News & Views

Strategist Digest: Díky metafoře si reklamu lépe zapamatujete /

Contagious zpracovává nejzajímavější a nejaktuálnější výzkumy nejen ze světa reklamy. Zkrátka, ke čtení je toho příliš a času není nazbyt

Chytlavé reklamy: Proč metafory přispívají k lepší zapamatovatelnosti


 

Autoři: Elizabeth Beard, Nicole Henninger a Vinod Venkatraman. Publikováno v Journal of Advertising.

Jednou větou:

Metafory zvyšují zapamatovatelnost reklamy.

Detailněji:

Výzkumníci zjišťovali, zda si lidé lépe pamatují reklamní spoty, které využívají metafory, nebo zda-li jsou v tomto ohledu lepší funkční a emocionální reklamy.

60 účastníků výzkumu v prvním experimentu sledovalo 60 statických reklam existujících značek (20 funkčních, 20 emocionálních a 20 metaforických). Šlo buď o klasické printové nebo digitální reklamy.

Následně se výzkumníci respondentů ptali, co si o reklamách myslí. Poté jim předložili řadu úkolů, aby zjistili, jak dobře si lidé reklamy pamatují. Účastníci absolvovali jednoduché testy a měli identifikovat značky podle jejich sloganů.

Týden po prvním kole otázek se účastníci vrátili k dalším paměťovým testům, přičemž jeden z nich probíhal během vyšetření pomocí funkční magnetické rezonance.

Výsledky prvního kola experimentů ukázaly, že si účastníci častěji vybavovali značky z metaforických reklam (průměrné skóre = 8,52) než z funkčních (průměrné skóre = 7,42). Mezi emocionálními a metaforickými reklamami tak významný rozdíl nebyl. Různé další paměťové testy přinesly podobné výsledky ve prospěch metaforických a emocionálních reklam, i přesto že účastníci obecně strávili více času prohlížením funkčních reklam.

Když se účastníci vrátili o týden později, situace vypadala v podstatě stejně, s jednou výjimkou.

Skenování mozkové aktivity ukázalo jednu zajímavou věc: zatímco levá hemisféra předpovídala, jak živě si účastníci pamatují metaforické a funkční reklamy, u emocionálních reklam to bylo jinak. Lidé uvedli, že si emocionální reklamy pamatovali živě, ale pak měli tendenci si plést důležité detaily, například sdělení o značce. Opravdu dobře si pamatovali to, co spontánně vyvolává pozitivní emoce, například obrázky štěňátek. Výzkumníci dospěli k závěru: emocionální reklamy sice vyvolávají silný dojem na začátku, ale v dlouhodobém měřítku povědomí o značce neposilují.

Druhého kola experimentu se zúčastnilo 187 nových lidí. A výzkumníci si svá předchozí zjištění potvrdili. Zároveň prokázali, že to byly právě metafory, co ovlivnilo vzpomínky účastníků, nikoliv stávající postoje lidí ke značkám.

Proč o tom vědět?

Podle autorů se jedná o „první soubor studií, které porovnávají rozdíly v pamatování emocionálních, funkčních a metaforických aspektů reklam.“

Slabé stránky?

Autoři upozorňují, že nemohli spolehlivě zajistit, aby lidé sledovali reklamy opravdu pozorně. Navrhují, že v budoucích studiích tomu lze předcházet pomocí sledování očí účastníků. Studie zároveň testovala pouze to, jak si lidé reklamy pamatují, nikoliv záměr nákupu, skutečný prodej apod.

Kde se dozvím víc? 

Tady, ale není to zdarma.

Líbí se vám náš úhel pohledu? Tento článek je jen ochutnávkou z toho, co mají k dispozici naši předplatitelé. Více o členství v Contagious zjistíte zde. Hledáte-li insighty a vaše sales pitch potřebuje posunout na novou úroveň, potřebujete-li analýzu konkurence před schůzkou s klientem nebo hledáte nejlepší případové studie pro zásadní prezentaci, Contagious je vám k ruce. Ozvěte se nám prostřednictvím kontaktního formuláře.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2023 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout