News & Views

Právnická firma využívá AI k oživení svědectví uprchlíků /

Maurice Blackburn využívá generativní AI k vizualizaci hrůz, kterým čelí uprchlíci v australských detenčních centrech na pobřeží

Právnická firma Maurice Blackburn, která se zabývá sociální spravedlností, zveřejnila působivé fotografie. Živě ilustrují zkušenosti a utrpení žadatelů o azyl zadržovaných v australských detenčních centrech na pobřeží. Jelikož je ale vstup novinářů a kamer do těchto zařízení zakázán, byly snímky vytvořeny pomocí generativní AI. Umělá inteligence interpretuje výpovědi svědků, kteří popisují nelidské podmínky, v nichž se nacházejí.

Projekt s názvem Exhibit A-i: The Refugee Account si klade za cíl čelit efektu „sejde z očí, sejde z mysli“. Podobný přístup usnadňuje ignorování situace, kterou nemůžeme přímo vidět.

Ve spolupráci s kreativní agenturou Howatson+Company v Sydney zpracovali právníci přes 300 hodin rozhovorů s bývalými vězni. Následně vznikla série ze 32 individuálních výpovědí a 130 fotorealistických snímků vytvořených AI. Tyto vizuály následně ukázali přeživším z pobřežních center, aby obrázky přesně odrážely to, co se ve skutečnosti odehrávalo.

mb 01 2

Soubor svědectví zveřejnili na speciálním webu a dále rozšířili prostřednictvím OOH kampaně a sociálních médií. Snímky rovněž nahráli do online fotobanky Shutterstock a zařadili je vedle tradičních fotožurnalistických zdrojů – což posiluje myšlenku, že snímky vytvořené AI je třeba považovat za dokumentární fotografie.

mb 02 2

Aby se tyto kdysi neuchopitelné zážitky ještě více ztělesnily, shromážděné snímky a výpovědi vydali v podobě knihy a uspořádali výstavu, kterou kurátorsky připravil James Dive v Melbourne's Immigration Museum.

Ke shromáždění hodin rozhovorů s lidmi původně došlo v rámci žaloby, k jejímuž zastavení muselo následně dojít kvůli změně australského práva, ale klienti Maurice Blackburna si navzdory tomu přáli, aby byly jejich příběhy slyšet. Příprava kam trvala bezmála rok a oficiálně odstartovala 4. dubna.

mb 04 2

Výsledky / Podle agentury získala iniciativa za jeden týden přes 2,5 milionu dolarů v získaných médiích a oslovila na 340 milionů lidí a vygenerovala zhruba 300 zmínek v různých příspěvcích.

Maurice Blackburn představil Exhibit A-i také australskému ministerstvu pro imigraci. Uvádí, že důkazy budou využity při jednáních s klíčovými činiteli s rozhodovací pravomoci v rámci australské koaliční vlády.

Contagious Insight 

Zviditelnit problém / Jak se říká, fotka vydá za tisíc slov, a tato myšlenka stojí v jádru projektu. Nejsilnější důkazy v dějinách jsou často vizuální a omezený přístup a zákaz fotografování v australských detenčních centrech na pobřeží zařídil, že okolní svět viděl jen velmi málo z toho, co se v nich děje. Ačkoli ve výpovědích bývalých vězňů v první osobě je síla, pochopení jejich potenciálu coby podnětu pro generativní AI je geniální tvůrčí krok. Vidět znamená věřit a tento inovativní přístup k vytváření obrazů, které oživují lidská svědectví, by mohl postoj k osudu uprchlíků konečně změnit.

Jennifer Kanis, vedoucí právnička firmy Maurice Blackburn, která řídí praxi v oblasti sociální spravedlnosti, uvedla: „Výpovědi svědků a s nimi související fotografie vrhají světlo na temnou kapitolu australské historie. Svědčí o nepředstavitelné nelidskosti, kterou zažívali ženy, muži i děti uvěznění po mnoho let. Spolu s našimi klienty doufáme, že tato sbírka výpovědí svědků a souvisejících AI snímků poslouží Australanům i naší vládě jako trvalý záznam a naléhavý argument pro změnu.“ 

Věrohodná spolupráce / Když sázíte na tak vysokou částku, je třeba věnovat maximální pozornost tomu, aby výsledné AI snímky co nejlépe odpovídaly skutečnosti. Pro zajištění důvěryhodnosti projektu agentura Howatson+Company spolupracovala s fotografkou: „Projekt vnímám jako doplněk žurnalistiky. Otevřel mi dveře k novým způsobům vizuálního vyprávění, zejména v případech, kdy skutečnou fotografii nejde udělat,“ říká Amin.

Purpose AI / Zájem o generativní AI v posledním roce rapidně vzrostl. Může za to široké zpřístupnění nových výkonných platformem jako jsou DALL-E 2 nebo Midjourney. Většina počátečních experimentů byla hravá a relativně bezvýznamná, ale v tomto projektu se síla technologie dokonale hodí k obtížím, jimž čelí právě například uprchlíci, a pomáhá jim překonat bariéru empatie a soucitu s jejich osudem.

Gavin Chimes, výkonný kreativní ředitel agentury Howatson+Company, v rozhovoru pro Contagious uvedl, že nešlo o podněcování lidi k registraci nějaké petice: „Naším cílem bylo změnit vnímání uprchlíků ze strany veřejnosti a přimět co nejvíce lidí, aby zaujali lidský přístup k jejich zkušenostem. Lidskost se totiž v mediálním zpravodajství často ztrácí.“

Jde o brilantní připomínku toho, že AI technologie není jen hračka, a zároveň je dostatečně napřed, aby si vysloužila adekvátní pozornost – jak pro svou kreativitu, tak pro užitečnost. Navíc skvěle ukazuje, že používání umělé inteligence nám může pomoct stát se lidštější, nikoliv naopak.

Více informací o generování obrázků pomocí AI a o důsledcích a výzvách pro marketéry najdete v našem reportu o současných trendech.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout