News & Views

Strategist’s Digest: Existuje příliš mnoho behaviorálních předsudků? /

Contagious zpracovává nejzajímavější a nejaktuálnější výzkumy nejen ze světa reklamy. Zkrátka, ke čtení je toho příliš a času není nazbyt

K parsimonii ve výzkumu předsudků: Navrhovaný společný rámec zpracování informací v souladu s přesvědčením pro soubor předsudků /

Autoři: Aileen Oeberst a Roland Imhoff. Poprvé publikováno v Perspectives on Psychological Science.

 

Jednou větou: 

Mnoho uznávaných behaviorálních předsudků může být jen různými odstíny jedné heuristiky.

Detailněji:

Výzkumníci provedli přehled literatury, aby zjistili, zda některé behaviorální předsudky nejsou ve skutečnosti jen různé projevy konfirmačního zkreslení – naší tendence vidět věci způsobem, který odpovídá stávajícím přesvědčením.

Například sebeobhajovací tendence – snaha přisuzovat úspěchy vnitřním faktorům a neúspěchy vnějším – vychází ze základního přesvědčení, že „já jsem dobrý“. Zatímco předpojatost v rámci skupiny – tendence pohlížet na lidi ze společné skupiny s iracionální přízní – se vysvětluje jako přesvědčením, že „moje skupina je dobrá“. Základní přesvědčení se liší, ale obě spojuje stejný návyk zpracovávat informace způsobem, který potvrzuje naše stávající názory.

Některé předsudky mohou dokonce vycházet ze stejného přesvědčení. Například efekt pozornosti – lidé přeceňují, jak moc jim ostatní věnují pozornost – spočívá v tom, že lidé věří, že jejich zkušenost je přiměřená. V podstatě si myslí: „Když si něčeho všímám já, pak si toho musí všimnout i ostatní“.

Lidé jsou přesvědčení, že jejich zkušenost je přiměřené, což by také mohlo vysvětlovat falešný konsenzus – tendenci lidí přeceňovat sdílení názorů. Autoři naznačují, že tyto dvě předpojatosti se liší pouze v posuzovaných výsledcích, např. „stejně jako já se musí zaměřit na skvrnu na mém obličeji“ versus „většina lidí si stejně jako já myslí, že je nešťastné přejít přes tři kanály“.

Autoři tvrdí, že informace nikdy nezpracováváme jako čistý papír. Vždy jsou vedeni přesvědčením, které do jejich úsudků zasahují. Nejenže hledáme informace, které naše přesvědčení potvrzují, ale pravidelně vnímáme nové informace nesprávně tak, aby odpovídaly tomu, co si už myslíme. Tuto zaujatost projevujeme dokonce i v případě, že na výsledku nemáme žádný zájem, a v situacích, kdy nás aktivně nabádají k nezaujatosti, například u soudu.

Proč o tom vědět?

Mnohé behaviorální tendence se překrývají a mohou být velmi specifické pro určitý kontext. Proto je pro podniky obtížné tyto předsudky převzít a úspěšně je aplikovat v jiných situacích, než ve kterých se přímo zkoumají. Pokud ale můžeme tyto tendence přiřadit stejným základním procesům, může nám to umožnit, abychom jim lépe porozuměli a byli jsme schopni předvídat různé kontexty, v nichž by fungovaly.

Slabé stránky? 

Model je zatím podepřený pouze literaturou. Než bude možné provést nějaké zásadní změny v označování a uspořádání předsudků v odborné literatuře, bude třeba jej otestovat.

Kde se dozvím víc? 

Tady a zdarma.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout