Contagious vysvětluje jak agentury využívají 3D nástroj Epic Games k tvorbě ekosystémů značek a k přípravě na metaverse
Britský Institute of Practitioners in Adverstising (IPA) ve spolupráci s Epic Games a Collective organizuje v červnu pro reklamní průmysl workshop o Unreal Engine.
Contagious si promluvila s několika prvními uživateli, aby zjistila podrobnosti o softwaru, který podle IPA přinese „revoluci v reklamě“.
Co to vlastně je?
Unreal Engine je herní engine, nástroj na tvorbu fotograficky realistických 3D modelů a prostředí. Dokáže vytvářet i 2D modely a prostředí, ale ty nejsou tak působivé.
Zakladatel Epic Games Tim Sweeney engine vytvořil v roce 1998 kvůli vývoji střílečky Unreal z pohledu první osoby. Brzy poté začal software poskytovat i dalším vývojářům.
Během posledních dvou dekád vydal Epic několik iterací Unreal Engine (nyní je k dispozici předběžný náhled verze 5) a nakonfiguroval jej kompatibilní s konzolemi, mobilními operačními systémy a osobními počítači.
Během té doby technologie adoptovala různá odvětví za hranicemi herního vývojářství. Automobilové firmy ji využívají během procesu designování (pro tvorbu simulací interiérů automobilů ve virtuální realitě) nebo k tvorbě digitálních displejů na palubních deskách, architekti ho využívají k prezentacím své práce.
Skvělé a co to má společného s reklamou?
Můžeme říct, že Unreal Engine má ještě větší uplatnění v reklamě a marketingu, než v designu a architektuře.
Lze ho využít k budování virtuálních showroomů a dalších digitálních prostor, které lidé mohou navštěvovat v rámci poznávání produktu.
Je efektivní při adaptaci globálních televizních kampaní na regionální vysílání. Umí například přizpůsobit obal výrobku objevující se v každé scéně, třeba v případě Media.Monks pro Oreo.
Navíc jde o jasnou volbu pro značky, které chtějí tvořit videohry pro svůj vlastní marketing. Například Balenciaga a její Afterworld: The Age of Tomorrow. Takové případy jsou však stále poměrně vzácné.
„Unreal je také silný a flexibilní nástroj. Tyto charakteristiky dokonce překonává. Je to kreativní stav mysli. Naši 3D umělci a inženýři dokážou vytvořit a změnit nové světy v reálném čase,“ říká Tim Dillon, SVP růstu a inovací v reálném čase v Media.Monks.
Co je na tom tak úžasného?
Spoluzakladatel Collective Stephen Barnes říká, že výčet využití Unreal Engine nedokáže opravdu vyjádřit jeho potenciál vzhledem k vývoji marketingu. Tvrdí, že mu lze lépe porozumět jako nástroji, který značkám umožňuje vytvářet ekosystémy a „univerzální majetek“, který mohou využívat napříč všemi médii.
„Nejde o to, říct, je to pro kampaň nebo pro aplikaci nebo pro něco jiného. Je to pro všechno dohromady (...), když to jednou postavíte, můžete to používat do nekonečna.“
Například ten samý „univerzální majetek“ (řekněme 3D model auta) postavený v Unreal Engine lze využít k tvorbě televizní reklamy nebo v online konfigurátoru. A protože všechny pochází ze stejného zdroje, nedochází k odchylkám v kvalitě.
Další přednost Unreal Engine se skrývá renderování, procesu konverze 3D modelů na realistické snímky a animace s povrchy a osvětlením. Renderování s pomocí tradičních nástrojů znamená zmanipulování hrubého modelu všemi nutnými úpravami a následné hodiny čekání na konečný výsledek. Unreal Engine naopak umožňuje uživatelům pracovat na renderovaném snímku v reálném čase. Například když pracujete na televizní reklamě, v níž auto projíždí pouští, můžete okamžitě změnit osvětlení posunem Slunce nebo dokonce nechat spadnout několik vloček, pokud jsou zrovna Vánoce.
„Konečný výsledek zrovna sledujete na obrazovce,“ říká Barnes, „což vám poskytuje skvělou příležitost k umělecké režii v procesu tvorby.“ Zároveň tak šetříte značné množství času i peněz.
Jaká omezení Unreal Engine má?
„Unreal je 3D technologie a proto stejně jako všechny 3D nástroje jednou za čas neunikne nepřirozenosti,“ říká Dillon a poukazuje na znepokojení, které lidé pociťují, když se dívají na ne zcela dokonalé umělé obličeje. „Na druhou stranu se vyvíjí a zraje velmi rychle, například před rokem bychom si mysleli, že to, co máme teď, například v MetaHumans by vůbec bylo možné.“
Unreal Engine ale není typ nástroje, který prostě začnete používat. Vyžaduje schopnosti a školení.
Bude to pro reklamu další velká věc?
„Zaznamenáváme čím dál větší množství důvodů k tomu, aby agentury, produkční společnosti a týmy reprezentující klienta Unreal začlenily do svých nástrojů,“ říká Dillon, „pro rychlou vizualizaci, interaktivní a rychlou tvorbu prototypů a ke spojování různých prvků, jako je snímání pohybu, avataři a virtuální prostory a také pro všechny typy vertikálních odvětví od módy, přes maloobchod, sport, ke značkovým eventům a dalším.“
Reklamní svět ja naprosto fascinovaný myšlenkou metaverse, neustávajícího a živě sdíleného online světa. Tato fascinace s velkou pravděpodobností povede agentury k experimentování a přijetí Unreal Engine.
„Herní enginy jako Unreal jsou základem hratelných prostor, o kterých lidé smýšlí jako o metaverse,“ říká Dillon, „takže to jde ruku v ruce.“ Budoucnost Unreal ale není omezená, protože má perfektní pozici k tvorbě těch nejimerzivnějších a nejbohatších prostor, které budou lidé chtít navštěvovat a trávit v nich čas.“
Jsou k dispozici alternativní nástroje?
Barnes zmiňuje 3D Max a Dillon říká, že Unity je „velmi zajímavý herní engine, který se více zaměřil na mobilní a odlehčenější stranu spektra,“ nyní ale sílí.
Kolik Unreal Engine stojí?
Pro herní vývojáře je Unreal Engine zdarma dokud na svém produktu nevydělají milion dolarů, poté si Epic Games účtuje 5% provizi. Agenturám za tvorbu „lineárního obsahu nebo projektů na míru pro klienty“ Epic Games neúčtuje nic.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz