Forrester v květnu publikoval provokativní report, který říká, že značky jsou na sociálních sítích nevítaní vetřelci podporující nebezpečné platformy a doporučil jim, aby se nebály odejít
Nicméně vzdát se svého hlasu na sociálních sítích by pro značky znamenalo zároveň vzdát se zákazníků a zastánců, říká Nathan McDonald, spoluzakladatel a group CEO We Are Social. Značky by neměly ze sociálních sítí zmizet, měli by si je naopak vzít blíž k srdci.
Rozejít se se sociálními sítěmi? Vyvarovat se stockholmskému syndromu? Úderné úryvky uvádějící poslední report Forrester Research byly poutavé, avšak zcela zcestné a bez větší, mnohem zásadnější, pointy.
Chytré značky si uvědomují, že účast v debatách na sociálních sítích si musí zasloužit. Vědí také, jak důležitá taková komunikace je, než aby se nechaly vynechat ze hry: jak Forrester správně poukazuje, sociální sítě jsou relevantní ve všech stádiích zákazníkova cyklu života. Odchodem ze sociálních sítí se loučíte se zákazníky a potenciálními zastánci své značky.
Špatný marketing se nevyskytuje jen na platformách sociálních médiích, přestože některé značky se chovají jako hosté, které na párty nikdo nezval, většina z nich je zdvořilá a ohleduplná a dává komunitě přidanou hodnotu v podobě zábavy, humoru nebo užitečných informací. Tak to alespoň radíme našim klientům. Platformy sociálních sítí jsou nyní dostatečně zralé, aby pochopily, že zároveň fungují jako podniky s podporou reklamy. A značky hrají v tomto ekosystému důležitou roli.
Není tomu tak dávno, co spousta značek pohlížela na sociální sítě jako na nástroj zaměřující se na budování a udržování působnosti na konkrétních kanálech a platformách. Nyní se středobodem jejich obchodních cílů a ambic zde čím dál častěji stává sociální smýšlení.
Značky pro své výrobky a služby navrhují prvky sociálních sítí, aniž by v nich byly uvězněné. Učí se chovat společenštěji, méně mluví o sobě a přemýšlejí o svých komunitách jako o celku. V čele debat na sociálních sítích stojí spotřebitel, takže je lepší být součástí než utíkat.
Ačkoliv nesouhlasím s tvrzením, že insighty získané ze sociálních sítí by byly důležitější než jejich vlastní obsah, jak naznačuje Forrester, jsou pro naše klienty a kreativní proces celkově zásadní. Obsáhlé insighty čerpané sociálních sítí by měly prostupovat celkovou marketingovou strategií a měly by jít za hranice pouhých návodných taktik pro sociální média.
Skvělý obsah je stejně důležitý a i přestože je k jeho tvorbě zapotřebí víc než občasné zveřejnění statusu na Facebooku, za námahu určitě stojí. Máme velké množství příkladů báječného reklamního obsahu pro sociální sítě.
Kulturní význam může někdy pozvednout i ten nejprostší obsah, jako (nyní slavný) superbowlový tweet „dunk in the dark“ od Orea. Investice zde spočívala v míře přípravy – a důvěry. Nedávno jsme s Ikea spolupracovali na kampani k Mezinárodnímu dni proti homofobii, transfobii a bifobii. Její jádro tvořil koncept domova a sdělení, že jde o mnohem víc než jen o pocit bezpečí ve smyslu fyzického prostoru. Kampaň lidi vyzývala k vytváření bezpečných prostor pro členy LGBT+ komunity, kteří jsou v karanténě v místech, kde je nepřijímají pod hashtagem #BeSomeonesHome.
Nebo se podívejte na zájem generace Z, který získala WWF díky první ekologicky šetrné výzvě Fortnite #NoBuildChallenge. Výzva hráčům zakázala využívat k přežití přírodní zdroje, replikovala tak škody, kterým čelí naše planeta, a dala hráčům příležitost ochutnat svět bez přirozeného života. Z výzvy se rychle stalo nejfrekventovanější téma mezi hráči na YouTube, kde má v současnosti 12 milionů zhlédnutí.
Z čistě praktického úhlu pohledu: poptávka po obsahu na sociálních sítích během pandemie Covid-19 rapidně vzrostla. Lidé tráví online více času, prohlížením a ano, i nákupy. GlobalWebIndex data z našeho Digital 2020: April Statshot ukazuje, že více než polovina uživatelů internetu ve věku 25-34 let říká, že v posledních týdnech strávili online nákupy více času než běžně. Nebýt tam, kde spotřebitelé tráví svůj čas, by bylo od značek lajdáctví.
Klíčová pointa, kterou si z Forresterova reportu odnášíme, by měla být, jak důležité je využívat sociální sítě lépe, nikoliv méně. Rozpočty se nachází pod nevídaným tlakem a tak se pro ty, kteří to ještě nezkusili, objevuje i příležitost k experimentům se sociálními sítěmi k budování značky.
Nenechte se zmýlit: obsah na sociálních sítích a autentické podílení se na jejich chodu mohou skutečně ovlivnit způsob budování aktivity a důvěry, což jsou dva faktory, které budou v příštích měsících k přežití řady značek stěžejní.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz