Yifei Chai, architekt inovací ve společnosti UNIT9's, mluví o tom, co by pro marketéry mohla znamenat novinka Solid z dílny Sira Tima Berners-Leea.
Tim Berners-Lee sleduje, jak se jeho dílo, the World Wide Web, postupně mění z majáku demokratického poznání na nástroj korporátní hamižnosti a politické propagandy.
Ve snaze oslabit sociální a technologické kolosy přichází Sir Tim s novým systémem Solid, který umožňuje uživatelům spravovat a zhodnocovat svá data. Jak? Za pomoci pluginu „POD“, který se podobá USB klíči uloženému v cloudu, jenž ukládá osobní data a umožňuje přístup aplikacím třetí strany přes uživatelovo osobní rozhraní. Marketingový průmysl nad touto novinkou zatím hromadně krčí rameny: „Dobrý nápad, Time, ale bude to někoho vážně zajímat?“
Možná mají pravdu. Ale pokud se mýlí, měli by zpozornět. A nejen proto, že možná zmizí některé z jejich oblíbených marketingových platforem.
Až (nebo pokud) Solid, nebo jeho budoucí následovníci dosáhne kritické masy, Google, Facebook a další přijdou o svůj status centralizovaného úložiště dat. Marketéři budou muset provést restrukturalizaci na základě tohoto nového modelu datového vlastnictví. Ale to by nevadilo. Však oni se časem přizpůsobí. Co ovšem asi trochu vadit bude, nebo co může při adaptaci váznout, je fakt, že značky budou potřebovat zásadní technické znalosti na to, jak interpretovat a používat data v nové éře osobního vlastnictví.
Obecný marketingový názor sice tvrdí opak, ale my dnes můžeme získat od sociálních gigantů jen ta nejzákladnější data. Proč? Protože nabízejí jen jednorozměrný obraz založený na individuálním uživateli. Google je sice z hlediska dat zlatý důl, nabízí však jen přehled založený na vzorcích vyhledávání daného uživatele. Podobné to vypadá s Facebookem, nad kterým se reklamní průmysl jen rozplývá, protože prý ví o svých uživatelích víc než jejich matky. Nám ale ve skutečnosti říkají facebookové profily jen to, jak se jejich majitelé chtějí na Facebooku prezentovat. Ano, je to užitečné, ale jestli si myslíme, že si takto o někom můžeme udělat dokonalý obrázek, šeredně se pleteme.
Avšak model Solid chce nabídnout celistvější data. Jak? Tím, že propojí více platforem a tím i víc informací o uživateli. Představte si rovnici Google + Facebook + Amazon + Twitter + LinkedIn. Mocná kombinace. Ale zároveň ohromně komplexní. Možná natolik komplexní, až bude nesrozumitelná. Pokud ovšem do rovnice nedosadíte umělou inteligenci. Takto zahuštěná data totiž rozklíčujete výlučně s pomocí vysoce sofistikované umělé inteligence.
A musíme vzít v úvahu také Blockchain. Proč by lidé měli podstupovat úmorný přechod na Solid, když z toho pro ně nic dobrého nekouká? Inu proto, že chtějí mít svoje data zase pod kontrolou a zpeněžit je. Což ale mohou udělat až tehdy, když budou mít možnost vysledovat, kde, kdo a jak je využívá. A hle, Blockchain. Tento báječný systém přidává uživatelským údajům specifický sledovací kód a určí jejich hodnotu. Takže bez Blockchainu je sen Sira Tima o redemokratizaci WWW zcela nesplnitelný.
Se systémem Solid, nebo bez něj, uživatelská data se už dnes kopírují a znásobují do té míry, že se z nich stává neovladatelná masa, která zoufale potřebuje umělou inteligenci a Blockchain, které mohou celou situaci spasit. A stejně se většina značek umělé inteligenci vyhýbá. Samozřejmě vědí, o co jde. Ale nemají potuchy, jak takovou věc reálně využít. Řítí se na ně desetitunový náklaďák s nákladem umělé inteligence a Blockchainu a většina značek nemá svodidla. Kdyby se ale vyhecovali a zjistili si patřičné informace, mohli by se stát součástí velice etického a Solidního řešení dnešních problémů s přebujelými daty.
Yifei Chai je architekt pro inovace ve společnosti UNIT9, která vytváří digitální „brand experience“, například aplikaci SoundSeeker pro Royal Caribbean, lidskou postavu z vodních kapek pro Gatorade, únikovou místnost pro Amazon Echo a videohru poháněnou během na trenažéru pro Nike.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz