News & Views

Odborníky zmátl „Turingův test reklamy“ /

Soutěž, kterou zorganizoval zakladatel Brxnd Noah Brier, ukázala, že reklamy vytvořené pomocí AI jsou téměř nerozeznatelné od těch, které vytvořily studentské týmy

Skupina zkušených marketingových profesionálů se v soutěži nazvané první „Turingův test reklamy“ se snažila rozlišit, které reklamy vytvořili studenti a které generovala AI. Sestava 16 odborníků z oblasti značek a reklamy, mezi které patřili globální kreativní ředitel R/GA Tiffany Rolfe a CCO skupiny Brandtech Mark D'Arcy, zkoumala deset reklamních billboardů. Všechny vznikly na základě stejného zadání pro fiktivní energetický nápoj. Sedm reklam vytvořily kreativní týmy ze škol reklamy a tři reklamy vytvořili odborníci z praxe s využitím nástroje AI. 

Porota dokázala s přesností určit původ vzniku reklamy pouze na 57 %, což je jen o málo lepší než hádání. Celou soutěž organizoval Noah Brier, který v roce 2022 založil organizaci Brxnd (vyslovováno 'brand'), aby prozkoumal průsečík mezi AI a marketingem. Výsledky oznámil na první Brxnd Conference v New Yorku 16. května.

Brier zároveň požádal 300 účastníků konference, aby absolvovali „Turingův test reklamy“.  Rozdíl mezi lidskou a strojovou kreativitou dokázali najít pouze s přesností 53 %. Když jsme se Contagious Briera zeptala, zda ho výsledky překvapily, řekl: „Upřímně řečeno, neměl jsem žádná očekávání. Když jsme v prosinci začali shánět týmy, byla technologie dostupná k řešení těchto problémů úplně odlišná než ta, kterou jsme využívali v dubnu.“ 

Kromě toho, že je přihlásil do Turingova testu, předal Brier reklamy vytvořené pro soutěž společnosti System1, která měří emocionální reakce lidí na reklamy a posuzuje jejich účinnost. AI-reklamy dosáhly v Turingově testu podle systému hodnocení System1 průměrného hodnocení 1,83, což je jen trochu méně než skóre průměrné tiskové reklamy v USA, které činí 1,9. Týmy, které použily umělou inteligenci, mohly pracovat s větším množstvím AI systémů pro tvorbu reklam. Měli ale zákaz jakkoliv upravovat nebo jinak měnit výstupy generované stroji (ačkoli Brier neměl způsob, jak dodržování těchto pravidel zajistit).

turing slides 002

Jeden tým v Turingově testu reklam diskvalifikovali, protože od začátku přiznal, že AI k vytvoření materiálů pro reklamu sice využil, ale poté ji sestavil sám. Nicméně Brier tuto reklamu předal společnosti System1 k posouzení a nakonec získala nejvyšší hodnocení ze všech reklam – lidských i strojových – čili 2,8. S touto reklamou ale při výše zmíněném průměrném skóre od System1 nepočítali. 

Soutěž pojmenovali podle Turingova testu, který navrhl matematik a počítačový vědec Alan Turing v článku z roku 1950 jako způsob hodnocení strojové inteligence pomocí hry, tří hráčů, v níž člověk klade otázky počítači a dalšímu člověku a poté se snaží určit, které odpovědi jsou lidské a které nabídl počítač pouze na základě psaných odpovědí. 

Brier Turingův test reklam pro Contagious popsal jako „zábavný“ a „zajímavý“ experiment, byl ale opatrný při uznání jeho omezení. 

Jedno z nich podle něj spočívalo v tom, že na AI-reklamách pracovali letití profesionálové se zkušenostmi v tvorbě kampaní. Brier Contagious řekl, že si nemyslí, že by AI nahradilo lidskou kreativitu, ale popsal ji jako „nejúžasnější kreativní zrychlovač“, který kdy zažil. 

Brxnd prý založil, aby přispěl k posunutí diskuse o AI a marketingu dál. Na otázku, zda byl stejně nadšený vlivem technologie blockchainu a metaverse na reklamu a kreativitu, Brier odpověděl: „Upřímně řečeno, stále jsem trochu zmatený z toho, co metaverse vlastně je. Myslel jsem, že blockchain je zajímavý, ale nikdy jsem nemohl pochopit, jaké jsou případy jeho použití. Často jsem se hádal s lidmi, zda popisují jen databázi nebo ne.“ 

Brier už dříve spoluzaložil platformu pro obsahový marketing Percolate, která získala financování ve výši 106,5 milionu dolarů, než byla v roce 2019 převzata platformou pro prodej od společnosti Seismic.

Pokud si přejete absolvovat Turingův test reklamy, můžete to udělat zde.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout