News & Views

Tik Tok reklama “Search It” a potíže s Google mechanismy /

Nová reklama TikToku ve Velké Británii upozorňuje na vyhledávací funkci platformy – a na slábnoucí dominanci Googlu

TikTok už položil na lopakty Facebook. Začne nyní platforma pro sdílení videí konkurovat i s Googlu?

V prosinci spustil TikTok  ve Velké Británii multimediální kampaň, která prezentuje aplikaci jako vyhledávací nástroj.

V minutové reklamě, kterou vytvořila agentura Mother London, vidíme dceru, která pomáhá svému otci zabydlet se v novém domě a hledá na TikToku tipy na čištění koberců, věšení obrazů a podobně.

Když začal TikTok poprvé dělat reklamu na svou značku, soustředil se na to, aby lidem řekl, že je to skvělé místo, kde se můžete pobavit nebo se prosadit jako bavič. Pozdější kampaně, jako například #TikTokTaughtMe, sice hovořily o instruktážním obsahu platformy, ale nebylo v nich nic o tom, jak tyto informace vyhledávat. Ve skutečnosti spočívala odlišnost TikToku v tom, že jste nemuseli nic vyhledávat. Její algoritmus zjistil, co se vám líbí, a pak vám toho poskytl více.

Je však snadné pochopit, proč by nyní TikTok mohl chtít komunikovat možnosti vyhledávání. Jedná se o nový způsob, jak mluvit o aplikaci a jak oslovit lidi, kteří si až dosud mysleli, že TikTok není místo pro ně. A je to také nová příležitost ke konzumaci, která může zvýšit (už tak značné) množství času, které stávající uživatelé s aplikací denně stráví.

Druhá věc, která se kampaně týká, je, že je je to pravda. Lidé opravdu používají TikTok k vyhledávání určitých druhů informací a přinejmenším někteří z nich to dělají proto, že od Googlu nedostávají to, co potřebují.

Lidé si na Google stěžují už léta, ale v roce 2022 se myšlenka, že dominantní internetový vyhledávač možná začíná upadat v nemilost, skutečně prosadila.

Základním argument zní, že společnost Alphabet (která Google vlastní) začala být příliš chamtivá a na soupisy výsledků vyhledávání cpe příliš velké množství sponzorovaných článků a reklamních vsuvek na své vlastní produkty, což snížilo jeho užitečnost.

Téměř 40 % mladých lidí hledá místo na oběd na TikToku nebo Instagramu, ne na Google Maps nebo přes vyhledávač


Prabhakar Raghavan, Google

Možná je v tom ale něco víc. Odborník na SEO citovaný v časopise The Atlantic uvedl, že algoritmus Googlu se sice zlepšil v intuitivním rozpoznávání našich záměrů a ve filtrování špatného nebo nekvalitního obsahu, ale vyhledávač ve výsledku působí sterilněji a méně zajímavě.

Ať už je příčina jakákoli, výsledek je stejný. Jde o to, že lidé nyní mají více možností, pokud jde o vyhledávání toho, co potřebují na internetu. Amazon dlouho sloužil jako zdroj informací o produktech. Inženýr Dmitri Brereton psal loni o tom, jak lidé své vyhledáváním na Googlu doplňují o Reddit, protože na diskusním fóru nacházejí užitečnější informace. A deník The New York Times psal v září o tom, jak TikTok začíná ukusovat Googlu z oběda.

Dokonce i Google uznává, že má problém. Na konferenci v červenci 2022 Prabhakar Raghavan, viceprezident společnosti Google, svým posluchačům řekl: „Téměř 40 % mladých lidí hledá místo na oběd na TikToku nebo Instagramu, ne na Google Maps nebo přes vyhledávač.

V reakci na to Google zavedl do svých vyhledávacích a mapových nástrojů nové funkce, které mají přilákat mladé lidi, například “atmosféru čtvrti”, a snaží se uživatelům přiblížit charakter oblasti prostřednictvím videí, obrázků a recenzí.

Výzvy a soupeři ale přicházejí rychle. Server The Information začátkem roku přinesl zprávu, že Microsoft plánuje do svého vyhledávače Bing začlenit stejnou technologii ChatGPT, která stojí za procesorem přirozeného jazyka OpenAI, a poskytovat tak konverzační odpovědi na dotazy místo série odkazů.

Je pravda, že společnost Alphabet také investovala spoustu času a energie do výzkumu umělé inteligence. Její chatovací bot LaMDA přesvědčil inženýra, že je skutečný. Má ale také silnou finanční motivaci k tomu, aby lidem ve výsledcích vyhledávání zobrazovala co nejvíce odkazů. Google je nyní lídr v oblasti a v důsledku toho se pravděpodobně bude chovat konzervativněji.

Obrovský náskok Googlu ve vyhledávání znamená, že není pravděpodobné, že by mu hrozilo bezprostřední ohrožení. Statcounter uvádí, že v období od prosince 2021 do prosince 2022 stále probíhalo 92,58 % vyhledávání přes Google. A každá společnost, které se podaří ukrást Googlu podíl na trhu, bude muset najít nové způsoby, jak tuto pozornost zpeněžit, nebo riskovat, že své publikum podrobí stejné frustraci a své výhody se vzdá.

Nicméně všechny příběhy o lidech, kteří hledají nové způsoby vyhledávání informací na internetu, o něčem vypovídají. A Google už se necítí tak neohroženě jako před dvěma lety. A to je samo o sobě významné.

Contagious je platforma, která značkám a agenturám pomáhá být kreativní. Více informací o členství najdete zde.

Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2023 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout