Contagious zpracovává nejzajímavější a nejaktuálnější výzkumy nejen ze světa reklamy. Zkrátka, ke čtení je toho příliš a času není nazbyt
Autoři Saraí Meléndez-Rodríguez & David Roca. Publikováno v International Journal of Advertising.
Jednou větou:
Honba za cenami poškozuje vnitřní motivaci a pověst kreativců, stejně jako jejich emocionální a fyzické zdraví.
Detailněji:
Výzkumníci chtěli zjistit, jaký vliv má získávání ocenění v oboru na pověst a zdraví reklamních tvůrců. Vyzpovídali 18 brazilských tvůrců, kteří vyhráli ceny Cannes Lion, a uskutečnili tematickou analýzu jejich odpovědí.
Z rozhovorů vyplynulo, že ve snaze splnit očekávání agentur se kreativci někdy dopouštějí neetických praktik, aby získali ocenění, což může poškodit jejich pověst třemi způsoby.
Za prvé, kreativce někdy označují za podvodníky – prý vytváří „podvodné práce“ pouze za účelem získání ocenění. Za druhé, kreativci mohou ztratit vliv tím, že stále dokola vytvářejí něco stejného ve snaze zopakovat nápady, které se jim v minulosti vyplatily. A za třetí, kreativci si mohou poškodit pověst, když si přivlastňují zásluhy za práci jiných lidí.
Navíc neustálý tlak — „Musíte vytvořit vynikající dílo!“ – způsobuje velký stres a podepisuje se na duševním i fyzickém zdraví kreativců.
Z rozhovorů vyplynulo, že manažeři někdy nenápadně nabádají kreativce k nadměrnému pracovnímu vytížení. Často se očekává, že budou pracovat na svých exkluzivních nápadech mimo běžnou pracovní dobu.
Mezi důsledky tohoto stavu patří poruchy spánku, vyhoření a pocity nízkého sebevědomí. V několika extrémních případech dokonce snaha o uznání dohnala lidi k sebevraždě.
Nevypadá to dobře ani po fyzické stránce. Přetížení kreativci mají sedavý životní styl a špatné stravovací návyky, které negativně ovlivňují jejich zdraví. Tyto faktory mohou časem přispět k vážným onemocněním, jako jsou srdeční a žaludeční problémy a nesčetné další zdravotní komplikace. Mechanismy zvládání stresu, které kreativci někdy používají – užívání legálních i nelegálních drog proti úzkosti, depresi nebo lepšímu soustředění a konzumace alkoholu k odreagování – mohou tyto zdravotní problémy ještě prohloubit.
Proč o tom vědět?
Z výzkumu vyplývá, že touha agentur po oceněních spíše negativně ovlivňuje motivaci zaměstnanců, než aby ji zvyšovala.
Jelikož se ukázalo, že vnitřní motivace je klíč ke kreativitě, tlak na honbu za cenami škodí nejen zdraví a pověsti lidí, ale je kontraproduktivní i pro agentury.
Výzkumníci navrhují, aby v agenturách školili manažery, jak udržet pracovní stres pod kontrolou, a nabízeli kreativcům včasnou psychologickou pomoc. Kreativní manažeři by měli mít možnost kdykoliv se ozvat, aby zastavili zneužívání. Studie také uvádí, že agentury by měly uznat svou roli v neetickém chování spojeném s honbou za cenami, čímž by se část viny a pozornosti přenesla na jednotlivé kreativce.
Slabé stránky?
Výzkumný vzorek z 18 lidí je příliš malý na to, aby se dalo mluvit o skutečně zobecnitelných závěrech.
Kde se dozvím víc?
Tady, ale není to zdarma.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.
© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz