News & Views

Nejvíc Contagious reklamy roku 2018: Část první /

Vytvořili jsme seznam, hned několikrát jsme ho pro jistotu zkontrolovali a teď vám přinášíme nejlepší reklamní kampaně roku

Za celý rok zhlédneme v redakci Contagious desítky tisíc reklamních kampaní. U některých se zasmějeme, u některých uroníme slzu a pár z nich nás přivede k myšlence, že bychom to s tím komunismem ještě měli prubnout. Ale jen malé procento těchto kampaní se dostane do našeho výběru, učiněné pokladnice těch nejpůsobivějších a nejpoučnějších příkladů komerční kreativity.

Teď máte představu, co znamená, dostat se na náš seznam 25 nejnakažlivějších reklamních kampaní roku 2018. Z těch desetitisíců reklam, které sledujeme a hodnotíme, vám zde předkládáme ty, o kterých jsme usoudili, že svým novátorstvím, efektivitou a kreativitou předčí všechny ostatní. Představíme vám je zde během příštích pěti týdnů v čistě náhodném pořadí v sérii pěti bloků. Nebude u toho žádné slavnostní předávání cen, žádný komik, který si za takový večer vydělá to, co my za rok, nebudou se předávat fláky kovu, prostě vám dáme seznam. Tady je jeho první část.


Nike / Juntas Imparables (Spolu nejsme k zastavení)


Letos na podzim vyzvala společnost Nike ženy v Mexiku, aby vytvořily čtyřčlenné týmy a navzájem sledovaly, jak cvičí pomocí speciálních tréninkových aplikacíc

h. Každá členka týmu se mohla věnovat jinému sportu nebo cvičení. Důležité bylo, aby si v aplikaci vedla záznamy, které měřily úsilí celé skupinky. Součástí výzvy Juntas Imparables (Spolu nejsme k zastavení) byly chatové skupinky na WhatsApp pro každý tým, která členky propojila se zástupcem společnosti Nike a ten je po celou dobu trénoval. Skupinka, která zaznamenala během šesti týdnů nejvíce údajů, vyhrála roční sponzoring od Nike. Kampaň vyhecovala příznivce Nike k tomu, aby verbovali nové uživatele aplikace i zákazníky. Značce stačilo namotivovat jediného fanouška k tomu, aby se přihlásil do výzvy, a pak už mu sami sehnali tři přátele do týmu. Společnost se rovněž spojila s agenturou Wieden & Kennedy v Portlandu a natočila film, který kampaň zpropagoval. Takže jo, tohle má náš hlas.


Skittles / Reklama jen pro tebe


Na letošní Super Bowl přišla značka Skittles s reklamou, která v sobě skrývala jednu fintu: Uvidí ji jenom jeden člověk. A pak už nikdo. Tím šťastlivcem se nakonec stal mladík Marcos Menendez z Kalifornie. Značka Skittles vysílala živě jeho reakce na tuto reklamu a pak s ním o reklamě udělala rozhovor, ale reklamu samotnou nikdy nezveřejnila. V Reklamě jen pro tebe účinkoval David Schwimmer, známý ze seriálu Přátelé, a podepsaná pod ní je i agentura DDB North America. Podle agentury bylo výsledkem kampaně 7% zvýšení tržeb Skittles a reklama vyhrála i Zlatého Lva v Cannes v kategorii Brand Experience & Activation. Super Bowl coby nejsledovanější televizní událost roku dává zadavatelům reklamy vůbec největší mediální příležitost ukázat své poselství co nejvíce lidem. Značka Skittles, známá svým přidrzlým a neuctivým přístupem, tento systém rozvrátila tím, že svou reklamu ukázala schválně jen jednomu divákovi. Tento nečekaný krok nakonec vynesl značce mnohem větší mediální pozornost a zřejmě i respekt než by dokázala jakákoliv jiná tradiční reklama uvedená během Superbowlu.  

Předplatitelé Contagious I/O si mohou přečíst náš rozhovor s DDB North America, tady.


Tide / Tohle je reklama na Tide


Další výrazná kampaň spojená s letošním Super Bowlem ukázala, že i funkční výrobky, jako je prací prášek, umí být absurdně vtipné. Kampaň „Tohle je reklama na Tide“ z dílny agentury Saatchi & Saatchi New York si vtipně přivlastnila veškeré čisté oblečení, co se kdy kde objevilo. Značka Tide prostě zparodovala reklamní spoty a vyzvala diváky, aby si uvědomili, že ve většině reklam se objevují lidé v oděvu, který je zcela bez poskvrnky. Vzkaz: Kdykoliv uvidíte čisté oblečení, sledujete reklamu na Tide. Prací prášky mívají podobné vzkazy a je těžké mezi nimi vyniknout, tím spíš mezi ostatními pracími prášky v přecpaných regálech. Genialita kampaně “Tohle je reklama na Tide” spočívá v tom, že se jí povedlo zviditelnit se a doporučit divákům, aby všechny reklamy hodnotili optikou značky Tide, navíc během Super Bowlu, jednoho z největších reklamních jevišť. Značka mezitím jako výsledek reklamní kampaně oznámila 35% nárůst tržeb.

Předplatitelé Contagious I/O si mohou přečíst rozhovor se Saatchi & Saatchi, zde.


Lacoste / Zachraňte náš druh


Značka Lacoste udělala letos přesně to, co příručka 101 marketingových tipů výslovně zakazuje. Zbavila se svého charakteristického rysu. Ve spolupráci s agenturou BETC Paris odstranil výrobce sportovního oblečení v rámci limitované edice své logo s krokodýlem ze všech polotrik a nahradil ho ohroženými druhy zvířat. Bylo to riskantní, ale vyšlo to. Tím, že značka obětovala svou ikonu ve prospěch méně známých tvorů, udělala z jednoduchého projevu společenské odpovědnosti obrovskou kampaň s velkým PR potenciálem. Výsledkem bylo 600 tisíc sdílení, 1,2 milionu zobrazení, získaná média v hodnotě 9,9 milionů EUR (257 milionů Kč) 76 % nových zákazníků na e-shopech. Všech 1175 polotrik se navíc vyprodalo během jediného dne. Na kampani je fascinující, že zviditelnila logo Lacoste tím, že se ho úplně zbavila. “V zadání od klienta šlo hlavně o tu ikonu,” řekl nám v rozhovoru Bertille Toledano, co-president agentury BETC Paris. “Chtěli, abychom nějak zařídili to, že se bude o krokodýlovi víc mluvit.”

Předplatitelé Contagious I/O subscribers si mohou přečíst celý rozhovor s BETC Paris, zde.


KFC / Hot & Spicy


Ještě tu nebyla lepší chvíle na rčení: “Obrázek řekne víc než tisíc slov.”

Tyto printy jsou prostě úchvatné. Společnost KFC nahradila ve spolupráci s agenturou Ogilvy Hong Kong ohňové výbuchy svými pálivými kuřecími křídky a výsledek mluví sám za sebe. Reklama vyšla nejen v tištěných časopisech. Objevila se i na zdech a na papírových podložkách v hongkongských pobočkách řetězce KFC a dodala tak více života a energie do často pochmurných fast-foodových jídelen. V našem časopisu málokdy píšeme o kreativitě v tisku a když už, tak jedině z pohledu marketingové strategie. KFC se podařilo udržet značku v centru pozornosti a do posledního puntíku se řídilo návodem z knihy Jak se budují značky. Není pochyb, že jde o reklamu na KFC. Právě o tom mluvila před několika lety v rozhovoru pro Contagious Jenni Romaniuková, spoluautorka knihy Jak se budují značky, jako o podmínce, přes kterou nejede vlak. „Když jde o značku, marketér má za úkol zajistit, aby nebylo pochyb o tom, koho reklama propaguje,“ řekla. „Jakmile se příjemce musí doptávat, máme tu problém.” A tady problém opravdu nemáme.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout