News & Views

Strategické zásady Bruna Cunhy /

Contagious se ptá reklamních stratégů, jak a jaká média konzumují a jaké výzkumné návyky si vypěstovali

Zajímalo vás někdy, čím své mozky denně dopují nejlepší stratégové nebo na jaké zdroje nedají dopustit, když se zrovna potýkají s briefem? 

Nás ano. A tak jsme se zeptali.

Bruno Cunha je group strategy director agentury David & Goliath. Během patnácti let v account planningu pracoval na různých světadílech jak na straně klienta tak agentury. Cunha v Brazílii zastával pozici kreativního stratéga v Coca-Cola, v Rio de Janeiru byl ředitelem plánování Ogilvy & Mather. Poté se přesunul USA, konkrétně do New Yorku jako viceprezident pro strategii v 360i a následně odešel do David & Goliath.

Která média vám pomáhají zlepšovat se v tom, co děláte, případně přemýšlet o strategii obecně? 

Poslední dobou je to mix newsletterů a podcastů. Vzhledem k nekonečnému množství obsahu a omezenému množství času se snažím uplatňovat systematickou selekci. Jednou za čas se vydám na lov nových zdrojů a pokusím se dát sbohem těm, kterým už nevěnuji příliš pozornosti.

U podcastů mě baví rozhovory s lidmi z oboru, například Fearless Creative Leadership od Charlese Daye, Inspiring Futures Eda Cottona a Stuff From The Lot od Davea Daye. Hidden Brains od NPR mám rád, když hledám něco fascinujícího v souvislosti s lidským chováním. Z newsletterů jsem se poslední dobou začetl do The Future Party nebo The Hustle, které se zabývají především technologiemi a internetovou kulturou.

Miluji i It’s Nice That, především kvůli designu, umění a širší kreativitě. Je to spolehlivý a neutuchající zdroj inspirativního obsahu.

Máte nějaké zdroje, do nichž se okamžitě ponoříte, když pracujete na briefu?

Pokud je to možné, snažím se využívat expertní poznatky a spojit se s někým, kdo má přímou nebo nepřímou zkušenost s tématem briefu. Zrychluje to křivku učení.

Dále jdu do bibliografie o daném tématu. Pokud začínáte pracovat na nové kategorii nebo značce nebo se snažíte porozumět novému tématu, pravděpodobně existuje kniha, která vám poslouží jako zkratka a zdroj inspirace. Zní to očividně, ale vzhledem k tempu v jakém pracujeme, si na to mnohy neuvědomíme a nenajdeme si dostatek času.   

 

Během jednoho workshopu jsem slyšel citát, řekl ho Steve Blank: „Běžte ven, uvnitř vašeho baráku žádná fakta nenajdete.“


Bruno Cunha, David & Goliath

 

Kdo má podle vás zajímavé názory a nápady, koho sledujete?

Podcast The Daily od Michaela Barbaro mám jako ranní jistotu. Když si ho nestihnu poslechnout, mám pocit, že mi něco unikne.

Z méně známých osobností mě fascinuje Paul Walton a jeho znalosti o historii značek. Sleduji ho na LinkedInu a Twitteru (@paulwaltonbytes) a pokaždé mi udělá radost, když zjistím, že zveřejnil něco nového. 

Existuje nějaký kontraproduktivní nebo veskrze neužitečný zdroj, na který podle vás stratégové nezdravě spoléhají?

V oblasti výzkumu je takový Google rozhodně přítel i nepřítel zároveň. Na tohle téma existuje jeden citát, který jsem slyšel během školicího workshopu v Ogilvy, řekl ho Steve Blank: „běžte ven, uvnitř vašeho baráku žádná fakta nenajdete.“

Z čeho naopak podle vašeho mínění čerpají planneři zřídkakdy?

Nechtějí opustit vlastní píseček a mluvit s lidmi. Nevyměňují si názory a nezískávají tím odlišné úhly pohledu. Vyhýbají se probírání všech možných hypotéz nebo směrů, které ještě nejsou finálně domyšlené. Nemluví s „opravdovými“ lidmi, v raných stádiích práce nezapojují další stratégy nebo kreativní týmy. Vše, co jsem vyjmenoval dohromady pomáhá. Nasčítá se to. A (většinou!) je to zdarma, stačí být jen otevřený, mít nastražené uši a dělat si poznámky!   

Kam se vydáte, když máte potíže s briefem? Máte nějaké místo, které vám pomáhá pracovat nebo přemýšlet?

Když mám dostatek času, dám si pauzu a vrátím se k briefu velmi brzy ráno, než všechno začne… myslím tím, než se probudí děti!

Kancelářská etiketa: s hudbou nebo bez?

Hudba je velmi osobní, takže sluchátka, prosím. Tedy, až se vrátíme do kanceláře. Jednou se to stane!

Jaký je pro stratéga nejlepší zdroj, za který nemusí platit?

Možnost nahlédnout do zákulisí, tam kde to všechno vzniká je nedocenitelná. V tom smyslu mě napadají dva báječné zdroje: The On Strategy Showcase, který se zabývá strategickým základem velkého množství kampaní světové úrovně a také prezentace o efektivitě od Marka Ritsona, které snadno najdete na YouTube. 

Která média a zdroje byste doporučil těm, kteří s kariérou stratéga teprve začínají?

Kromě všech těch, co už jsem zmiňoval, je solidním zdrojem i APG UK. Nabízí toho tolik: studie, články, rozhovory a knihovnu vědomostí. Je to klasika a stále se vyvíjí.

Napadá vás něco, co se odehrálo v pop-kultuře a porozumělo to lidem lépe než reklama?

Páni, kauza GameStop byla jednoduše fascinující. Sledoval jsem její vývoj a nevěřil vlastním očím. Jde o důkaz toho, jakou sílu mohou lidé mít, když se spojí, jak se mohou hnutí organizovaná zdola rozšířit jako lesní požár a odhaluje také možnou křehkost našeho systému.

 

Líbí se vám náš úhel pohledu? Tento článek je jen ochutnávkou z toho, co mají k dispozici naši předplatitelé. Více o členství v Contagious zjistíte zde. Hledáte-li insighty a vaše sales pitch potřebuje posunout na novou úroveň, potřebujete-li analýzu konkurence před schůzkou s klientem nebo hledáte nejlepší případové studie pro zásadní prezentaci, Contagious je vám k ruce. Ozvěte se nám prostřednictvím kontaktního formuláře.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout