Vytvořili jsme seznam, několikrát jsme ho pro jistotu zkontrolovali a teď vám přinášíme nejlepší reklamní kampaně roku
Za celý rok zhlédneme v redakci Contagious desítky tisíc reklamních kampaní. U některých se zasmějeme, u některých uroníme slzu a pár z nich nás přivede k myšlence, že bychom to s tím komunismem ještě měli prubnout. Ale jen malé procento kampaní se dostane do našeho výběru, učiněné pokladnice těch nejpůsobivějších a nejpoučnějších příkladů komerční kreativity.
Teď máte představu, co znamená, dostat se na náš seznam 25 nejnakažlivějších reklamních kampaní roku 2018. Z těch desetitisíců reklam, které sledujeme a hodnotíme, vám zde předkládáme ty, o kterých jsme usoudili, že svým novátorstvím, efektivitou a kreativitou předčí všechny ostatní. Představujeme vám je v čistě náhodném pořadí v sérii pěti bloků. Tento týden počtvrté, tady najdete první část výběru, tady druhou a třetí.
The Times (Irsko) / JFK Unsilenced
Kampaň JFK Unsilenced pro The Times, která využila hluboké učení pro analýzu a syntézu lidského hlasu, je letos jednou z těch nejkomplexnějších a nejfuturističtějších. Díky umělé inteligenci tak už víme, jak mohl znít projev amerického prezidenta J.F. Kennedyho na Dallas Trade Mart, kdyby na něho nebyl krátce předtím spáchán atentát. Kampaň, která vznikla ve spolupráci s dublinskou agenturou Rothco, ale není jen samoúčelně technologická. Brief zněl, aby kampaň vdechla život myšlence, že „čtenář najde svůj hlas“. Kampaň zajistila novinám 4 500 nových předplatitelů a medializaci v hodnotě 10,3 mil. dolarů.
Missguided / Love Island
Nejlepší příklad product placementu v historii (nebo alespoň letos). Missguided, řetězec obchodů s fast fashion, oblékal soutěžící populární britské televizní soutěže Love Island, kterou po osm týdnů sledovali diváci na stanici ITV. Aby mohli hlasovat, museli si stáhnout aplikaci Love Island, kde si zájemci mohli v části věnované módě koupit kousky viděné na soutěžících přímo v aplikaci. Prodej značky se zvýšil o 40 %. Bylo by snadné úspěch přisoudit jen nesmírné popularitě pořadu, my si ale myslíme, že je to není tak jednoduché. Kromě vychytané spolupráce, která účinně oslovila cílovou skupinu, se značce Missguided podařilo využít zájmu mladých diváků o sekundární média k oblíbeným pořadům (tzv. second screen). Místo toho, aby by museli na webu hledat produkty, které vidí v pořadu, mohli si je koupit během několika vteřin přes aplikaci. I díky této integraci značka Missguided převálcovala přímého konkurenta, značku PrettyLittleThing, která pouze vysílala spoty na podobné produkty v reklamních pauzách pořadu Love Island.
Burger King / Whopper Neutrality
Když lidé hovoří o dobrém a špatném „uvědomělém“ marketingu, často zmiňují zoufale neuchopitelný pojem: autenticita. Jak ale vysvětlit kampaň Whopper Neutrality řetězce Burger King ve Spojených státech? Fastfoodový brand se nikdy předtím za síťovou neutralitu nebral – a ani po kampani, která byla jediným jeho počinem v této oblasti. Přesto, když řekl svým zákazníkům, že si budou muset připlatit nebo si na svůj Whopper hodně dlouho počkat, lidé Burger King vynášeli do nebe za jeho „odpovědný postoj“. Jeden komentátor dokonce tvrdil, že Burger King rozumí problematice síťové neutrality více než Kongres. A není to náhodou pravda? Burger King našel téma a komunikoval ho promyšleným a zábavným způsobem. Fungovalo to a tak jsou nějaké další diskuse o autenticitě zbytečné. Kampaň vznikla ve spolupráci s agenturou David Miami.https://vimeo.com/276966543
Gol Airlines / Sponzoring Neymara bez Neymara
Letecká společnost podepsala pro kampaň, která předcházela FIFA World Cup Mistrovství světa ve fotbale 2018, sponzorskou smlouvou s Neymarem Jr. Okamžitě poté ale oznámila, že fotbalista nebude figurovat v žádných promo aktivitách značky. Poukázala na to, že by neměl svůj vzácný čas trávit natáčením reklam, že by měl místo toho tvrdě trénovat na šampionát. Místo něj aerolinky najaly dvojníka. Neortodoxní přístup, který vznikl v dílně agentury AlmapBBDO ze São Paula, doslova vzal vítr z plachet všem ostatním značkám, jež měly s fotbalistou sponzorskou smlouvu a zároveň upozornila na klíčový benefit – že Gol Airlines pomáhají cestujícím využít jejich čas na maximum. Podle agentury měla kampaň o 540 % více mediálních výstupů než ostatní značky sponzorující Neymara Jr dohromady.
Domino’s / Paving for Pizza
Mantru ‚Oh Yes We Did‘ používá řetězec Domino’s Pizza když mluví o neuvěřitelných extrémech, do nichž je značka připravená jít, aby měla tu nejdokonalejší pizzu. V minulosti například zveřejnila zpětnou vazbu zákazníků (včetně negativních komentářů) na Times Square. V roce 2018 se ještě překonala: rozdělila peníze městům a obcím na opravu výmolů v silnicích, aby zákazníci Domino’s, kteří si vezou domů pizzu, měli pohodlnější jízdu. A aby všichni věděli, jak veřejně odpovědná značka je, nechala na nově opravený asfalt vyrazit výše uvedené motto. Říká kampaň něco o roli, kterou brand hraje ve veřejné sféře? Spíš ne. Rozhodně to nebyl úmysl agentury Crispin Porter + Bogusky, Boulder. Je to fantastický nápad, který vynikl nad ostatními a zaslouženě si získal velkou pozornost? Ó ano!