Maurice Blackburn využívá generativní AI k vizualizaci hrůz, kterým čelí uprchlíci v australských detenčních centrech na pobřeží
Právnická firma Maurice Blackburn, která se zabývá sociální spravedlností, zveřejnila působivé fotografie. Živě ilustrují zkušenosti a utrpení žadatelů o azyl zadržovaných v australských detenčních centrech na pobřeží. Jelikož je ale vstup novinářů a kamer do těchto zařízení zakázán, byly snímky vytvořeny pomocí generativní AI. Umělá inteligence interpretuje výpovědi svědků, kteří popisují nelidské podmínky, v nichž se nacházejí.
Projekt s názvem Exhibit A-i: The Refugee Account si klade za cíl čelit efektu „sejde z očí, sejde z mysli“. Podobný přístup usnadňuje ignorování situace, kterou nemůžeme přímo vidět.
Ve spolupráci s kreativní agenturou Howatson+Company v Sydney zpracovali právníci přes 300 hodin rozhovorů s bývalými vězni. Následně vznikla série ze 32 individuálních výpovědí a 130 fotorealistických snímků vytvořených AI. Tyto vizuály následně ukázali přeživším z pobřežních center, aby obrázky přesně odrážely to, co se ve skutečnosti odehrávalo.
Soubor svědectví zveřejnili na speciálním webu a dále rozšířili prostřednictvím OOH kampaně a sociálních médií. Snímky rovněž nahráli do online fotobanky Shutterstock a zařadili je vedle tradičních fotožurnalistických zdrojů – což posiluje myšlenku, že snímky vytvořené AI je třeba považovat za dokumentární fotografie.
Aby se tyto kdysi neuchopitelné zážitky ještě více ztělesnily, shromážděné snímky a výpovědi vydali v podobě knihy a uspořádali výstavu, kterou kurátorsky připravil James Dive v Melbourne's Immigration Museum.
Ke shromáždění hodin rozhovorů s lidmi původně došlo v rámci žaloby, k jejímuž zastavení muselo následně dojít kvůli změně australského práva, ale klienti Maurice Blackburna si navzdory tomu přáli, aby byly jejich příběhy slyšet. Příprava kam trvala bezmála rok a oficiálně odstartovala 4. dubna.
Výsledky / Podle agentury získala iniciativa za jeden týden přes 2,5 milionu dolarů v získaných médiích a oslovila na 340 milionů lidí a vygenerovala zhruba 300 zmínek v různých příspěvcích.
Maurice Blackburn představil Exhibit A-i také australskému ministerstvu pro imigraci. Uvádí, že důkazy budou využity při jednáních s klíčovými činiteli s rozhodovací pravomoci v rámci australské koaliční vlády.
Zviditelnit problém / Jak se říká, fotka vydá za tisíc slov, a tato myšlenka stojí v jádru projektu. Nejsilnější důkazy v dějinách jsou často vizuální a omezený přístup a zákaz fotografování v australských detenčních centrech na pobřeží zařídil, že okolní svět viděl jen velmi málo z toho, co se v nich děje. Ačkoli ve výpovědích bývalých vězňů v první osobě je síla, pochopení jejich potenciálu coby podnětu pro generativní AI je geniální tvůrčí krok. Vidět znamená věřit a tento inovativní přístup k vytváření obrazů, které oživují lidská svědectví, by mohl postoj k osudu uprchlíků konečně změnit.
Jennifer Kanis, vedoucí právnička firmy Maurice Blackburn, která řídí praxi v oblasti sociální spravedlnosti, uvedla: „Výpovědi svědků a s nimi související fotografie vrhají světlo na temnou kapitolu australské historie. Svědčí o nepředstavitelné nelidskosti, kterou zažívali ženy, muži i děti uvěznění po mnoho let. Spolu s našimi klienty doufáme, že tato sbírka výpovědí svědků a souvisejících AI snímků poslouží Australanům i naší vládě jako trvalý záznam a naléhavý argument pro změnu.“
Věrohodná spolupráce / Když sázíte na tak vysokou částku, je třeba věnovat maximální pozornost tomu, aby výsledné AI snímky co nejlépe odpovídaly skutečnosti. Pro zajištění důvěryhodnosti projektu agentura Howatson+Company spolupracovala s fotografkou: „Projekt vnímám jako doplněk žurnalistiky. Otevřel mi dveře k novým způsobům vizuálního vyprávění, zejména v případech, kdy skutečnou fotografii nejde udělat,“ říká Amin.
Purpose AI / Zájem o generativní AI v posledním roce rapidně vzrostl. Může za to široké zpřístupnění nových výkonných platformem jako jsou DALL-E 2 nebo Midjourney. Většina počátečních experimentů byla hravá a relativně bezvýznamná, ale v tomto projektu se síla technologie dokonale hodí k obtížím, jimž čelí právě například uprchlíci, a pomáhá jim překonat bariéru empatie a soucitu s jejich osudem.
Gavin Chimes, výkonný kreativní ředitel agentury Howatson+Company, v rozhovoru pro Contagious uvedl, že nešlo o podněcování lidi k registraci nějaké petice: „Naším cílem bylo změnit vnímání uprchlíků ze strany veřejnosti a přimět co nejvíce lidí, aby zaujali lidský přístup k jejich zkušenostem. Lidskost se totiž v mediálním zpravodajství často ztrácí.“
Jde o brilantní připomínku toho, že AI technologie není jen hračka, a zároveň je dostatečně napřed, aby si vysloužila adekvátní pozornost – jak pro svou kreativitu, tak pro užitečnost. Navíc skvěle ukazuje, že používání umělé inteligence nám může pomoct stát se lidštější, nikoliv naopak.
Více informací o generování obrázků pomocí AI a o důsledcích a výzvách pro marketéry najdete v našem reportu o současných trendech.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz