News & Views

Strategist's Digest: Brand aktivismus, sociální média a vlastní zájmy /

Contagious zpracovává nejzajímavější a nejaktuálnější výzkumy nejen ze světa reklamy. Zkrátka, ke čtení je toho příliš a času není nazbyt

Když se značky promění v realitu: Role autenticity a elektronického word-of-mouth na reakci spotřebitelů u značek, které zastávají výrazné názory


Autoři Shu-Chuan Chua, Hyejin Kima and Yoojung Kim. Poprvé publikováno v The International Journal of Advertising.

 

Jednou větou: 

Lidé mají tendenci věřit, že aktivismus značky ve vlastním zájmu je autentičtější.

Detailněji:

Výzkumníci se zabývali tím, jak lidé reagují na aktivismus značek na sociálních sítích, a zkoumali, co ovlivňuje jejich reakce. Konkrétně je zajímaly dvě otázky: Záleží na tom, zda značka dobře zapadá do zvolené společensko-politické kauzy? Jak značku ovlivňuje situace, kdy její aktivismus působí jako aktivita ve vlastním zájmu? Výzkumníci kromě toho zjišťovali, jak postoj lidí k sociálním médiím podbarvuje jejich reakce na kampaně spojené s aktivismem značky.

Online výzkum probíhal na jaře 2021 v USA. Vědci analyzovali 349 odpovědí účastníků, kteří v uplynulém roce používali sociální média a přesně si pamatovali alespoň jednu kampaň na podporu aktivismu značky, kterou na sociální platformě viděli.

Účastníci odpovídali na otázky týkající se kampaně, kterou si pamatovali: Zda ji považovali za autentickou, jaká byla pravděpodobnost, že budou kampaň sdílet nebo o ní mluvit na sociálních sítích a jak ovlivnila jejich postoj k dané značce a podobně.

Výsledek byl překvapivý. Čím více se účastníkům zdálo, že se v případě kampaně jedná o aktivismus značky ve vlastním zájmu, tím spíše kampaň vnímali jako autentickou.

Účastníci také vnímali kampaň jako autentičtější, pokud zastávali obecně pozitivní postoj ke značkám využívajícím sociální média k prosazování sociopolitických cílů a pokud sociálním médiím důvěřovali obecně.

Účastníci také považovali aktivismus značky za autentičtější, pokud byl v souladu s tím, co už o značce a jejich hodnotách věděli. Autenticita pro ně představovala plus. Když lidé věří, že je aktivismus značky autentický, je pravděpodobnější, že budou příspěvky v souvislosti s ním sdílet na sociálních sítích se svými přáteli. A když lidé častěji sdílejí příspěvek na sociálních sítích (tzv. electronic word-of-mouth), je pravděpodobnější, že budou značku vnímat pozitivně, zváží nákup produktu nebo služby a budou k ní loajální.

Proč o tom vědět?

Výsledky naznačují, že by značky měly usilovat o autenticitu tak, že si vyberou sociopolitické kauzy, na kterých se již nějakým způsobem podílejí nebo o které mají přirozeně zájem. Značky by si měly vybírat kanály sociálních médií, kterým uživatelé důvěřují jako platformě. Správná strategie je, zaměřit se na lidi, kteří mají dobré mínění o značkách vyjádřujících k sociopolitickým kauzám.

Nic z toho samozřejmě nezvýší šance na uskutečnění společenské změny, ale pro budoucnost značky to může znamenat zázraky.

Slabé stránky? 

Sami výzkumníci upozornili na zajímavé omezení, a sice na načasování studie. Jaro roku 2021 bylo v USA obzvlášť rozbouřené – krátce po protestech Black Lives Matter, uprostřed covidových omezeních, což mohlo mít výrazný vliv na reakce lidí.

Kde se dozvím víc? 

Tady, ale není to zdarma.

Líbí se vám náš úhel pohledu? Tento článek je jen ochutnávkou z toho, co mají k dispozici naši předplatitelé. Více o členství v Contagious zjistíte zde. Hledáte-li insighty a vaše sales pitch potřebuje posunout na novou úroveň, potřebujete-li analýzu konkurence před schůzkou s klientem nebo hledáte nejlepší případové studie pro zásadní prezentaci, Contagious je vám k ruce. Ozvěte se nám prostřednictvím kontaktního formuláře.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout