News & Views

Nejvíc Contagious kampaně roku 2018: analýza /

Co o marketingu prozrazují nejvíc Contagious kampaně uplynulého roku

Když jsme publikovali výběr The Most Contagious Campaigns of 2018 (který najdete zde), pozvali jsme brand strategy a insight agenturu Flamingo, aby se na příklady nejlepší komerční kreativity minulého roku ještě jednou podívala a hledala mezi nimi společné motivy i své osobní favority.

Přestože nejlepší loňské kampaně byly opravdu různorodé, některé rysy měly až překvapivě společné. Mnohé se snažily vzbudit zájem u generace Z, která střídá generaci mileniálů. Našli jsme tři společné znaky: zranitelnost značky, aktivní angažovanost a zaujímání postojů.

Zranitelnost značky / Nová definice autority, kterou najdete v nedávném reportu agentury Flamingo o generaci Z odhalila, že aby si firmy získaly na svou stranu digitální domorodce, musí být ochotné ukázat svou zranitelnost. Generace Z je odhodlaná ukončit nadvládu “silného muže” a od mocných vyžaduje otevřenost. Trend zaznamenal Diesel, který přišel se způsobem, jak upozornit na jednu z největších hrozeb branže - fake módu. Podobně se snažila vybudovat důvěru značka masa Greenfield, která se rozhodla upřímně se poprat s otázkou uhlíkové stopy hovězího dobytka, zatímco Tide a Skittles “prolomily čtvrtou stěnu” a generaci Z oslovily v jejich vlastních médiích tím, že zdůraznily komerční záměr svých reklam. Nejlepším příkladem je ale pravděpodobně reklama FCK od KFC, která brilantně využila vědomě sebevražedného humoru, aby veřejně omluvila opakující se chybu. Ještě nedávno by se to možná pokoušeli nějak přejít, nebo svalit vinu na někoho jiného, tentokrát ale viděli komickou stránku věci a zasmáli se sami sobě za to, že “jsou obchodem s kuřaty bez kuřat”.

Aktivní angažovanost / Mediální gramotnost široké veřejnosti stále roste. Všudypřítomné používání digitálních technologií a online svět umožňují spotřebitelům, především těm mladším, porozumět obchodní strategii značek a tomu, jakým způsobem tvoří obsah. Firmy proto začínají chápat, že aby měla ohlas a účinek, musí být obchodní komunikace týkající se společenských nebo politických témat relevantní a autentická. Dnes už nestačí jednoduché partnerství s charitativní organizací nebo CSR oddělení někde na vedlejší koleji. A určitě nestačí spustit kontroverzní reklamu, aniž by skutečně vytvářela sociální hnutí nebo aspoň opravdu něco dělala. Proto se setkáváme s množstvím sociálně zaměřených reklam, které se aktivně angažují, například Diesel, Ikea nebo Lacoste.

Zaujímání postoje / Zdá se, že náš svět je stále více rozdělený.  V politice i ve společnosti jsou běžné krajní pohledy a hluboké rozpory. Udržet se ve středu začíná být neudržitelné, dokonce i pro značky. Na nedávných kampaních můžeme vidět, že než aby se značky pokoušely uspokojit co nejširší spektrum zákazníků, raději vyjádří jasný postoj, kdo jsou (a také kdo je jejich cílovka) i přes to, že si tím znepřátelí značnou část svých potenciálních příznivců. Prvním příkladem je Nike, jak reklama s Kaepernickem, tak

Autoři: Bronwen Morgan, Louise Healy-Adonis, Matt Taylor, Giulia Spissu, Archie Heaton, Elly Bonney, Jessie Smith a George Byrne.

Tři nejlepší kampaně z The Most Contagious Campaigns of 2018 podle agentury Flamingo


Diesel, Go With The Fake (Archie Heaton) / Tahle reklama dává na odiv nepříjemnou pravdu o značkách k luxusní módy: lidé jejich produkty kupují častěji kvůli logu, než pro kvalitu zpracování nebo design. Místo toho, aby se tomuto tématu vyhýbal, rozhodl se Diesel udělat něco převratného a radikálně prostého tím, že stočí pozornost na svůj nejvýraznější prvek, logo. Udělali to okatě sarkasticky a přitom kulturně relevantně a podařilo se jim to, o čem mnozí z módní branže mohou jenom snít, vytvořit extrémně sdílenou kampaň. V době, kdy se většina oboru nechce spojovat se světem, který se ke stylu obrací zády a kdy se normcore móda hlásí k hrdému nošení nepokrytě padělaného oblečení, je nakažlivost této kampaně daná právě její osobitou podstatou. Reklama navíc vyčnívá a zasahuje širší publikum díky tomu, že připouští faktickou nasycenost našeho moderního marketingového prostředí a s touto myšlenkou si pohrává. Ve světě homogenních log zaujme publikum cokoli, co “je jinak”. Krutě odlišná kreativa Dieselu proto ihned uspěla.

https://www.youtube.com/watch?v=mEB1C59hCvs

Gol Airlines, The Neymarless Campaign (George Byrne) / Tento spot chytře naráží na frustrace okolo marketingu, který obklopuje fotbal a jeho světový šampionát. Neymar pravděpodobně představuje vrcholný bod Mistrovství světa ve fotbale, události, která znamená pro marketéry totéž, co pro fanoušky. Fotbalista Neymar je známý jak pro svou komerční hodnotu, tak pro dovednosti na hřišti. Proto vznikla reklama, která se snažila v záplavě kampaní souvisejících se světovým fotbalovým šampionátem zaujmout tím, že šla proti proudu a neobsadila fotbalistu jako hvězdu značky. Místo toho mu pomohla dělat lépe jeho práci. Fotbaloví fanoušci cítí, že fotbal je stále komercionalizovanější. Tato reklama se trendu postavila a utvrzuje nás v tom, že komerčnímu partnerovi jde skutečně o sport. Fotbal nechává fotbalistům a místo toho pojmenovává problém, že lidé jsou otrávení reklamou a prvoplánovým a nudným marketingem. Proto v tom neustálému přílivu komerce tak dobře zafungovala.

https://vimeo.com/276966543

The Times, JFK Unsilenced (Giulia Spissu) / Noviny zažívají těžké časy. Čelí poklesu čtenosti a vzrůstajícím útokům politiků, musí neustále dokazovat svou hodnotu a principy. Oživení postavy Kennedyho v kampani JFK Unsilenced je ze strany The Times rázným krokem. JFK jako ikonická a všemi milovaná osobnost, pro některé i mučedník, reprezentuje jiné časy, v nichž byly dobré skutky a myšlenky pevněji ukotvené. Připomíná časy před érou post-pravdy, kdy se víra v instituce a tisk zdála být pevnější. Kreativa nahání husí kůži a adresát reklamy si uvědomuje, že k jejímu vzniku musely použít nejmodernější technologie. Dohromady to The Times pevně svazuje s pocitem nadčasovosti, stejně jako s univerzální integritou a stabilitou.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout