Platforma Quibi pro sledování pořadů na cestách se pro život během pandemie vůbec nehodí, ale nelamte nad ní hůl, říká zakladatel Addictive Simon Andrews
Když jeden z nejuznávanějších ředitelů v Hollywoodu Jeffrey Katzenberg (který dříve působil v Disney a Dreamworks) oznámil, že odchází z Quibi, nové mobilní streamovací služby určené pro sledování na cestách, přilákal spoustu pozornosti. Jeho pověst spolu se skutečností, že dokázal vybrat 2 miliardy dolarů, přinesly nekonečné množství článků polemizujících o budoucnosti Quibi.
Avšak svět se od představení Quibi (zkratka pro “quick bites”) na lednovém CES malinko změnil. Spuštění služby na cesty, když všichni zůstali v karanténě doma není zrovna ideální, i přesto CEO Quibi Meg Whitman (dříve pracovala v eBay a HP) zdůrazńuje, že také během tohoto „(karanténového) provozu“ existuje řada chvilek, kdy se obsah konzumovatelný po douškách hodí.
Navzdory všemu si myslím, že Quibi si zaslouží naši pozornost, protože narozdíl od většiny konkurence je Quibi kompletně vytvořené pro mobilní telefony. Mohli byste tvrdit, že obsah na Snapchatu a TikToku je také zaměřený na mobilní uživatele, ale vzpomeňte si na Martina Scorsese, když prosil lidi, aby nesledovali jeho netflixové veledílo The Irishman na svých telefonech.
(V současné době) není možné sledovat obsah Quibi v televizi – a technologie odlišuje pouze lehce rozdílné verze pro vertikální a horizontální sledování. Zároveň má poměrně odlišný obchodní přístup ke svým streamingovým rivalům. Model částečně financuje reklama a částečně poskytuje licenci IP, nikoliv její vlastnictví. Pro porozumění vzniku tohoto nápadu se zamyslete nad Katzenbergovým citátem pocházejícím z CES z počátku letošního roku: „Nové platformy vyžadují vypravěčskou kreativitu, která využije své nástroje a způsoby, které byly dříve jen těžko představitelné.“
Nové médium časem získá nový, speciálně pro ně určený obsah. Rané filmy byly nejdřív velmi podobné divadelním hrám, dokud nepřišel detailní záběr a rané televizní pořady byly v podstatě rádio před kamerou. Je pozoruhodné, že navzdory obrovskému dosahu mobilů, tak velké množství digitálního obsahu a zážitků stále vzniká primárně pro desktop a pro obrazovku telefonu se následně upravuje: feed Facebooku, vyhledávání na Googlu, bannerové reklamy atd. Je ironií osudu, že Hollywood / LA se svou charakteristickou schopností porozumět lidem už tuto příležitost před GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) jednou měl. Snapchat (Snap Inc.) a Quibi s hlavním sídlem v Santa Monice jsou nejlepšími příklady prémiového obsahu, který vzniká v první řadě pro mobilní telefony.
Podle prvotních čísel se zdá, že Quibi prospívá. Blíží se hranici 3 milionů stažení aplikace, a na iTunes má hodnocení 3,4 hvězdiček, z toho pětihvězdičková hodnocení uživatelů, kteří ji milují, a na druhou stranu hodnocení s jednou od těch, kteří by se raději dívali na televizi. Recenze jsou průměrné, ale některé pořady jako The Golden Arm a Most Dangerous Game získávají dobré reakce. Výkon na App Storu (alespoň v Británii) není nijak přelomový. Quibi se v britském App Storu nachází v kategorii Zábavy na 37. příčce, ale jde o americké uvedení na trh a neproběhl zde žádný lokální marketing. A například BritBox podporovaný ITV je pouze na 35. místě.
Výzkum provedený OnDeviceResearch nikterak překvapivě ukazuje, že streamovací služby využívá v Británii v současné době ohromné množství lidí: 68 % z nich sleduje Netflix, 62 % YouTube, 45 % BBC iPlayer, 41 % Amazon a 27 % Disney+. Netflix má Net Promoter Skóre 52, na druhém místě je Disney s 31. V tom samém výzkumu najdete také Quibi, přičemž 14 % osob o aplikaci ví a 6 % ji má staženou. To sice není nejlepší, ale ani nejhorší, vzhledem k nulovému marketingu na britském trhu.
Jde o běh na dlouhou trať. Quibi má dost peněz i obsahu na to, aby vydrželo další rok a jakmile se život začne vracet do nějakého normálu, mělo by zazářit. Lidé se vrátí zpět na cesty a velkoplošná televize už nebude tak praktická. Myslím si navíc, že odběratelské služby pravděpodobně dostanou tvrdou ránu, až lidé pocítí bolest ze ztráty zaměstnání.
Quibi může využít další přelomový bod v digitálu: LA vs SF, zábava vs technologie, kreativci vs programátoři. Ale Quibi se bude muset vyvíjet. Umožnění jeho sledování na televizi se blíží a následovat bude snad i možnost pořizování screenshotů. Klíčovou výhodou společnosti je Katzenberg a jeho status jednoho z nejlepších kreativních talentů v Hollywoodu (společnost již spolupracovala s velkými osobnostmi včetně Jennifer Lopez, Reese Witherspoon a Idrise Elby).
Pokud Katzenberg dokáže přesvědčit tuto kreativní komunitu k tomu, aby vsadili všechno na obsah, který z mobilní technologie vytěží maximum – na základě poučení ze Snapchatu a zejména žánru čínského vertikálního dramatu zpopularizovaného hráči jako je QQ – tato vize se naplní: kreativita vypravěčů příběhů užívajících své nástroje tak, jak si zakladatelé nikdy nedokázali představit.
Kvalita většinou zvítězí nad kvantitou, avšak Quibi má obojí. To si nemůžete nechat ujít.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz