Sepsali jsme seznam. Nemá nic společného s ryze negativním nebo pozitivním hodnocením. Vybrali jsme některé z nejinovativnějších a nejefektivnějších kampaní roku 2022
Australian Open / Art Balls
Mohli byste veřejnosti z paměti vymazat všechny písně z Eurovize a svět by byl hned lepším místem k životu (krome Waterloo, samozřejmě). Popový šlágr od Abby je světlou výjimkou, proč stát o záchranu z jinak neutěšeného hudebního žánru, a stejné je to i s kampaní Art Balls na Australian Open. Většina pokusů o začlenění NFT do marketingu buď spoléhá na to, že jde o žhavou novinku, která budí přirozenou pozornost, nebo značně přeceňuje apetit lidí po virtuálním zboží značky. Nicméně nápad na Art Balls byl o třídu výš. NFT představující části tenisového kurtu, na které během Australian Open 2022 dopadaly vítězné údery, ukázaly jasnou vizi toho, jakou hodnotu mohou mít digitální sportovní upomínkové předměty. Navíc díky náhodnému přidělování políček před turnajem namísto dražby po skončení zápasů byl celý proces zisku NFT spravedlivější a také zábavnější.
Vice / Unfiltered History / Dentsu Webchutney, Bengalaru /
Zpravidla platí, že kampaně, které agentury předkládají značkám nevyžádaně, se posuzují přísněji. Často jsou fenomenálně kreativní, ale jejich propojení s byznysem a dopad může být omezený. Kampaň agentury Dentsu Webchutney pro Vice News dokazuje, že je možné dosáhnout obojího. Nápad, který vznikl v Indii na základě dokumentu Empires of Dirt z produkce Vice, dodává myšlence na síle a důvěryhodnosti. Unfiltered History Tour mění kulturní narativ a přenáší ho do moderní doby prostřednictvím rozšířené reality a podcastů poskytujících a díky tomu umožňuje přesnější pohled na artefakty vystavené v Britském muzeu. Snad nejpůsobivější aspekt je odhodlání, píle a srdečnost, kterou do kampaně vložily týmy značky i agentury, které pracovaly společně na realizaci kontroverzního nápadu, který nejdříve důkladně prozkoumaly a poté k dokonalosti dotáhly jeho provedení.
Rejected Ales / Matilda Bay / Howatson+Company, Sydney
Pivovar Matilda Bay potřeboval 27 pokusů, aby vytvořil zlaté pivo, které by splňovalo vysoké nároky jeho sládka. Aby svou snahu o dokonalost zdramatizoval, vydal neúspěšné prototypy jako limitovanou kolekci piv “Rejected Ales”.Propagace pestré palety druhořadých piv účinně demonstrovala relativní nadřazenost základního produktu. Tento protiintuitivní přístup vyvolal zájem a nakonec vedl k jedenácti násobnému zvýšení prodeje pivovaru a 17% nárůstu počtu prodejců, kteří měli zájem toto pivo prodávat.
Kampaň byla pozoruhodná tím, jak sebevědomě se značka vypořádala tradičními nesnázemi výroby řemeslného piva. Místo toho, aby se spoléhala na přehnané příběhy o původu, zvolila odvážně minimalistickou a radikálně transparentní estetiku. Tato odzbrojující upřímnost byla rozhodně lepší než jakékoliv zastírací manévry a dodala Matilda Bay osvěžující nádech na trhu notoricky nasyceném řemeslným pivem.
Tesco / Voice of the Checkout / BBH London
Značky se často snaží napodobit chaotické kouzlo TikToku a na této platformě sociálních médií se chovají jako taťkové na diskotéce. Myslí si, že to chápou, ale ve skutečnosti to tak není. Proto si vstup supermarketu Tesco na TikTok zaslouží zvláštní pozornost. Supermarket zde dokázal, jaký má smysl pro humor a jak je zběhlý v principech fungování platformy, prostřednictvím soutěže inspirované duety, v níž lidé měli šanci propůjčit svůj hlas samoobslužným pokladnám. Ve výsledku získala kampaň 1,1 milionu zhlédnutí za pouhých 24 hodin. Výhra v podobě 10 000 Clubcard bodů spojila soutěž se značkou a podpořila brand awareness u mladší cílové skupiny, která se chce bavit a ne se zabývat rušivou reklamou.
Apple / 911
Na začátku roku představil Apple dosud nejvýkonnější pouzdro na své Apple Watch. Ne že by vám připomínaly, že máte vstát, když příliš dlouho sedíte ani nevypadáte jako tajný agent, když do nich mluvíte. Speciální na nich je, že vám mohou zachránit život. V kampani 911 Apple použil skutečné zvukové záznamy tří tísňových volání uskutečněných z hodinek Apple Watch. Přepisy hovorů se objevovaly slovo od slova na pozadí krásných záběrů krajiny, přičemž se napětí stupňovalo: slyšeli jsme panické volání o pomoc ženy uvězněné v převráceném autě, paddleboardistu, který uvízl uprostřed moře a postaršího farmáře, který nešťastné spadl.Reklama končí sdělením: „Díky hodinkám Jasona, Jima i Amandu zachránili během několika minut. Apple Watch se z minuty na minutu změní z doplňku na zařízení, které zachraňuje životy“.
Další informace a analýzy největších reklamních kampaní a trendů letošního roku najdete v Most Contagious 2022 Report, který si můžete zdarma stáhnout zde.