News & Views

„Trend report z roku 2018 se až děsivě podobá prognózám pro rok 2024“ /

Stratég a prognostik Matt Klein zveřejnil svou každoroční metaanalýzu hlavního letošního trend reportu a začíná mít déjà vu. Podléháme iluzím o tom, jak dlouho trvá, než se trend prosadí? Nebo kultura stagnuje?

Každý rok destiluji stěžejní trend reporty do metaanalýzy, která odpovídá na otázku: „Jaké jsou nejčastěji zmiňované trendy u 70+ globálních kulturních prognóz?“

Dělám to každý rok od roku 2018. Žádný ChatGPT. Jen tři měsíce a trochu kávy.

Zastavil jsem se, abych dokončil aktuálně publikovanou metaanalýzu 2024 (kterou si můžete přečíst zde), rozhodl jsem se vrátit v čase a prolistovat některé staré reporty z roku 2018. Moc se toho bohužel nezměnilo. Reporty, které vyšly před více jak půl dekádou, se děsivě podobají tomu, co se předpovídá na rok 2024.

Abych své dojmy otestoval, spojil jsem se se scenarioDNA, výzkumnou kulturní a poradenskou společností, abych zjistil, zda se trendy a jazyk používaný k jejich popisování skutečně mění.

Sedm let efektivních souhrnů o trendech a každoročních reportů jsme vložili do patentovaného nástroje Culture Mapping společnosti scenarioDNA – sémiotického a lingvistického systému pro kvantifikaci a zmapovali jsme tvrzení do jednoho ze čtyř jazykových kvadrantů:

klein language matrix

 

1. Zbytkový (všudypřítomný, ale blednoucí)

2. Dominantní (přijatý, nyní se rozšiřuje)

3. Emergentní (vzestup experimentace)

4. Disruptivní (agitování očekávaných norem)

 

Po analýze tisíců stránek textu jsme se dozvěděli, že každý rok od 2018 spadá převážná většina jazyka v reportech o trendech buď do kvadrantu dominantní, nebo reziduální. Jen několik samostatných zpráv se dostalo do kvadrantů Emergent nebo Disruptive.

klein trend language

Co se děje? /

01. Na jedné straně to možná není úder proti recyklaci trendů, ale známka naší vlastní trpělivosti. Trendy nemají mít celoroční trvanlivost. Než se změna projeví, nějakou chvíli to trvá. Témata, která se předpokládala v roce 2018 (např. nové rodinné struktury, záliba ve fyzice nebo pronikání psychedelik do mainstreamu) mají stále naději, a proto je stále legitimní o nich referovat. Očekávání, že se nové pohyby a normy budou vyvíjet stejným tempem jako naše memy a titulky, nejsou nereálná.

02. Na druhou stranu kultura se možná opravdu zasekla. Naše média a kreativní průmysly, které kulturu obecně zdrcadlí, zažívají stagnaci. Výzkumníci tento fenomén nazývají Stuck Culture, The Age of Average a Cultural Flattening. Franšízy si zabírají pokladny, zatímco nostalgie je naším jediným sdíleným pocitem, který zbývá. Homogenita dusí. Umělci a tvůrci, kteří mají inspirovat, jsou přiškrcení algoritmy, metrikami a finančními pobídkami. Naše nová posedlost, AI, není ani tak inteligentní, jako neuvěřitelná v odhadování toho, co by mělo následovat na základě minulosti. Je to nástroj, který ohlašuje naši budoucnost, ale staví na průměru. Jak symbolické.

Bez ohledu na tyto hypotézy nám stále zůstávají špatné zprávy: přední odborníci na kulturní analýzu hlásají pojmy a fráze, které jsou statisticky běžné.

Přestože jsme nespravedlivě netrpěliví, organizace, které prohlašují, že umí identifikovat a analyzovat změny, sémanticky pouze diskutují o minulosti.

Hrany se ohlazují a budoucnost musíme hledat na okraji.

 

Statečnost jsme ztratili ze zřetele, už nevíme, co to znamená být odvážný. Zdá se, že naše zařízení pro riskantnost a představivost ochably.

 

Pandemie byla příležitostí k přehodnocování, budování a inovacím. Místo toho jsme se ale pevněji chopili toho, co dobře známe.

Měl jsem snahu tento stav překalibrovat a navrhl jsem pět strategií, jak mírně podnítit drzost. Jak můžeme tento věčně přítomný mor plachosti ohledně podstupování rizik překonat? 

​​01. Zvažte omezení průzkumu trhu.

Data vám mohou pomoci jen do určité míry. Přílišná intelektualizace je jako prokletí. Místo toho tvořte kulturu tak, že budete spolupracovat se stávajícími komunitami a rozšiřovat jejich úsilí. Předvídání je jako aktivismus. Tržní kapitalizace výzkumu trhu loni přesáhla 81 miliard dolarů a stále rychle roste. Důvěra prostřednictvím analýzy je sice oprávněná, nicméně existuje riziko přílišné paralýzy. Přestaňte si na nové problémy odpovídat postaru. Můžeme postracionalizovat mnohem více dobrých nápadů než předracionalizovat. Tím, že se považujete za pozorovatele kultury, zanedbáváte svou odpovědnost kritického přispěvatele. Smiřte se s tím, že i vy jste součástí systému. Udělejte krok vpřed.

02. Oceňte proces.

Zadávání trend reportů do GPT, jako by to byla křišťálová koule, je ctnostné. Ale nečekejte, že vám to přinese něco cennějšího než zvídavost člověka schopného vnímat. Může ≠ měl by. Rozšíření umělé inteligence je požadavkem budoucnosti, mějte ale na paměti, co outsourcujete. Do budoucna potřebujeme náročnější cesty ne bezmyšlenkovité zkratky. Zkratky málokdy přinášejí zábavu, příběhy nebo poučení. Pokud je to snadné, pravděpodobně to nestojí za to.

03. Přeneste se přes to, že se mýlíte.

Visí nad námi více než dekáda digitálních stop a připadá nám, jako bychom se nemohli změnit. Vzpomeňte si: Můžeme. Reporty o trendech hrají na jistotu a pumpují stávající humbuk s byznysem na hraně. Ale předvídavost není o předvídání, není to jen příprava. Je to volba. Místo předpovídání a mýlení se, udělejte něco cennějšího: představte si, co chcete vidět. V tom se nemůžete mýlit. Koneckonců dobrý futurista provokuje a přiznává, že nezná odpověď. Manifestujte. Možnost > pravděpodobnost.

04. Buďte ochotni zpochybnit svá nejzákladnější přesvědčení.

Raději buďte horliví a ptejte se sami. Podle YouTubera Ordinary Things „skutečné nebezpečí moderní doby nespočívá v tom, že nerozeznáme falešný svět od skutečného, ale v tom, že víme, že svět je falešný, ale přesto se v něm rozhodneme žít, protože je to pohodlné.“ Jaká ironie. Konečně máme přístup ke všem informacím světa, a přesto se dnes tolik lidí rozhodlo vyhýbat se tvrdým pravdám, rozporům a neshodám. Pouze dva z padesáti reportů o trendech berou na vědomí svou předchozí práci. Máme-li se rozvíjet, musíme se zamyslet.

05. Buďte divní.

V době algoritmických doporučení, samolepek a průměrů generovaných umělou inteligencí nás atypičnost osvobozuje. UI je často naprogramována tak, aby hrála oslovovala normies. Halucinace jsou zde vlastností, ne chybou. Důkazem lidskosti bude brzy zag (ve smyslu jít proti proudu). „Zagování“ nás vymaní z rekurzivní smyčky reportování o tom, co už je trendy, komentářů o komentářích, franšíz o franšízách a AI mluvící k AI. Začali jsme se ochuzovat o to neotřelé, svébytné a zajímavé. Nechoďte s davem prosím, ale proti němu, prosím.

Všechno zmíněné je sakra těžké /

Chceme-li v našich trend reportech, v kultuře jako celku a především v našich životech dospět ke změnám, nikdy předtím jsme nemuseli dělat tak náročné věci.


Contagious informace přímo do vašeho mailu

Přihlaste se k odběru bezplatného newsletteru a získejte týdenní dávku kreativních novinek, marketingových trendů a všech potřebných informací napříč oborem. A navíc nepřijdete ani o naši Kampaň týdne.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

Zadáním svého mailu souhlasíte s GDPR.

© 2024 Contagious / Ochrana soukromí / vytvořil pixelhouse.cz

Uložit
Cookies uživatelské preference
Používáme cookies, abychom vám zajistili co nejlepší zážitek z našich webových stránek. Pokud odmítnete používání souborů cookie, tento web nemusí fungovat podle očekávání.
Přijmout vše
Odmítnout vše
Více informací
Marketing
Marketingové nástroje pro Facebook
Facebook
Přijmout
Odmítnout
Analytics
Nástroje pro Google Analytics
Google Analytics
Přijmout
Odmítnout