News & Views

Švédské protidrogové reklamy vyvolávají obavy z (ne)etického užívání /

Protidrogová organizace využívá udržitelnost a etická sdělení, aby oslovila mladistvé příležitostně užívající drogy

Iniciativa Krogar Mot Knark (Pubs Against Drugs) představuje spolupráci mezi městem Trollhättan, policií a 80 městskými prostory. Jejím cílem je omezit dostupnost drog v gastro zařízeních. Organizace vznikla v roce 2019 a poskytuje školení a vzdělávání personálu pohostinství v oblasti drog a prevence jejich užívání.

Díky spolupráci Pubs Against Drugs se stockholmskou agenturou Åkestam Holst NoA vznikla v prosinci 2022 protidrogová kampaň s názvem There are no good excuses. Kampaň se zaměřuje spíše na dopad drog na společnost celkově než na jednotlivce. Zásadní inspirací kampaně byl insight, že příležitostní uživatelé drog na večírcích se neobávají dopadu těchto látek na své zdraví ani nemají problémy se závislostí. Reklama proto apeluje na zájem mladé generace o udržitelnost, změnu klimatu a sociální spravedlnost.

Slogany jako  „Války gangů sponzoruji, jen když jsem s přáteli“,  „Dětskou práci podporuji, jen když je co slavit“ a  „Mexičany zabíjím jen o víkendu“ zdůrazňují širší, společenské důsledky užívání drog. Šest sdělení se objevilo na OOH, v tisku a v rozhlase po celém Švédsku a také na plakátech v hospodách a klubech ve Stockholmu.

Webové stránky Krogar Mot Knark pak nabízí další informace o souvislosti mezi rekreačním užíváním drog a násilím, vykořisťováním a poškozováním životního prostředí. Jde například o to, jak se z výroby, pašování a prodeje opia používaného v opiátech financují teroristické organizace, jak se na každý vyrobený gram kokainu zničí čtyři metry čtvereční deštného pralesa a jak se ve Švédsku zvýšil počet přestřelek mezi zločineckými gangy, jejichž hlavním zdrojem příjmů je marihuana.

„Když jsme si přečetli zprávy, studie a reportáže o vlivu drog na svět kolem nás, byl to pro nás opravdový šok,“ uvedla umělecká ředitelka Eva Wallmark ve svém prohlášení. „S velkou pravděpodobností existuje mnoho dalších lidí, kteří si tyto účinky také plně neuvědomují. Doufáme, že tato kampaň přivede více lidí k tomu, aby na to příště pomysleli, než si dají lajnu kokainu nebo vykouří jointa. Opravdu chcete přispívat k vraždění, dětské práci a ničení deštných pralesů? Doufáme, že ne.“

Získejte členství v Contagious


Tento článek pochází z Contagious I/O, neustále doplňovaného a plně prohledávatelného repozitáře reklamních případových studií, hloubkových strategických rozhovorů a dalších materiálů. Pro další informace o členství v Contagious I/O nebo bezplatnou zkušební verzi klikněte sem.

 

Contagious Insight 

Změnit přístup / Ačkoli volba mediálních kanálů je u této kampaně tradiční, její sdělení tradiční není. Kampaň je v rozporu s neúspěšnými protidrogovými sděleními, jež se spoléhají na strašení nebo zveličování účinků lehkých drog, jako je marihuana. Naopak příležitostné uživatele drog nutí konfrontovat se s realitou obchodu s drogami. Mladí Švédové jsou sociálně a ekologicky uvědomělí. Podle NBC News je životní prostředí (od ekologie po ochranu přírody) nedílnou součástí švédských učebních osnov už od roku 1969. Podle průzkumu Evropské investiční banky (EIB) z roku 2022 49 % mladých Švédů při hledání zaměstnání zvažuje změnu klimatu. Průzkum také zjistil, že 59 % mladých Švédů nakupuje místo nového oblečení z druhé ruky. Ke konci loňského roku byla švédská aktivistka Greta Thunberg jednou z 600 mladých Švédů, kteří zažalovali švédský stát a obvinili ho z nečinnosti v oblasti klimatu. Ale pokud jde o rekreační užívání drog, jdou politické, environmentální a sociální hodnoty mladých Švédů stranou. Tato kampaň zvyšuje povědomí o skutečnosti, že příležitostné užívání drog podporuje vykořisťování, násilí, terorismus a poškozování životního prostředí. Pubs Against Drugs přehodnocují „neškodné“ užívání drog a apeluje na mladé Švédy tak, aby to nejvíce pocítili. MCGA (Make copywriting great again) / Kampaň zároveň krásně ukazuje kouzlo úsporného a úderného copywritingu – velmi efektivní je spojení neformálních formulací jako „Já jen... když jsem s přáteli“ s ostrými frázemi jako “zabíjím Mexičany” nebo „sponzoruji války gangů“, což podtrhuje kontrastní černobílá a mírně zkreslená typografie. V podobných reklamách obstojí jen ty nejpatetičtější a nejpronikavější texty. Například nedávná kampaň British Airways s názvem A British Original. Letecká společnost vytvořila 500 jedinečných tiskových, digitálních a venkovních provedení a více než 32 různých krátkých filmů, které zdůrazňují důvody, proč lidé létají, od humorných až po srdceryvné. Úsporné copy – jednoduché třetí zaškrtávací políčko důvodu cesty po "Business" a "Leisure" bylo nesmírně účinné a počet provedení dodal kampani nádech univerzální osobitosti.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout