratit. V září 2018 obdržel od svého zaměstnavatele, FCB New Zealand, zlověstný email, který naznačoval, že jeho a jeho kreativního partnera čekalo propuštění. V emailu Thompsonovi doporučovali, aby si s sebou přivedl někoho jako morální podporu. Ale raději, než aby si vybral blízkého člena rodiny nebo přítele, Thompson říká: „Zapnul jsem počítač, vygoogloval pronájem klaunů a vybral si chlapíka jménem Joe. Měl předchozí zkušenosti s dětskými oslavami, ale tohle bylo jeho první propuštění.“
Thompson si vzal klauna s sebou na schůzku, kde v rohu místnosti dělal zvířátka z balonků a spolu s Thompsonem reagoval a podané zprávy. „Napadlo mě to tak nějak na místě. Bylo to spontánní. Nečekal jsem, že to bude tak virální, ale částečně jsem si říkal, že to nemůže být špatná historka do budoucnosti.“
Thompsonův příběh se stal virální, až když byl téměř o rok později zaměstnaný na nové pozici u DDB Aukland, ale při pohovoru na něj došlo. „Jsem rád, že byl zveřejněn, protože s ním typ práce, kterou chceme dělat skvěle ladí.“ Ale i proslavené příběhy mohou mít nechtěné dopady: „Několik lidí mi říkalo ‚klaune‘, ale kromě toho se příliš nezměnilo.“ Thompson říká, že uspět jako kreativec znamená víc než „jen lásku k reklamě a večery strávené čtením ročenek D&AD. Je to sice důležité, ale není na škodu, když na vás bude i něco zajímavějšího.“
Chase Zreet: Osvěžující žádost
Chase Zreet měl čtyři roky praxe v oboru, když si dal ambiciózní cíl: získat práci na pro kampani Sprite u Wieden+Kennedy. Zreet se rozhodl, že se natočí při rapování vlastního textu o tom, proč si podle něj tu práci zaslouží a prý je to „ta nejblbější a nejúspěšnější věc, kterou jsem kdy vytvořil“.
Ale ani navzdory veškerému úsilí mu rap místo okamžitě nezískal. „Kreativní ředitelé se na klip podívali a řekli mi, že současně nemají nic k dispozici,“ říká. „Potom jsem se rozhodl publikovat video na Redditu. V deset dopoledne mělo 150 zhlédnutí v pět odpoledne už půl milionu, dostalo se na hlavní stránku a rozjelo se samo od sebe.“
V té chvíli si mě Wieden+Kennedy všimli, Zreeta si najali a pracuje tam dodnes. Ne ale tam, kde čekal: „Pro Sprite jsem nikdy nepsal. Byl bych býval rád, ale zároveň mi to nevadí. U Wieden+Kennedy je každá příležitost dobrá příležitost,“ říká.
Zreet přiznává, že nápad se zrodil ze zoufalství. „V té době to bylo Wieden+Kennedy nebo nic. Tehdy jsem v průmyslu pracoval čtyři roky a přihláška do Wieden+Kennedy nebyla hvězdný úspěch přes noc, bylo to volání o pomoc. Řekl jsem si, že pokud to nevyjde, končím.“
Teď se chce Zreet od videa posunout dál. „Jsem rád, že se to stalo, ale byl to prostředek, jak získat práci, kterou teď dělám. Nyní dělám vše co můžu, abych už nebyl ‚ten cápek se Spritem,‘“ říká Zreet. „Wieden+Kennedy je také jedním z míst, kde talent mají úplně všichni. To, co jsem udělal, byla nejspíš jedna z nejotřepanějších věcí, která tady kdy na získání místa zabrala. Nechci, aby se to se mnou táhlo, jsem rád, že je to za mnou.“
Stream & Tough Guy: Správná cena
Portugalští admeni João Ribeiro and Miguel Durão využili partyzánskou sebeprezentaci, aby do své nové agentury přilákali klienty. Hlavní šéf agentury Ribeiro se přihlásil do portugalské verze pořadu The Price Is Right a část, kdy hosté běžně zdraví své blízké u televizních obrazovek, využil k nalákání potenciálních klientů.
Ribeiro se dostal až do finále soutěže a vyhrál novou televizi a sadu květovaného povlečení, kterou má teď na posteli jeho matka. Ale ne každý z jeho rodiny měl radost – „Nečekali jsme živé vysílání, protože za den natočí tři díly. Takže, když jsem se vrátil domů, moje babička se rozčilovala, protože jsem jí neřekl, že budu v televizi, a polibky jsem posílal všem těm cizím lidem, ale jí ne,“ říká Ribeiro.
https://youtu.be/xPSvnbBi1WQ
Poté, co epizoda vyšla, ji dvojice nahrála na LinkedIn a označila ředitele Santanderu, Securitas, Airbnb, Coca-Coly a Seatu, které Ribeiro zmínil. I když žádná z těchto společností agentuře ještě žádnou zakázku nezadala, video jí pomohlo v navázání kontaktů z odvětví a vedlo k zakázce od portugalské značky dětských oděvů Zippy.
„Pokaždé, když značka komunikuje, jde o vzácnou příležitost vyniknout nad ostatní. Bolí nás, když vidíme tolik promarněných šancí na to být relevantní a skutečně kreativně vystoupit z davu,“ říká Durão. „Než jsme tenhle nápad rozjeli, nebyli jsme si jistí, ale pak jsme si řekli: jak můžeme chtít odvahu od našich klientů, když nebudeme odvážní my sami?“
„Věřte svým instinktům, přijďte s dobrým nápadem, dobře si rozmyslete strategii a potom to riskněte. Nikdo neumře, je to jen reklama.“
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz