Populární destinace zaplavují stále větší davy turistů, podívejme se na inovativní kampaně, které tento problém zvaný „overtourism“ řeší
„Overtourism“ je jeden z nejnovějších pojmů používaných v cestovním ruchu.
Světová organizace cestovního ruchu OSN zveřejnila statistiky, podle kterých se počet mezinárodních návštěvníků, kteří v oblíbené destinaci zůstanou přes noc, v roce 2017 zvýšil na 1,3 miliardy. To je více než čtyřikrát oproti roku 1980. Tento trend má nepochybně své výhody: The Economist cituje ze zprávy McKinsey, že cestovní ruch generuje každé páté nové pracovní místo. Davy turistů s sebou ale také nesou spoustu problémů.
Podle odhadů navštívilo v roce 2017 Barcelonu 32 milionů turistů, což je mnohonásobně více, než počet obyvatel města (1,6 milionu). Tento masivní příliv zatěžuje infrastrukturu a obyvatelé si stěžují, že jedinečné vlastnosti města mizí pod „nánosem“ obchodů se suvenýry, davy návštěvníků, zájezdových autobusů a hlučných barů.
Overtourism se netýká jen velkoměst. Turisté narušují křehké ekosystémy ostrovů, parků a dalších přírodních krás na místech, jako je Island, Thajsko, Chorvatsko a ostrov Skye.
Jak píše Elizabeth Becker, autorka publikace Overbooked: The Exploding Business of Travel and Tourism:„Z cestování a cestovního ruch se stalo monstrum, které přináší mnoho dobrého a zároveň páchá obrovské škody.“
Contagious pozoruje, že národní turistické centrály a cestovní kanceláře začínají řešit problém overtourismu marketingovými prostředky. Diskuze o tomto jevu může pomoci viditelnosti země a jejímu PR a zároveň uklidňovat místní obyvatelstvo. A nese i další přímé komerční výhody, například v podobě vyššího podílu ekologicky smýšlejících návštěvníků.
Podle studie, kterou v roce 2016 zveřejnily agentury Sustainable Travel International a Mandala Research, preferuje 63 % turistů destinace, které se prokazatelně snaží chránit své přírodní zdroje. Stejný průzkum také zjistil, že „ekoturisté“ obvykle zůstávají na delší dobu a na místě více utratí.
Z archivu naší marketingové databáze I/O vybíráme ty nejlepší kampaně z poslední doby, které problém overtourismu řeší:
The Jackson Hole Travel & Tourism Board, Tag Responsibly
Pitoreskní Jackson Hole ve státě Wyoming se chlubí úchvatnými horskými vyhlídkami, které jakoby byly přímo určeny pro Instagram. Ale za těmi nejkrásnějšími místy, jejichž poloha navíc byla označena na fotkách, se táhly davy dalších lidí – a jejich kroky ničily přírodu. Místní agentura pro cestovní ruch Jackson Hole Travel & Tourism Board, chtěla tento problém vyřešit aniž, by lidem zakazovala dávat na Instagram fotky a označovat je. Přišla proto s instagramovým geotagem „Tag Responsibly. Keep Jackson Hole Wild“, který neprozrazuje přesnou polohu daného místa. Turisté se tak chovají šetrněji k přírodě a nikterak je to neomezuje.
Visit Faroe Islands, Closed for Maintenance
Faerské ostrovy veřejně oznámily, že v dubnu na jeden víkend zavřou pro návštěvníky „z důvodu nutné údržby“. Na souostroví 18 ostrovů však místo turistů přijede stovka mezinárodních dobrovolníků, kteří místním obyvatelům pomohou s údržbou turistických stezek a budováním nových, zřizováním vyhlídekk a instalací turistického značení. Všichni budou pracovat jen za ubytování a stravu. Projekt oficiálně oznámil Aksela Johannesena, premiér Faerských ostrovů.
K pomoci se přihlásily tisíce dobrovolníků z celého světa. Vláda Faerských ostrovů se vyjádřila: „Jsme velmi překvapeni a potěšeni – děkujeme všem, kteří projevili zájem.“
The Palau Legacy Project, Palau Pledge
Pravděpodobně nejznámějším příkladem trendu, jak zlepšit ochranu přírody, a přitom neodradit návštěvníky, je kampaň tichomořského ostrova Palau. Agentura Host / Havas Australia přišla s ambiciózní myšlenkou změnit imigrační politiku v zemi: všichni přijíždějící turisté podepisují v pasech emocionálně nabitý slib palauským dětem.
Kampaň kolem slibu, která vyzvala návštěvníky, aby nepoškozovali přírodní zdroje na Palau, vygenerovala 1,7 miliardy mediálních impresí. Palau Pledge se stala v roce 2018 nejvíce oceňovanou kampaní na mezinárodním festivalu kreativity v Cannes, odkud si odnesla bezkonkurenční tři ceny Grand Prix.
„Naší strategií od počátku bylo zlepšit chování vůči životnímu prostředí – aby to byla osobní volba a osobní vůle návštěvníků,“ vysvětluje Seamus Higgins, výkonný kreativní ředitel agentury Host / Havas Australia.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz