Produktová designérka z Ustwo Marisa Jensenová o přetrvávající nerovnosti v oblasti designu a jak se k ní postavit
V čem je problém?
Jako z poloviny japonská a z poloviny dánská digitální produktová designérka trpím, když o tom musíme stále mluvit.
78 % Britů pracujících v oblasti designu jsou muži. Když se zaměříte na jednotlivá odvětví, ukazují statistiky ještě horší čísla: v oblasti digitálního designu pracuje 80 % mužů, 85 % v architektuře a ohromujících 95 % procent v produktovém designu. Opravdu děsivá čísla - zvláště pokud vezmete v úvahu, že většina vysokoškolských studentů designu jsou ženy. Kam tedy všechny zmizí?
Jak to, že menší skupiny mužů stále mají lví podíl na pozicích v tomto průmyslovém odvětví?
Různorodost pohlaví tvoří jen jeden z nesčetných faktorů, které k rozmanitosti přispívají. Zatímco se klade čím dál větší důraz na etnickou diverzitu, statistiky ohledně identifikace pohlaví, sexuální orientace, náboženství, handicapu nebo o socioekonomickém pozadí je těžké najít, protože je běžně nehledáme. Rok 2018 byl rokem, kdy se Institut odborníků na reklamu ve svém dotazníku ptal reklamních agentur vůbec poprvé na postižení.
Proč na tom záleží?
Vedle evidentních problémů se sociální spravedlností je zde i pádný obchodní důvod, kvůli kterému bychom měli na diverzitu zaměřit pozornost. Výzkumy opakovaně ukazují, že rozmanitá pracovní prostředí produkují lepší nápady, přitahují lepší talenty a vydělávají více peněz.
1. Mějte lepší nápady
Tvoří nás zkušenosti, kulturní historie a výchova. Pokud budeme všichni stejní budeme mít také podobné nápady - a to je nuda. Rozmanité týmy přináší na stůl rozmanité zkušenosti, kulturní znalosti a způsoby přemýšlení, které jsou přirozeně inovativnější.
V Ustwo jsme spolupracovali s automobilovou společností, abychom prozkoumali budoucnost interaktivních palubních desek. Klienti pocházeli z Číny a náš tým zahrnoval experty z Indie, Irska a Japonska – možná to zní jako začátek špatného vtipu, ale díky spojení rozmanitých perspektiv mohl tým tvořit nová spojení a řešit situace chování za volantem v různých zemích.
Dříve jsem pracovala pro charitu Centrepoint zabývající se bydlením. Mým úkolem bylo vytvořit podpůrnou online platformu pro mladé lidi na ulici. V počátcích jsme ale měli problém zaujmout publikum. Říkat mladým lidem, že jim tenhle nový produkt pomůže nebylo k ničemu. Nechtěli nás poslouchat - ostatně, co jsme věděli o tom, jaké to je, spát v sedmnácti pod širákem?
Až v momentě, kdy jsme je samotné zapojili přímo do týmu, aby nám pomohli platformu navrhnout a propagovat, se nám povedlo uvést věci do pohybu. Správné znázornění nám přineslo odezvu cílového publika. Projekty jako Holčičí efekt jsou dalším vhodným příkladem stejného nápadu.
2. Přitahujte větší talenty
Rozmanitá pracovní prostředí přitahují lepší talenty - dvě třetiny lidí hledajících práci na Glassdooru uvedlo, že diverzita na pracovním místě je při zvažování nabídek důležitá.
Situace ale působí bezútěšně a jednotvárnost v odvětví vytváří dokola se opakující cyklus. Studenti na londýnské univerzitě Goldsmiths v posledních měsících protestují proti nepřímo vyjadřovanému racismu, kterému v akademickém prostředí denně čelí, což určitým skupinám brání mít stejné šance na úspěch.
Pouhých 17 % design manažerů nebo majitelů firem jsou ženy - a stále vydělávají méně než muži na stejných pozicích. Na seniorních pozicích v oblasti designu pracuje jen 12 % Afroameričanů, Asiatů a menšinových etnických skupin.
Pokud lidé jasně nevidí úspěšné vzory, s nimiž by se mohli ztotožnit, budou své snahy i nadále vzdávat už v počátcích kariéry, čímž se tento vzorec bude nadále udržovat při životě.
Jak říká organizace Design Council: „Přetrvávající důležitost designu pro britskou ekonomiku je zřetelná… Aby se ale Británie dokázala chopit příležitosti, přístup k designu a schopnostem musí být rovnoměrněji distribuován napříč firmami, regiony a lidmi.“
3. Vydělávejte více peněz
Společnost McKinsey zjistila, že genderově rozmanité firmy mají o 21 % větší šanci podat lepší výkon než konkurence - a rasově rozmanité týmy ještě více, o 33 %. Myslím, že o tom, proč je to dobrá věc, vás už nemusím více přesvědčovat.
Co tedy můžete dělat?
Pokud máte ve svém týmu rozhodovací pravomoc, chopte se ji. Přizvěte si na pomoc trénink proti předpojatosti vůči různorodosti nebo zaveďte pravidlo upřednostňující spolupráci s jinými agenturami, které taktéž mají rozmanité týmy. Přizpůsobte tomu proces nabírání nových zaměstnanců. Aktivně se snažte zaplnit mezery v diverzitě. Hledejte mimo běžné zdroje a přestaňte se spoléhat na protežování příbuzných a známých - prokletí přijímacího procesu v kreativním sektoru.
V této oblasti existuje množství organizací, které může podporovat každý - Pip Jamiesonová z The Dots vytvořila skvělý seznam. Ustwo je zakládajícím členem programu Flipside a zároveň se účastní projektu Creative Mentor Network - obojí jsou iniciativy podporující mladé lidi s omezeným sociálním kapitálem. Otevřete dveře a pronikněte k univerzitám - nabídněte svůj čas k mentorování studentů, přijměte je na stáže a dejte jim naději, že v tomto odvětví mohou něco dokázat.
Stojí to hodně úsilí a péče všech (nejen HR!) a někdy to může být nepříjemné. V Ustwo jsme urazili kus cesty a jsme hrdí na to, že náš tým tvoří rovnoměrný počet lidí obou pohlaví a že máme úžasně rozmanitou skupinu leaderů. Stále však máme na čem pracovat a to je naše priorita. Nejen proto, že chceme vypadat dobře nebo že si potřebujeme něco odškrtávat, ale proto, že je to zkrátka prospěšné, pro všechny.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz