Vytvořili jsme seznam, několikrát jsme ho pro jistotu zkontrolovali a teď vám přinášíme nejlepší reklamní kampaně roku
Za celý rok zhlédneme v redakci Contagious desítky tisíc reklamních kampaní. U některých se zasmějeme, u některých uroníme slzu a pár z nich nás přivede k myšlence, že bychom to s tím komunismem ještě měli prubnout. Ale jen malé procento kampaní se dostane do našeho výběru, učiněné pokladnice těch nejpůsobivějších a nejpoučnějších příkladů komerční kreativity.
Teď máte představu, co znamená, dostat se na náš seznam 25 nejnakažlivějších reklamních kampaní roku 2018. Z těch desetitisíců reklam, které sledujeme a hodnotíme, vám zde předkládáme ty, o kterých jsme usoudili, že svým novátorstvím, efektivitou a kreativitou předčí všechny ostatní. Představujeme vám je v čistě náhodném pořadí v sérii pěti bloků. Tento týden už potřetí, tady najdete první část výběru a tady druhou.
Nike / Dream Crazy
Kdyby tohle nebyl seznam nejlepších kampaní roku, ale dekády, kampaň Dream Crazy by tady figurovala tak jako tak. Nasadit do kampaně Colina Kaepernicka bylo v marketingové braži ze strany Nike jedno z nejsmělejších rozhodnutí za hodně, hodně dlouhou dobu a podle toho vypadala také odměna. Detailní černobílý portrét Kaepernickovy tváře obletěl celý svět a dostal se do titulků téměř každých větších novin v USA, v UK i jinde. Sloupkaři a analytici kampaň rozebírali ze všech myslitelných úhlů a hledali spojnice s cenou akcií Nike (která se na vlně kampaně dostala rekordně vysoko), výsledky online prodejů nebo interakcemi na sociálních sítích. Nicméně tato kampaň nechtěla ovlivnit krátkodobé metriky, chtěla budovat značku. Nike spolu s agenturou Wieden+Kennedy Portland udělali reklamu proto, aby každý, kdo ji uvidí, věděl, za jakými hodnotami společnost stojí. Výsledek nemohl být zřetelnější ani empatičtější.
Diesel / Go With The Fake
Diesel přistoupil na hru s napodobeninami. Během newyorského týdne módy přišel s hravou a neuctivou formou stunt marketingu. Značka pracovala s agenturou Publicis New York a ve spolupráci s italskou Publicis vytvořila ošuntělý pop-up obchod na Manhattanu v oblasti známé mezi těmi, kteří chtějí nakoupit levné padělky známých značek. Diesel tady prodal tisíce položek z limitované edice za nízké ceny nic netušícím nakupujícím, kteří si mysleli, že kupují napodobeniny. Diesel se tím chtěl předvést jako sebevědomá značka, která se nebojí dát na vědomí, že pokud na základě jejich produktů vznikají napodobeniny, bude to zřejmě tím, že je dělá dobře. „Úkolem Dieselu je přesvědčit lidi, aby přijali své chyby, aby šly proti většině tím, že dají na odiv to, co je na chybách úspěšné,“ řekl Contagious Bruno Bertelli, global CCO Publicis Worldwide. „Zjistili jsme, že mnoho významných amerických osobností ze světa módy boří mýty tím, že nosí napodobeniny, takže jsme tento směr podpořili.“
Ikea / Pee-Ad
Family Program od Ikei mnoho lidí nezná, proto se švédský prodejce nábytku rozhodl situaci napravit. Proměnil kvůli tomu jednu ze svých printových reklam v těhotenský test. Vše, co musí člověk udělat, je načůrat na proužek na spodní straně listu a když je test pozitivní, zobrazí se místo obvyklých modrých proužků šťastným budoucím rodičům sleva na dětskou postýlku. Kampaň vytvořila agentura Åkestam Holst ve Stockholmu, která pro značku v posledních několika letech odvádí konstantně vynikající práci. Hned po spuštění přišly na Pee-Ad smíšené reakce, od „geniální“ po „nechutné“. Kampani se ale velmi dobře povedlo upevnit slogan Ikei „Více místa pro život“ tím, že vdechla nový život do tradiční tištěné reklamy. Kampaň také uspěla tam, kde mnoho jiných pohoří, vyprovokovala reakce, i když někdy znechucené.
Mercado Livre / #StopAbusiveShipping
Ke všeobecnému rozčarování oznámila letos brazilská pošta Correios prudké zvýšení cen poštovného o 51 %. V reakci na to uspořádal latinskoamerický e-commerce prodejce Mercado Livre protest. Jednak chtěl dát najevo, že je na straně veřejnosti a také se potřeboval ujistit, že ho neobviní za pasivní přihlížení zvyšování cen, které ovlivní i jeho zákazníky. Ve spolupráci s agenturou REF+ in São Paulo odeslal Mercado Livre všem svým prodejcům email s prosbou, aby své balíky opatřili štítky opatřené vzkazem #StopAbusiveShipping. Correios je výhradní poskytovatel poštovních služeb po celé zemi, takže se zprávě nemohla vyhnout. Deny Zatariano, creative director v REF+ řekl Contagious: „Využili jsme Correios jako nástroje k rozšíření zprávy proti jim samotným.“ Kampaň vyústila v dočasný soudní zákaz zvýšení cen. Třebaže nakonec ceny stejně vzrostou a cena akcií Mercado Livre poklesne, zákazníci budou alespoň vědět, kdo za to může.
Montreal Museum of Fine Arts / Médecins francophones du Canada
Tahle kampaň by podle nás mohla letos být jedním z nejlepších příkladů reframingu značky. Montrealské muzeum výtvarného umění (MMFA) se spojilo se zdravotnickou asociací Médecins francophones du Canada a umožnilo lékařům předepisovat svým pacientům volné vstupy do muzea. Tím MFFA využilo statusu doktorů k tomu, aby důsledně komunikovalo myšlenku, že navštěvování muzeí není záležitostí elit, ale že je přínosné pro každého. A zatímco zájem veřejnosti o wellness se prudce zvyšuje a vytváří trh v hodnotě bilionů dolarů, MFFA díky kampani ukázalo, že jde s dobou a cítí tep současné kultury. Od muzea výtvarných umění bychom ale nic míň nečekali.