News & Views

Strategist's Digest: Když cool kanceláře omezují kreativitu /

Contagious zpracovává nejzajímavější a nejaktuálnější výzkumy nejen ze světa reklamy. Zkrátka, ke čtení je toho příliš a času není nazbyt

Prostor pro kreativitu: Netradiční kanceláře a divergentní myšlení


Autoři: Sunkee Lee a Manuel Sosa. (Working paper.)

Jednou větou:

“Cool” kancelář může někdy omezovat kreativní řešení problémů.

Detailněji:

Výzkumníci navrhli sérii experimentů s cílem ověřit, zda netradiční pracovní prostory zlepšují divergentní myšlení. Jedná se o myšlenkový proces, který vede ke vzniku většího množství netradičních řešení problémů a považuje se za jeden z významných předpokladů kreativity.

V prvním experimentu poslali účastníky, aby v jedné ze dvou kanceláří nakreslili objekty, které obsahují kruhy. Kanceláře měly stejný půdorys, ale jejich interiér byl odlišný. Jedna kancelář vypadala jako standardní firemní prostředí, zatímco v druhé kanceláři se nacházely barevné sedací pytle, vysoké stoly a stoličky. Stěny zdobily kresby a plakáty.

V rozporu s očekáváním výzkumníci zjistili, že účastníci si v „netradiční“ kanceláři vedli hůř. Usoudili, že za to nejspíš mohlo dekorování prostoru, které tématicky souviselo s úkolem, účastníci tak pravděpodobně zúžili svou pozornost na podněty v bezprostřední blízkosti. Vědci se rozhodli tuto hypotézu ověřit pomocí dalších dvou experimentů.

Do plánů ale bohužel zasáhla pandemie a další administrativní problémy. Výzkumníci nakonec museli další experimenty provádět prostřednictvím videohovorů. Mělo to ovšem i pozitivní aspekt. Díky tomu zjistili, že vliv fyzických pracovních prostor na divergentní myšlení lze replikovat i online (ačkoli v menší míře): Účastníkům nejprve umožnili virtuální prohlídku kancelářských prostor a poté jim během práce nechali na obrazovce fotografie kanceláří.

Další experimenty hypotézu výzkumníků potvrdily. Netradiční pracovní prostory divergentní myšlení podporují. Ovšem s výjimkou případů, kdy by interiér kanceláře mohl inspirovat k řešení úkolu. Výzkumníci se domnívají, že na vině je kognitivní fixace lidí na symboly v prostředí, což v konečném důsledku omezuje schopnost generovat nové nápady.

Proč o tom vědět?

Studie svým způsobem rozvíjí dojem, že netradiční pracovní prostory podporují kreativitu – velkou roli však hraje přítomnost vizuálních podnětů, které souvisejí s daným úkolem. Naznačuje také, že výhody „cool kanceláře“ lze zprostředkovat také online. Mít to na paměti je dobré obzvlášť v době, kdy práce v režimu remote nabývá na popularitě.

Slabé stránky?

Výzkumníci testovali účastníky pomocí jednoduchého kreativního úkolu, který má bohužel jen málo společného s každodenní prací reklamních agentur.

Kde se dozvím víc? 

Tady, a to je zdarma.

Líbí se vám náš úhel pohledu? Tento článek je jen ochutnávkou z toho, co mají k dispozici naši předplatitelé. Více o členství v Contagious zjistíte zde. Hledáte-li insighty a vaše sales pitch potřebuje posunout na novou úroveň, potřebujete-li analýzu konkurence před schůzkou s klientem nebo hledáte nejlepší případové studie pro zásadní prezentaci, Contagious je vám k ruce. Ozvěte se nám prostřednictvím kontaktního formuláře.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout