Contagious zpracovává nejzajímavější a nejaktuálnější výzkumy nejen ze světa reklamy. Zkrátka, ke čtení je toho příliš a času není nazbyt
Autoři: Elena Reutskaja, Nathan Cheek, Sheena Iyengar a Barry Schwartz. Publikováno v Journal of International Marketing.
Jednou větou:
Nedostatek možností je pro spotřebitele větší problém, než když je jich příliš mnoho.
Detailněji:
Autoři položili respondentům otázky o množstvích možností, kterým čelili v různých produktových kategoriích. Oslovili 7400 lidí ze šesti zemí – Brazílie, Číny, Indie, Japonska, Ruska a USA.
Požádali je, aby odhadli počet dostupných možností, zda je to pro ně tak akorát, moc nebo málo a kolik by podle nich bylo ideální, aby byli spokojení. Účastníci přemýšleli o nabídce produktů v kategoriích: nealko nápoje, automobily, nemovitosti, lékařská péče, vzdělávání a práce.
Po zohlednění všech odpovědí výzkumníci zjistili, že nedostatek možností vidí jako problém 51 % lidí. Příliš široká nabídka vadila 14 %. 35 % respondentů vyjádřilo spokojenost.
Problém přehlcení šířkou nabídky se nejméně týkal Ruska (6 %) a Indie (5 %). Tento fenomén nejčastěji kritizovali lidé v USA (28 %), týkalo se to hlavně kategorie nemovitostí. Až 61 % Američanů si myslí, že jich je na trhu příliš mnoho.
V žádné ze zemí ale nadbytek nepředstavoval větší problém než nedostatek. Výsledky jasně ukázaly, že nedostatečná nabídka způsobovala mezi lidmi větší nespokojenost než nadbytek. V Japonsku a Číně naopak velká nabídka v určitých kategoriích (nealko nápoje) neměla na spokojenost žádný vliv. V tom případě to lze vnímat jako kulturní specifikum. Ve všech zemích ale nedostatek možností spolehlivě koreloval s nižší spokojeností.
Proč o tom vědět?
Autoři uváději, že se značky začaly soustředit na to, aby zákazníkům nabídly co možná nejvíce možností a v omezeném výběru a užším zaměření zcela přestaly vidět smysl, což ovlivnilo způsob, jakým sestavují své produktové řady.
Výzkumníci také kritizují existující studie, které podle nich neukazují, co a jak si lidé vybírají v každodenním životě. Studie rovněž neobsahují informaci, jak lidé prožívají různou šířku nabídky.
Slabé stránky?
Zatímco výše uvedená tvrzení jsou oprávněná, studie se spoléhá na dotazníky, nikoliv na pozorování a experimenty, takže je tu vždy prostor na otázku, zda odpovědi lidí reflektují jejich skutečné chování.
Kde se dozvím víc?
Tady, a je to zdarma.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz