News & Views

Nejvíc Contagious kampaně roku 2020: 3. část /

Dvacet pět nejlepších kampaní roku podle týmu Contagious

Konec roku je na dohled a my slavíme nejlepší reklamy roku 2020.

Tým Contagious se každý rok probírá desítkami tisíc kampaní, ale pouze malé procento z nich se dostane až do databáze Contagious I/O.

Následující seznam představuje ty nejlepší z nejlepších. Celkem jsme vybrali dvacet pět kampaní. Vyhodnotili jsme je jako nejkreativnější, nejefektivnější nebo zkrátka nejnepřehlédnutelnější.

Následuje třetí z pěti částí Nejvíc Contagious Kampaní roku 2020 (pořadí je náhodné).


Bodyform, Womb Stories (AMV BBDO, London)


 

Kdo jiný než Bodyform by měl prolomit tradiční ticho panující kolem ženských reprodukčních orgánů. V návaznosti na oslavu ženské anatomie plnou zpěvu a tance, kterou jsme viděli ve Viva La Vulva se Womb Stories potýkají se stigmatem obklopujícím množství běžně nezmiňovaných zkušeností, jako je umělé oplodnění, samovolné potraty, endometrióza nebo menopauza.

Jde o druh práce, která posouvá hranice a od Bodyform nic jiného ani neočekáváme. Tím ale nijak nesnižujeme její význam.. Od zlomeného srdce vinou potratu po chloupek vytrhávaný z bradavky zde nenajdete žádný závan eufemismu nebo zkreslení. Bodyform na tohle jako značka s cílem „žít neohroženě“ na tohle nemá čas. Womb Stories nejen posouvá stávající konverzaci, ale otevírá také nové diskuse. A za to si zaslouží místo na seznamu. 

Autorka Phoebe O’Connell, redaktorka


Tesco, No Naughty List (BBH, London) 


 

Vyhodnocování vánočního briefu byl letos pěkný oříšek. Ještě víc hrát na city nebo udělat něco absurdního a poskytnout únik ze smutné reality? Musíme uznat, že značky ukázaly, že uspět lze s oběma přístupy. John Lewis vytvořil například krásnou ódu na náhodné dobré skutky. Značka papírových utěrek Pletny si nás zase získala svým nevábným příběhem o vánočním nepořádku.

U nás ale vždy vítězí výjimečný nápad a na základě tohoto kritéria jsme jako jedničku letošních Vánoc vybrali Tesco.

Supermarketu hrdě prohlašuje, že se Santa letos řídí seznamem No naughty list. Pojetí reklamy je vtipné, snadno zapamatovatelné a dokážeme se s ním ztotožnit všichni. Navíc se pevně váže k prodejnímu cíli – přemlouvá lidi, aby si v Tescu dopřáli něco dobrého navíc.

Mohli byste namítnout, že provedení není tak propracované jako u jiných značek, ale pokud bychom si měli vsadit na nejefektivnější vánoční reklamu roku, je to tahle. 

Autor James Swift, online editor


Vote the Assholes Out, Patagonia


 

Když jde o umístění v médiích, zadní strana cedulky šortek disponuje jen malým potenciálem podmanit si Times Square, nicméně skrytý vzkaz Patagonie nabádající k účasti ve volbách měl pravděpodobně mnohem větší efekt. Fotky cedulek se staly bleskovou rychlostí virální záležitostí. Nejprve díky šoku a zvědavosti („Je to skutečné?“) a následně díky světovému pokrytí v médiích. Informovali o nich všichni od Vogue po CNN. Autorem fráze je zakladatel Patagonia Yvon Chouinard a jeho snažení směřuje ke konkrétnímu cíli: zbavit ve volbách v USA politických mandátů ty, co popírají klimatické změny.

Když jsme se zeptali evropského ředitele marketingu Patagonia Alexe Wellera na to, zda by měly všechny značky následovat tento příklad, který všechny vrstvy obyvatel burcuje k akce, řekl: „Výmluvy by neměly existovat. Faktem je, že všechny podniky musí přijít na to, jak v rámci svého obchodního modelu dávat důraz na zdraví planety.“  PS: šortky s cedulkami jsou už vyprodané.

Autor Alex Jenkins, vedoucí redakce 


KFC, Finger Lickin’ Good* (Mother, London)


 

KFC ví své o tom, jak se vypořádat s negativními zmínkami v médiích. Fast-food se v Británii se opět ocitl pod palbou kritiky, když se jeho televizní spot, v němž si zákazníci požitkářsky olizují prsty, stal díky Covidu-19 předmět rozhořčení. Oslavovat olizování prstů už nemohlo být nevhodnější. Čas na to se stáhnout? Nebo snad čas na to místo spustit místo toho první globální kampaň značky. Ano, druhá možnost lépe odpovídá stylu KFC.  

Ve spolupráci s Mother London se značka se svým sloganem vypořádala za pomocí Finger Lickin’ Good* (všimněte si hvězdičky) a zveřejnila plakáty, gigantické billboardy a obaly s rozmazaným a rozkostičkovaným sloganem. Značka zároveň vydala globální televizní spot v hlavních vysílacích časech, který prohlašoval: „Víte, co vždycky říkáme? Tak teď si toho nevšímejte...“ a končil cenzurovanou verzí sloganu. Tento krok si vysloužil titulky po celém světě a zajistil značce přísun získaných médií. „Když od problému všichni utíkají, my k němu nakráčíme čelem a prostě se naučíme, jak ho řešit,“ říká kreativní partner v Mother, Hermeti Balarin.

Autor Adam Richmond, zástupce editora


Berocca, Get Supercharged at 2pm (Carnival, Ho Chi Minh City) 


 

Berocca byla ve Vietnamu lídrem mezi multivitamíny na trhu, lidé si ale výrobek kupovali pouze, když se cítili být nemocní. Ve snaze zvýšit prodeje se značka spadající do portfolia firmy Bayer rozhodla prezentovat produkt v novém světle a nabídla ho jako řešení odpoledního úpadku energie a pokusila se získat část lukrativního trhu s energetickými nápoji.

Berocca využila pro svou kampaň tři celebrity a vznikl hudební klip plný energických tanečních pohybů s chytlavým textem, který lidem říká, ať si na odpolední únavu vezmou Beroccu. Kampaň také lidi vyzývala k replikování tance na TikToku. Online prodeje díky ní stouply o 675 % a v offline se vyšplhaly v porovnání s předchozími třemi měsíci o 115 % výš. Tím se značka dokázala využít popularitu TikToku, donutila lidi k tomu, že (doslova)  začali opěvovat její novou roli.

Autorka Bethan Ashman, redakce/výzkum

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout